Ford Uratarina: Murroksessa oleva autoala ei polje koskaan paikallaan
Ford-henkilöautojen myyntijohtaja Juuso Aspia kiehtoo autoalalla toimialan jatkuva kehittyminen. Sähköistyminen, uudet digitaaliset palvelut ja ostotapojen muutokset ovat tulevaisuuden väistämättömiä trendejä, jotka muokkaavat markkinaa päivittäin uuteen uskoon.

Jo vuodesta 2008 Fordilla työskennellyt Juuso Asp on toiminut yrityksessä monenlaisissa rooleissa sekä henkilö- että hyötyajoneuvopuolella: markkinoinnissa ja viestinnässä, tuotepäällikkönä sekä viimeisimpänä henkilöautojen myyntijohtajana. Pisin kokemus Juusolla on hyötyajoneuvojen markkinoinnista ja myynnistä, jonka parissa hän työskenteli useamman vuoden ajan, vuosina 2010–2016 sekä 2019–2020.
”Uudet työtehtävät ovat löytyneet luonnollisen organisaatiokehityksen myötä ja osittain samanlaisia vastuualueita sisältäneet tehtävät ovat tukeneet hyvin toisiaan. Ala ja tuotteet kuitenkin kehittyvät jatkuvasti, joten paikallaan täällä ei pääse polkemaan”, Juuso korostaa.Autoilun tulevaisuus on sähköinen
Autoala on ollut viime vuosina suuren murroksen alla erityisesti sähköistymisen ja uusien digitaalisten palveluiden, esimerkiksi Ford Pass -sovelluksen myötä.
”Uudet digitaaliset palvelut tulevat yhä enemmän osaksi omistamisen kokemusta ja auton käyttöä”, huomauttaa Juuso.
Murrokseen kuuluu, että auton omistamisen ja ostamisen tavat ovat muuttuneet.
”Kaupankäynti siirtyy yhä enemmän verkkoon ja omistamisen eri muodot, kuten yksityisleasing lisääntyvät”, hän täsmentää.
Autoilun tulevaisuus kehittyy ilmastotavoitteiden ohjaamana. Jo nyt Fordin tuotetarjonta sähköistyy kovaa tahtia, samalla kun niin Suomessa kuin muualla maailmassa sähköautojen latausinfrastruktuuria kehitetään.
”Vuonna 2024 meillä on neljän täyssähköautomallin valikoima ja hyötyajoneuvojen puolella viiden täyssähköauton valikoima”, Juuso kertoo.

Konkreettista kehitystyötä kansainvälisessä työympäristössä
Juuso on nähnyt Fordilla monenlaisia rooleja ja seurannut näköalapaikalta autoalan kehitystä. Työssään hän arvostaa aitoa mahdollisuutta asioihin vaikuttamiseen sekä hyvähenkistä kollegiaalista tukea.
”Työssäni pääsen kollegojen tuella viemään asioita oikeasti eteenpäin. Fordilla on perinteisesti pitkiä työsuhteita ja korkea henkilöstötyytyväisyys”, hän kertoo.
Juuson tehtävässä suuressa osassa on kansainvälinen yhteistyö Euroopan organisaation kanssa. Toisaalta tiivistä yhteistyötä tapahtuu myös Suomen Ford-liikkeisiin, maahantuojiin ja muihin sidosryhmiin. Samanlaista työpäivää tulee harvoin eteen, ja niin talousvaihtelut kuin yllättävät maailmantilanteet heilauttelevat alaa suuntaan ja toiseen.
Juuson mukaan Fordin tulevaisuuden brändissä tulee korostumaan entistä enemmän omistamisen kokemus ja ympäristönäkökulmat.
”Henkilöautopuolella tulemme menemään täyssähköiseen maailmaan, ja sitä kohti on olemassa jo selvä suunnitelma ja toimenpiteet. On rikkaus päästä viemään näistä suunnitelmia eteenpäin ja kohti käytäntöä”, Juuso tuumaa.