Goodyear esittelee Eagle GO -konseptirenkaan Citroën oli:ssa
Goodyear Tire & Rubber Company on kehittänyt Eagle GO -konseptirenkaan, jonka pintaseoksessa käytetään useita kierrätettävissä olevia materiaaleja. Uutta konseptirengasta käytetään Citroënin uudessa oli-konseptiautossa.

Goodyear on kehittänyt jo 120 vuoden ajan kestäviä, vähän huoltoa vaativia innovaatioita ja keksintöjä. Yhteistyö Citroënin kanssa jatkaa näiden kahden merkin yhteistyösuhdetta. Eagle GO on kolmas Citroënin kanssa kehitetty Goodyearin konseptirengas. Kehitystyön tarkoituksena oli optimoida renkaan tehokkuus, kestävyys ja mukavuus.
Kierrätettävissä olevista materiaaleista valmistettu pintaseos
Tämän konseptirenkaan pinnassa eli siinä renkaan osassa, joka kuluu käytössä, on käytetty seosta, joka valmistetaan lähes täysin kierrätettävissä olevista tai kierrätetyistä materiaaleista. Näitä materiaaleja ovat auringonkukkaöljyt, mäntyhartsit, luonnonkumi ja riisinkuoren tuhkasta valmistettava silika. Näistä materiaaleista kerrotaan tarkemmin alla.
Auringonkukkaöljyt ja mäntyhartsit ovat uusiutuvia ratkaisuja raakaöljystä valmistettujen öljyjen korvaamiseen. Näitä materiaaleja käytetään nyt kasvipohjaisen musteen valmistukseen painokoneille ja kirjoittimille. Goodyearin tavoitteena on korvata raakaöljypohjaiset öljyt tuotannossaan kokonaan vuoteen 2040 mennessä
Luonnonkumia, jota saadaan Hevea brasiliensis -puusta, käytetään synteettisen raakaöljypohjaisen kumin korvaajana. Puuta viljellään vastuullisin menetelmin.
Riisinkuoren tuhkasta valmistettavaa silikaa saadaan riisin käsittelystä. Kun kuoren tuhka otetaan hyötykäyttöön, kaatopaikalle päätyy vähemmän jätettä. Aiemmin riisinkuorta on käytetty vahvistetussa betonissa.



Uusittava pinta
Eagle GO -konseptirengas voidaan pinnoittaa kaksi kertaa sen käyttöiän aikana ja siten pidentää sen käyttöikää. Goodyear on asettanut Eagle GO -konseptirenkaan käyttötavoitteeksi 500 000 km uudelleen käytettävän rungon ja uusittavan pinnan ansiosta.
Älyteknologia
Eagle GO -konseptirenkaassa käytetään Goodyear SightLine -teknologiaa, johon sisältyy renkaan kuntoparametreja valvova anturi. Tätä teknologiaa käytetään jo Goodyearin kuljetusliikeasiakkaiden apuna. Sillä voidaan huomattavasti vähentää jätettä ja parantaa tehokkuutta, koska sen avulla voidaan ylläpitää ihanteellisia rengaspaineita ja renkaan kuntoa. Renkaan kunnon seuraaminen on tärkeä tekijä sen määrittämisessä, voidaanko rengas uusia ja milloin se pitäisi uusia.
Näin voidaan lisätä kierrätystä ja tehokkuutta. Tämän teknologian lisääminen Eagle GO -konseptirenkaaseen vastaa Goodyearin tavoitetta kehittää renkaita ja palveluita uudelleen. Lisäksi Goodyearin tavoitteena on sisällyttää anturilla kerättyä tietoa hyödyntävä älyteknologia kaikkiin uusiin tuotteisiin vuoteen 2027 mennessä.



”Rengasarkkitehtuuria on kehitetty pitkälle käyttämällä kestäviä materiaaleja ja älyteknologioita”, sanoo Laurent Colantonio, Regional Technology Director Consumer EMEA. ”Yhteistyömme Citroënin kanssa muodostaa erinomaisen testialustan uusien teknologioiden ja tekniikoiden kehittämiseen ja testaamiseen.
”Konseptirenkaat ovat Goodyearille loistava keino tutkia ja kehittää mullistavia teknologioita, jotka voivat päätyä tuotteisiimme. Tästä projektista saamastamme opista on hyötyä tulevaisuudessa meille liikkumisen mahdollistajana, joka innovoi jatkuvasti tuotteitaan ja palveluitaan.”