Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Historian ensimmäinen kaupallinen alueellinen lento 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella

Lentokonevalmistaja ATR, ruotsalainen Braathens Regional Airlines -lentoyhtiö ja uusiutuvan lentopolttoaineen toimittaja Neste toteuttivat ensimmäisen koelennon alueellisesti liikennöivällä lentokoneella yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella. Koelennolla tuetaan ilmailualan tavoitetta irtautua fossiilisista polttoaineista ja nopeutetaan uusiutuvan lentopolttoaineen sertifiointia.

Tavanomaisen lentopolttoaineen korvaaminen kokonaan Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteella vähentää kasvihuonekaasupäästöjä polttoaineen elinkaaren aikana jopa 80 prosenttia*.

Historiallinen koelento toteutettiin Ruotsissa. Se on osa ATR-lentokoneiden sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön sertifiointiprosessia, joka aloitettiin syyskuussa 2021 yhteistyössä Braathens-lentoyhtiön ja Nesteen kanssa, ja jonka arvioidaan jatkuvan vuoteen 2025 asti. Koelento jatkaa ATR 72-600 -prototyyppilentokoneen maassa ja ilmassa tehtyjä onnistuneita testejä, joita on suoritettu vuoden 2022 alusta alkaen. Osalla lennoista sataprosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta on käytetty yhdessä moottorissa, mutta tällä lennolla sitä käytettiin molemmissa moottoreissa.

ATR:n toimitusjohtaja Stefano Bortoli sanoo: ”Tänään tehtiin lentoliikenteen historiaa. Kerosiinia on käytetty kaupallisilla lennoilla yli vuosisadan ajan, ja olemme nyt uuden aikakauden alussa. Olemme tehneet viime kuukausina sarjan onnistuneita lentoja, joilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on käytetty yhdessä moottorissa. Nyt oli mielestämme oikea hetki toteuttaa ensimmäinen koelento, jolla sataprosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta käytettiin molemmissa moottoreissa. Tämä auttaa meitä nopeuttamaan lentokoneidemme sertifiointia sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja tarjoamaan lopputuloksena vastuullisempia lentoyhteyksiä. Koelento on koko ilmailuteollisuudelle merkkipaalu, joka osoittaa, että kyseinen teknologia toimii ja että alamme toimijat voivat ottaa uusiutuvan lentopolttoaineen heti käyttöön nopeuttamaan siirtymää vähäpäästöisempään lentoliikenteeseen.”

”Uusiutuva lentopolttoaine on avainasemassa ilmailun päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa”, sanoo Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood. ”Puhtaassa muodossa käytettynä, kuten tällä koelennolla, Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Sitä voidaan käyttää niin sanottuna drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien polttoaineiden jakelujärjestelmissä. Nämä koelennot osoittavat, että myös yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella voidaan lentää turvallisesti ja nopeuttaa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa ilmailualalla.”

”Johtavana ruotsalaisena maan sisäisten lentojen yhtiönä painotuksemme kestävään kehitykseen alkoi kauan ennen muita lentoyhtiöitä. Nyt saavutettu merkkipaalu edustaa todellista innovaatiota alalla. Se todistaa, että uusiutuva lentopolttoaine on välitön ja tehokkain vaihtoehto hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja nopeampaan siirtymään kohti vähäpäästöistä ilmailua”, sanoo Per G Braathen, Chairman, Braathens Regional Airlines.

World Fuel Services ja Swedavia auttoivat osaltaan saavuttamaan merkkipaalun tankkaamalla uusiutuvaa lentopolttoainetta ATR:n lentokoneeseen Malmön lentoasemalla. Lisäksi Pratt & Whitney teki läheistä yhteistyötä ATR:n ja Braathens-lentoyhtiön kanssa historiallisen lennon valmisteluissa.

”Tämä merkkipaalu todistaa sen, millainen mahdollisuus uusiutuva lentopolttoaine on ilmailualalle, ja se on myös osoitus Pratt & Whitneyn vahvasta sitoutumisesta vastuulliseen lentoliikenteeseen”, sanoo Maria Della Posta, President, Pratt & Whitney Canada. ”Teimme läheistä yhteistyötä ATR:n ja Braathensin kanssa, jotta tämänpäiväinen lento onnistuisi sataprosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella.”

Koelento osoittaa, että siirtymää nettonollapäästöihin voidaan nopeuttaa vain, jos kaikki ilmailualan sidosryhmät toimivat yhdessä. Tämä on merkkipaalu Ruotsille, mutta myös koko maailmalle. Se osoittaa, että kyseinen teknologia on käytettävissä ja sillä on huomattavia etuja ilmailualalle nyt ja tulevaisuudessa.

Cyril Cizabuiroz, ATR chief pilot, Jean-Marie Marre, co-pilot, ja Pascal Daussin, Flight Test Mechanic, lensivät Braathensin koneella Etelä-Ruotsin Malmöstä Brommaan Tukholman lähelle. Lentoaika oli noin tunti ja 20 minuuttia. Tämänpäiväisen lennon tulokset analysoidaan ja julkaistaan myöhemmin.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi