IVECO toimittaa Hegelmann Groupille 150 IVECO S-WAY LNG -vetoautoa ja 10 IVECO S-WAY CNG -vetoautoa
Hegelmann-konserni on tilannut 150 IVECO S-WAY LNG -vetoautoa ja 10 IVECO S-WAY CNG -vetoautoa saavuttaakseen tavoitteensa kohti kestävää kaukoliikennettä.
Nämä kuorma-autot laajentavat yrityksen ympäristöystävällistä kalustoa, johon kuuluu jo 20 LNG-käyttöistä IVECO-kuorma-autoa. Näiden avulla yritys on onnistunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä merkittävästi viime vuosina.
Aiemmat hyvät tulokset ovat saaneet Hegelmann Groupin investoimaan jälleen Euroopan markkinajohtajan kehittyneeseen LNG/CNG-teknologiaan. IVECO S-WAY LNG/CNG:llä mahdollistaa jo nyt lähes hiilidioksidineutraalin WtW -ajamisen (Well-to-Wheel), kun se toimii biometaanilla.
John Venstra, IVECO:n avainasiakkuuksista vastaava johtaja, totesi: ”Hegelmann Group on kokenut suoraan omassa toiminnassaan, miten IVECO S-WAY LNG -kuorma-autot ovat kestävä ratkaisu kestävään liikenteeseen – jopa niin, että alkuperäisen 20 yksikön jälkeen se on laajentanut maakaasukäyttöistä kalustoaan merkittävästi uudella tilauksella. Olemme ylpeitä voidessamme tukea heidän ponnistelujaan kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi – tämä on sitoumus, jonka me IVECOlla jaamme ja joka on johtanut meidät maakaasuteknologian edelläkävijöiksi yli 25 vuoden ajan.”
150 IVECO S-WAY LNG:n ja 10 S-WAY CNG:n vetoauton laivasto
Tilauksessa olevat IVECO S-WAY LNG/CNG -ajoneuvot ovat 4×2-vakionuppeja, joissa on tilava Active Space -ohjaamo korkealla kattolinjalla. Niiden voimanlähteenä on 460 hv:n Cursor 13 -maakaasumoottori, joka täyttää Euro VI Step E -päästöstandardit.
LNG-kuorma-autoissa on kaksi 540 litran LNG-säiliötä, jotka on asennettu ajoneuvon kummallekin puolelle ja joiden kokonaiskapasiteetti on vähintään 390 kg nestemäistä Bio-LNG:tä. Suurien säiliöiden turvin saavutetaan jopa 1 600 kilometrin ajomatka käyttöskenaariosta riippuen. CNG-kuorma-autoissa on neljä kaasusäiliötä, joissa kussakin on yhteensä 160 kg gravimetrinen täyttömäärä. Säiliöt on asennettu vasemmalle sekä oikealle puolelle, ja toimintasäde on parhaimmillaan jopa 670 kilometriä.
Biometaanin avulla Hegelmann Group voi vähentää merkittävästi typpidioksidi- ja nokipäästöjään, mutta myös hiilidioksidipäästöt vähenevät jopa 95 prosenttia dieselautoon verrattuna – jopa negatiivinen hiilijalanjälki on saavutettavissa, kun biometaani tuotetaan eläinjätteestä.
Alhaisen kulutuksen lisäksi Hegelmann Groupiin teki vaikutuksen IVECO S-WAY LNG/CNG -ajoneuvojen maakaasumoottorin vähentynyt melu. Maakaasumoottori on jopa 50 prosenttia hiljaisempi kuin vastaavat dieselmoottorit, mikä tekee siitä ihanteellisen käytettäväksi rajoitetun liikenteen alueilla ja yöaikaan tapahtuvissa toimituksissa.
Toinen etu on se, että kaasukäyttöiset IVECO-ajoneuvot voivat liikennöidä myös ”ekovyöhykkeillä” – niitä ei esimerkiksi koske Inn Valleyn moottoritien (A12) yöaikainen ajokielto kuorma-autoille.
Hegelmann Groupin räätälöidyt varusteet
Hegelmann Groupin pyynnöstä uudet IVECO S-WAY LNG -vetoautot on varustettu erilaisilla räätälöidyillä lisävarusteilla, joiden tarkoituksena on helpottaa kuljettajien jokapäiväistä elämää. Ohjaamon kattoeristys, täysautomaattinen ilmastointijärjestelmä ja lisälämmitysjärjestelmä, ylelliset kuljettajan istuimet, joissa on lannerangan tuki ja kolmiportainen lämmitystoiminto luovat miellyttävän ympäristön ohjaamossa.
Varustelistalta löytyvät premium-luokan jääkaappi pakastelokerolla, johon kuuluu lämpöeristetty säilytyslaatikko, sekä kaksi ylimääräistä USB-porttia ja 230 V:n pistorasia tekevät sisätiloista entistäkin toimivammat. Sivuikkunoiden aurinkosuoja, DAB+-radio, suuret tavaratilat ja leveä, mukava yksiosainen vuode takaavat erinomaisen mukavuuden ohjaamossa. Mukautettuihin varusteisiin kuuluvat myös rengaspaineiden valvontajärjestelmä, akselikuorman näyttö, LED-ajovalot ja paljon muuta.
Andreas Schmidt, CSO Hegelmann Group/CEO Hegelmann Germany totesi: ”Nykyisessä tilanteessa, jossa nesteytetyn maakaasun hinnat ovat räjähtäneet, päätös ei ollut helppo, mutta olemme tietoisesti päättäneet tarjota kestäviä kuljetuksia pitkällä aikavälillä.”