Käynnissä olevat helteet pistävät auton akun koville – näin vältät auton hyytymisen
Autojen akkuhallintaratkaisuihin erikoistunut CTEK muistuttaa, että akusta on syytä pitää hyvää huolta myös kesähelteillä.
– Auton konepellin alla voi olla kesällä todella kuuma. Lämpö edistää korroosiota ja nopeuttaa veden haihtumista, mitkä molemmat ovat akun kannalta tuhoisia ilmiöitä. Kesällä akku hyytyy tyypillisesti täysin yllättäen kesken matkan. Ylläpitolataus onkin yhtä tärkeää kesällä kuin talvella, sanoo CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola.
Jännite purkautuu myös itsestään
Akun lataus purkautuu itsestään sitä nopeammin, mitä lämpimämpi akun ympäristö on. Esimerkiksi +26 celsiusasteessa lyijyakun purkautumisvauhti on neljä prosenttia viikossa. Vastaavasti +18 asteessa akku purkaa lataustaan keskimäärin kolme prosenttia kuukaudessa.
Lämmin sää voikin tuudittaa autoilijan valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Auto tarvitsee kyllä kesäkuukausina käynnistyäkseen vähemmän virtaa kuin talvella, mutta käynnistyminen ei tarkoita, että akku olisi välttämättä kunnossa. Koska auto käynnistyy, autoilija ei ehkä huomaa, että akun lataus alkaa olla lopussa. Kun syyskylmät kolkuttelevat autotallin ovia, akku voi olla jo täysin tyhjä.
Vaarana myös ylilataaminen
Ahola tähdentää, että akun jännite kannattaa pitää oikealla tasolla säästä riippumatta. Kun jännite laskee alle lukeman 12,4 V, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Siinä lyijysufaattikiteet alkavat kerääntyä akun levyille heikentäen akkua ja pienentäen sen latauskapasiteettia ja käynnistysvoimaa. Auto käynnistyy vielä hyvin, kun akun lukema on 12,4, mutta akku itsessään alkaa voimaan pahoin.
Lämpimällä säällä akkua uhkaa myös ylilataaminen, jolloin se voi lämmitä liikaa tai kiehua. Tällöin akku menettää vettä ja sen kennot kuivuvat, mikä tekee siitä käyttökelvottoman. Kun lämpötila ylittää +25 astetta, akku pitää ladata tavallista pienemmällä jännitteellä.
– Hyvä ylläpitolaturi suojaa akkua ylilataamiselta. Esimerkiksi CTEK MXS 5.0 -laturi alentaa automaattisesti latausjännitettä, kun ympäristön lämpötila on normaalia korkeampi. Akun ylläpitolataaminen vähintään kerran kuukaudessa pidentää sen käyttöikää jopa kolminkertaiseksi, joten on järkevää hankkia luotettava laturi ja ottaa ylläpitolataus säännölliseksi tavaksi ympäri vuoden, Ahola kertoo.