Kun hybridi- tai sähköauto hyytyy, moni saa muistutuksen, että akkuja saattaakin olla kaksi
Sähkö- ja hybridiauton omistajalle saattaa tulla yllätyksenä, että useissa sähköä käyttävissä autoissa on kaksi akkua, yksi käynnistykseen ja toinen ajoon. 12-volttista käynnistysakkua kannattaisikin ladata säännöllisesti, kuten perinteisissä polttomoottorikäyttöisissäkin autoissa.
Useassa sähkö- ja hybridiautossa on pääasiallinen ajoon tarkoitettu akku ja 12-volttinen käynnistysakku.
– Kuten useissa perinteisissä polttomoottoriautoissakin, myös sähkökäyttöisten ajoneuvojen 12-volttinen akku latautuu ajon aikana vain 80 % kapasiteetistaan. Jotta voisimme saavuttaa 100 % latauksen, tarvitsee akkua ladata välillä ylläpitolaturin avulla, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola muistuttaa.
Monissa sähkö- ja hybridiautoissa 12-volttinen akku on irrotettavissa.
– Jos auto on pidempään käyttämättä, niin moni autonvalmistaja suosittelee irrottamaan 12-voltin akun ja kiinnittämään sen ylläpitolaturiin. Ylläpitolatauksen voi tehdä kuitenkin myös akun ollessa kytkettynä ajoneuvoon, Ahola neuvoo.
Lataa akku ennen talvilomareissua
CTEKin viime vuoden loppupuolella teettämästä kyselystä (1) käy ilmi, että pandemiasta johtuen 47 % suomalaisista auto on seissyt käyttämättömänä kuluneen vuoden aikana enemmän kuin kuusi päivää. Paikallaan seisovan ajoneuvon auto akku menettää vähintään 0,1 volttia jännitettä joka kuukausi. Lyhentyneet matkat myös syövät akun latausta.
– Sähkö- ja hybridiauton omistajalle saattaakin tulla yllätyksenä akkuvika, vaikka auton toista akkua onkin koko ajan asianmukaisesti ladattu. Suosittelisinkin, että jokainen sähkö- ja hybridiauton omistaja tarkistaisi ohjekirjasta, jos ei tiedä, onko omassa autossa myös 12-volttinen akku, Ahola sanoo.
Perinteisen auton tapaan myös sähkö- tai hybridiauton 12-volttisen akun lataus kannattaa taloudellisesti, sillä säännöllisen ylläpidon ansiosta akun eliniän voi jopa kolminkertaistaa.
– Akun jännitteen voi tarkistaa vaikkapa yleismittarilla. Mikäli jännite on 12,4 volttia tai alle, tulisi ylläpitolataus tehdä välittömästi. Lyijyhappoakussa käynnistyy haitallinen kemiallinen reaktio jo 12,4 voltissa, joka johtaa siihen, että akku menettää osan kapasiteetistaan, eikä välttämättä palaudu enää käyttökelpoiseksi.
Sähkö- ja hybridiautoilijoille Ahola suosittelee APTO-teknologialla varustettua ylläpitolaturia, ja kuukausittaista latausrutiinia. APTO-teknologiaa hyödynnetään muun muassa CTEK CS One -ylläpitolaturissa.
– Uuden APTO-teknologian ansiosta ylläpitolaturi tunnistaa automaattisesti akun tyypin koon ja tarpeet. Laturi suorittaa tämän jälkeen kullekin akulle räätälöidyn latausohjelman, joka lataa akun sopivimmalla tavalla. Lataus päättyy, kun akku on täynnä ilman pelkoa ylilatauksesta, Ahola toteaa.
CTEK teetti kyselyn tutkimusyhtiö SynoIntilla lokakuussa 2021, ja siihen vastasi verkossa yli 1 000 Suomessa asuvaa. Kysely oli väestöä demografisesti edustava.