Kupittaa–Turku-ratahanke: Turun ratapihan väliaikainen autojuna-asema ja matkustajalaituri otetaan käyttöön
Turun ratapihan autojuna-asema siirretään Logomon puolelle 21. toukokuuta osana Kupittaa–Turku-hanketta. Ajoneuvoliikenne käyttää 22. toukokuuta alkaen väliaikaista autojuna-asemaa. Osa Toijalan suunnasta saapuvista junista saapuu väliaikaiselle matkustajalaiturille Logomon puolelle.

Turun ratapihan autojuna-asema siirretään Ratapihankadun puolelta Köydenpunojankaaren puolelle 21. toukokuuta. Ajoneuvot ohjataan 22. toukokuuta alkaen väliaikaiselle autojuna-asemalle, jolle ajetaan Vaunukadun kautta.

Väliaikainen matkustajalaituri tulee Logomon puolella käyttöön 22. toukokuuta. Pääosa Toijalan suunnan junista saapuu raiteelle 7, ja osa Toijalan suunnan junista saapuu väliaikaiselle matkustajalaiturille. Väliaikainen autojuna-asema ja matkustajalaituri ovat käytössä lokakuuhun 2023 asti.
Ratatyöt Turun rautatieaseman puolella alkavat kesän kynnyksellä
Kun Logomon väliaikaiset järjestelyt ovat tulleet käyttöön, ratatyöt Turun rautatieaseman puolella alkavat. Rautatieaseman puolella tehdään aluksi valmistelevia töitä ja puretaan nykyiset raiteet, jolloin laiturit 2 ja 3 poistuvat käytöstä. Työalue laajenee ja laitureita 4, 5 ja 6 aletaan purkaa, kun junaliikenne Helsingin ja Turun välillä keskeytetään kaksoisraiteen rakennustöiden ajaksi Kupittaalle 15. elokuuta alkaen. Autonlastaus palautetaan vanhalle autojuna-asemalle ja uudet laiturit 1 ja 2 otetaan käyttöön rautatieaseman puolella lokakuussa 2023.
Ratatyöt Turun ratapihalla ovat lähteneet hyvin käyntiin kuluneen kevään aikana, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta. Toukokuussa esimerkiksi Lonttisten ja Konsan alueella on rakennettu uutta rataa ja tehty isoja maarakennustöitä. Nyt tehtävät työt kantavat hedelmää pitkälle Rantaradan tulevaisuuteen.
– Turun ratapihan raide- ja laiturityöt sujuvoittavat Helsingin ja Turun välistä junaliikennettä ja lisäävät Turun rautatieaseman turvallisuutta, Mäkelä summaa.