Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday M/S Midaksen miehistölle

Liikenneministeri Timo Harakka luovuttaa Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sundayn M/S Midaksen miehistölle Helsingissä tiistaina 13.9.2022 klo 13.00. M/S Midaksen miehistö pelasti Atlantilla kolme purjehtijaa kaatuneesta katamaraanista marraskuussa 2020.

Kapteeni Timo Väänänen (vas.) miehistöineen ja pelastettujen purjehtijoiden kanssa Midaksen kannella. Kuva:Kalle Lehtinen.

6. marraskuuta 2020 aamuyöstä Floridaan matkalla ollut M/S Midas sai pyynnön Portugalin merivartiostolta lähteä tarkistamaan mahdollista haaksirikkoa Atlantilla noin 150 merimailia Portugalin rannikolta. M/S Midas muutti suuntansa, ja onnettomuuspaikalla miehistö näki kolme henkilöä pienellä pelastuslautalla ja sen vieressä ylösalaisin kaatuneen katamaraaniluokan purjeveneen.

Kovan merenkäynnin takia M/S Midas ei pystynyt laskemaan vesille MOB-venettään (Man Over Board) eikä pelastusvenettään. Aluksen päällikkö Timo Väänänen, joka johti pelastusoperaatiota, päätti siirtää Midaksen mahdollisimman lähelle pelastuslautta ja käänsi aluksen tuulensuojaksi pelastuslautalle. Miehistö veti käsivoimin nuoranheittolaitteella pelastuslautan Midaksen maihinnoususillan lähelle, jota pitkin haaksirikkoutuneet pystyivät ryömimään Midakseen turvaan.

”Onnistuimme melko vaativissa olosuhteissa pelastamaan pieneltä pelastuslautalta kolme ranskalaista purjehtijaa. Ikävä kyllä neljäs purjehtija oli menehtynyt puomin iskusta ja joutunut veden varaan jo edellisenä iltana katamaraanipurjeveneen kaaduttua”, kertaa Timo Väänänen syksyisiä tapahtumia.

”Ketään ei jätetä”

Palkinnon myöntämisperusteissa mainitaan, että ”M/S Midaksen miehistön toiminta perustui toimivaan ja harjoiteltuun turvallisuuskulttuuriin, vahvaan tiimityöskentelyyn sekä koko laivahenkilökunnan merimiestaitoihin”.

”Pelastustehtävää auttoi se, että M/S Midas on ylläpidetty ja huollettu hyvin. Lisäksi Midaksen miehistön rohkea ja päättäväinen toiminta vaativassa meripelastustehtävässä ilmentää suomalaisessa merenkulun turvallisuuskulttuurissa sen kovaa ydintä: ketään ei jätetä.”

M/S Midas on ahvenanmaalaiseen Godby Shipping -ryhmään kuuluvan Minicarriers Ab:n omistukseen rekisteröity ro-ro-rahtialus. Se on rakennettu vuonna 1990 Hampurissa, Saksassa. Midas on rekisteröity Suomen lipun alle. Kuva: Godby Shipping Ab.

”Täydellisesti onnistunutta tiimityötä”

”Pelastusoperaatio Atlantilla oli loistava esimerkki täydellisesti onnistuneesta tiimityöstä, kiitos siitä kuuluu koko Midaksen monikansalliselle miehistölle”, sanoo aluksen päällikkö Timo Väänänen.

”Onnistunut operaatiomme kertoo myös Godby Shipping -varustamon turvallisuuskulttuurista. On hienoa olla töissä varustamossa, joka pitää aluksensa ja alusten turvallisuusvälineet hyvässä kunnossa.”

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, jonka myöntämisestä päätetään vuosittain. Palkintotoimikunnan puheenjohtajaorganisaationa toimii Suomen Merimieskirkko. Palkintoesineenä on 36 cm korkea pronssivalu Emil Cedercreutzin Ruorimies-veistoksesta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi