Niemi sähköistää muutot – Katolla aurinkopaneelit
Niemi Palvelut lanseeraa maailman ensimmäisen täyssähköisen muuttoauton, jossa on katolle asennetut aurinkopaneelit. Volvo FE Electric -sähkökuorma- auto on konkreettinen askel Niemen autokannan sähköistämisessä ja tavoitteessa koko kaluston nollapäästöisyydessä vuoteen 2030 mennessä.
Uusi sähkökuorma-auto ”Electra” on Niemen ensimmäinen iso täyssähköinen muuttoauto, jonka erikoisuutena on auton korin katolle asennettu aurinkosähköjärjestelmä. Aurinkopaneeleiden tuottamaa sähköä hyödynnetään auton käyttölaitteisiin ja elektroniikkaan, kuten kuormatilan ilmastointiin ja lämmitykseen, takalaitanostimeen tai kylmälaitteiden tarvitsemiin virtalähteisiin ajon aikana.
”Ison sähkömuuttoauton korin katolla on useita neliötä vapaata hukkatilaa. Halusimme testata ideaamme hyödyntää tämä tila aurinkopaneeleille, ja ehdotuksemme otettiin innostuneesti vastaan. Katolle asennettavien aurinkopaneelin avulla pystytään tuottamaan sähköä auton käyttölaitteiden tarpeisiin. Tietääksemme kenelläkään muulla ei vastaavaa aurinkosähköjärjestelmää ole vielä käytössä”, hehkuttaa Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi.
”Suomen johtavana muutto- ja logistiikkapalveluita tarjoavana yrityksenä olemme koko 40-vuotisen historiamme aikana halunneet olla alamme edelläkävijöitä. Viime vuonna käynnistämämme Niemi40haaste on otettu erittäin hyvin vastaan suomalaisissa yrityksissä ja julkisella sektorilla. Uusi sähkökuormaautomme on konkreettinen askel autokantamme sähköistämisessä ja haastekampanjamme lupausten lunastamisessa”, Niemi jatkaa.
Kuningasajatuksesta se lähti
”Niemen rohkea idea kuorma-auton katon hukkatilan hyödyntämisestä aurinkopaneeleiden käyttöön oli loistava ja otettiin Volvolla positiivisesti vastaan”, kertoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund.
Työpäivän aikana sähkökäyttöisellä perälautanostimella tulee helposti satoja nostoja. Myös auton korin ilmastointi kuluttaa sähköä. Niemen auton aurinkopaneeleiden tuottaman energian avulla säästetään ajoakkuja auton varsinaiseen liikuttamiseen.
”Volvo on asettanut tavoitteekseen nollapäästöisyyden vuoteen 2050 mennessä. Pitkäaikainen yhteistyömme Niemen kanssa osoittaa sen, että asioihin myös löytyy innovatiivisia ratkaisuja, kun tahtoa riittää. Tarvitsemme Niemen kaltaisia eteenpäin katsovia rohkeita edelläkävijöitä, jotka haastavat meitä kehittämään vähäpäästöistä liikennettä”, iloitsee Björklund yhteistyöstä.
”Ilmastohyötyjen lisäksi raskaan kaluston sähköistymisestä saadaan myös muita hyötyjä. Sähkökuorma- autojen kuljettajat Suomessa ja maailmalla ovat kertoneet olevansa ajopäivien jälkeen vähemmän väsyneitä, koska perinteinen melu ja auton tärinä ovat poissa. Myös tämä on olennainen argumentti sähkökuorma-autojen puolesta, Björklund jatkaa.
Sähkölatauspalvelu Nesteeltä
”Haluamme tukea asiakkaitamme saavuttamaan kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Meistä on ollut hienoa jatkaa pitkäaikaista kumppanuutta Niemen kanssa laajentamalla yhteistyötä myös sähkölataukseen”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.
Niemen sähköiset muuttoautot ladataan 22 kilowatin (kW) AC-latauslaitteiden sekä 180 kW:n DCsuurteholatauslaitteiden avulla Helsingin toimipisteellä. Suurteholaturi tilattiin raskasta kalustoa varten. Sähkölatauspalvelun Niemelle toimittaa Neste, jonka kanssa Niemi oli ensimmäisenä kuljetusyhtiönä pilotoimassa ratkaisua syksystä 2021 lähtien.
”Niemi on näyttänyt jo useamman vuoden suuntaa fossiilisten polttoaineiden korvaamisessa. Uskomme että yhä useammat yritykset tulevat jatkossa pienentämään hiilijalanjälkeään useilla ratkaisuilla, ja sekä uusiutuvalla dieselillä että sähköllä on merkittävä rooli tieliikenteen päästöjen vähentämisessä. Neste Lataus -palvelun avulla tarjoamme sähkölatauksen sekä siihen liittyvän kokonaisratkaisun Niemen käyttöön”, Kulola jatkaa.
Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 3 / 2022