Opelin GSe-alabrändi tekee sähköisen paluun
GSe – kolme kirjainta, jotka Opel-asiakkaat tunnistavat hyvin ja yhdistävät erinomaisesti varusteltuihin, urheilullisiin automalleihin. Opelin selkeä suunnitelma on tarjota kustakin Opel-mallista sähköistetty versio vuoteen 2024 mennessä ja keskittyä Euroopassa kokonaan sähköautoihin vuodesta 2028 lähtien. Tämän suunnitelman yhteydessä Opel elvyttää ja uudelleen määrittelee nyt mallistonsa yläpäähän GSe-alabrändin.

Aikoinaan GSe tunnettiin lyhenteenä sanoista “Grand Sport Einspritzung” (eng. Grand Sport Injection) malleissa kuten Opel Commodore GS/E ja Opel Monza GSE, mutta nyt sillä on uusi määritelmä.
”Olen erittäin iloinen saadessani ilmoittaa GSe:n paluusta mallistomme huipulle. Olemme jälleen kerran inspiroituneet rikkaasta historiastamme ja tuoneet siihen modernin lisäyksen. Tästä eteenpäin, GSe ei ainoastaan merkitse dynaamisia, ajonautintoa tarjoavia autoja, mutta on nyt myös lyhenne sanoista “Grand Sport Electric” eli täysin linjassa kunnianhimoisen suunnitelmamme kanssa sähköistää brändimme täysin” sanoo Opelin CEO Florian Huettl.
Tunnistettavan ja palkitun Opel-muotoilun lisäksi tulevaisuuden GSe-asiakkaat saavat kokea autoissaan alustan, joka on suunniteltu nimenomaan tarjoamaan entistä dynaamisempaa ajonautintoa. Kuten kaikki Opel-mallit, GSe-mallisto tulee olemaan täysin ”Autobahn proof” lukuisten Saksan moottoriteillä suunnitteluvaiheessa suoritettujen testien myötä.
5-ovinen Astra GSe ja farmarimalli Astra Sports Tourer GSe ovat alabrändin ensimmäiset mallit, jotka tarjoavat optimaalista tasapainoa ajomukavuuden ja suorituskyvyn välillä, yhdistettynä ympäristöystävällisyyteen. Vaikuttava 165 kW/225 hv:n teho sekä 360 Nm:n maksimivääntö (alustavat WLTP-päästöt: yhdistetty polttoaineenkulutus 1.2-1.1 l/100 km, yhdistetyt CO2-pääsöt 26-25 g/km; arvot tarkentuvat myöhemmin) tarjoavat luokkansa parhaimmistoa olevan liikkeellelähdön, kiihtyvyyden ja maksiminopeuden. Verrattuna muihin Astra-malleihin tarjolla on entistäkin ketterämpi ja tarkempi ajokokemus; ohjaus, jousitus ja jarrut reagoivat välittömästi jokaiseen kuljettajan käskyyn.


Suorituskyvyn maksimointiin suunniteltu ajotuntuma on saavutettu varustamalla mallisto varta vasten GSe:lle suunnitellulla alustalla, jota on madallettu 10 mm. Uutuusmallit tarjoavat erinomaista ohjattavuutta kaarteissa, jarrutuksen yhteydessä sekä – kuten kaikki Opelit – ajettaessa moottoritienopeuksissa, kuten Saksan Autobahnilla. GSe:lle ominaista on myös ohjaustuntuman säätö entistä sporttisemmaksi sekä paranneltu jousitus, mikä parantaa dynaamisuuden lisäksi ajomukavuutta. Myös ESP-asetuksia on mukautettu nostamalla aktivoitumiskynnystä.
Uuden sukupolven Astra on rohkea ja linjakas muotoilun taidonnäyte, jolle GSe:lle ominaiset muotoseikat antavat vielä entistäkin vaikuttavamman ulkonäön. Auton ulkopuolella Manta GSe -konseptiautosta tutut 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, ainutlaatuinen etupuskuri ja kojelauta, sekä takaluukun GSe-tunnus luovat GSe:lle tunnusomaisen ilmeen. Auton sisällä urheilullinen luonne tulee esiin Alcantara-verhoilluilla etupenkeillä, joita ei ole vain suunniteltu nimenomaan GSe:tä varten, vaan jotka tarjoavat lisäksi erinomaista istuinmukavuutta AGR-sertifikaatin myötä.
GSe on täysin linjassa Opelin sähköistymishankkeen kanssa, jonka myötä jokaisesta Opel-mallista on saatavilla sähköistetty versio vuoteen 2024 mennessä. Opelilla on jo nyt tarjolla erittäin laaja sähköistetty mallisto; plug-in -hybrideistä kuten Grandland ja Astra täysin sähköisiin Corsa-e ja Zafira-e Life -malleihin, tai Combo-e Cargosta Movano-e vaniin.