Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uusi Opel Grandland – uusi SUV heti saatavilla sähköistetyillä voimalinjaloilla

Täysin uusi ja upea Opel Grandland mahdollistaa asiakkaalle aina parhaan vaihtoehdon: malli on saatavilla niin täyssähköisenä, hybridinä kuin lataushybridinä.

Tyylikäs ja dynaaminen, tilava ja monipuolinen sekä tietenkin täyssähköinen, hybridi ja lataushybridi – tätä kaikkea on tänään esitelty uusi Opel Grandland. Uutuudessa käytetään paljon Opel Experimental -konseptiautossa esiteltyjä muotoiluelementtejä, nyt ensi kertaa sarjatuotannossa.

“Uusi Grandland on merkkipaalu Opelille. Sen avulla jokainen Opel tästä eteenpäin on saatavilla täyssähköisenä. Saavutamme ison askeleen täyssähkötarjonnassamme. Saksalaisuus on vahvasti läsnä uudessa Grandlandissa: se on suunniteltu ja kehitetty Rüsselsheimissa ja valmistettu Eisenachissa. Uutuuden sukulaisuus Experimental-konseptiautoon on päivänselvä. Grandland tarjoaakin innovaatioita, jotka näimme ensi kertaa uskomattomassa Experimental-konseptiautossa. Grandland tulee vahvistamaan asemaamme tärkeässä C-SUV-segmentissä”, sanoi Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl.

Monipuolinen perusrakenne, joka mahdollistaa hybridit, lataushybridit ja täyssähkövoimalinjan

Seuraavan sukupolven Grandland on valtava loikka eteenpäin Opelille tehdessään sähköisestä liikkumisesta entistäkin houkuttelevampaa. Se on ensimmäinen Opel, joka hyödyntää Stellantis-konsernin STLA Medium -täyssähkörakennetta. Uuden rakenteen avulla Grandland pystyy saavuttamaan jopa 700 kilometrin mittaisen sähköisen toimintamatkan (WLTP). Mittavan toimintamatkan mahdollistavat uusi tasainen akusto, jopa 98 kWh -kapasiteetilla, uuden sukupolven sähkömoottori ja energiaa säästävät ominaisuudet, kuten lämpöpumppu. Uusi Grandland kykenee myös nopeaan pikalataukseen: nopealla laturilla 80 prosentin varaustilan saavuttaminen vie vain 26 minuuttia (optimiolosuhteet).

Asiakkaat, jotka etsivät muuta vaihtoehtoa kuin täyssähköisyys, löytävät itselleen sopivan vaihtoehdon täysin sähköistetystä voimalinjavalikoimasta. Uusi Grandland-lataushybridi tarjoaa jopa 85 kilometriä sähköistä toimintamatkaa (WLTP) ja Grandland Hybrid 48 V -tekniikalla tarjoaa pientä kulutusta ilman tarvetta auton lataamiseen.

3D Vizor -maski, valaistu Blitz-logo ja Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot

Uusi perusrakenne mahdollisti muotoilijoille vapauden luoda Grandlandiin vaikuttavan asennon, joka tulee ilmi heti ensisilmäyksellä. Verrattuna edeltäjäänsä uusi Grandland on kasvanut pituutta peräti 173 mm, korkeutta 19 mm ja leveyttä 64 mm. Uutuus osoittaakin itsevarmuutta 4 650 mm pituisena, 1 905 mm leveänä ja 1 660 mm korkuisena. Kun komeisiin ulkomittoihin yhdistetään näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet, asettuu uusi Grandland ansaitusti Opelin SUV-malliston huipulle.

Grandland on ensimmäinen uusi Opel, joka saa uuden version Vizor-keulailmeestä. Uusi 3D-Vizor-maskissa on valaistu Opel-logo, josta on tehty entistäkin erottuvampi Edge Light -teknologian avulla.

Uutta valaistua logoa tukee Opelin insinöörien luoma innovaatio – autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan. Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Grandlandissa. Liikennetilanteesta riippuen vastaantulevaa liikennettä tarkkaillaan auton kamerajärjestelmän avulla. Intelli-Lux Pixel Matrix HD -valot leikkaavat valokeilan huomattavasti tarkemmin kuin perinteiset matriisiajovalot, myös valokeila on paljon perinteisiä tekniikoita kirkkaampi ja yhtenäisempi.

Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista. Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa. Takaistuimet voidaan taittaa alas 40:20:40-osassa ja luovat näin ollen jopa 1 641-litraisen tavaratilan.   

Tilava matkustamo ja jopa 16-tuumainen keskinäyttö, AGR-istuimet ja fiksuja säilytysratkaisuja

Grandlandin sisällä matkustajia tervehtii Bold and Pure -suunnittelun mukaisia elementtejä, jotka on yhdistetty lämpimiin ja viehättäviin yksityiskohtiin. Arkkitehtonisesti matkustamon tilaratkaisut korostavat pitkittäissuuntaista teemaa: yhteneväiset linjat kulkevat mittariston lävitse aina ovipaneeleihin asti korostaen leveyden ja tilan tuntua. Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä.   

Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä. Kuljettajan on mahdollista kytkeä päälle itse tai automaattisesti mittariston Pure-tila, jossa kuljettajalle näytettävää tietoa vähennetään vain olennaiseen mittaristossa, HUD-näytössä ja keskinäytössä. Tämän avulla kuljettajalle on normaalia vähemmän häiriötekijöitä niin pimeällä kuin esimerkiksi sateella ajettaessa. Opelille tyypilliseen tapaan usein käytettyjä asetuksia, kuten ilmastoinnin säätöä, voidaan käyttää edelleen intuitiivisesti fyysisillä painikkeilla.

Takamatkustajat voivat nauttia puolestaan 20 mm suuremmasta polvitilasta verrattuna edeltävään Grandland-sukupolveen. Patentoidut Intelli-Seat-etuistuimet vähentävät painetta häntäluulle ja tulevat vakiovarusteena. Kaikki matkustamon kangasmateriaalit ovat myös 100-prosenttisesti kierrätettäviä!

Langaton älypuhelimen latausalusta sijaitsee lasin takana. Läpinäkyvyys takaa sen, että käyttäjä ei unohda puhelinta Grandlandiin siitä poistuessaan. Kokonaisuudessaan uusi Grandland tarjoaa yli 35 litraa säilytystiloja auton sisällä – näihin kuuluvat mm. Pixel Box -laatikko, älypuhelintaskut etuistuimien takaselkänojassa ja kookas säilytystila keskikonsolissa, jossa on myös 12 V -pistoke.

FSD-iskunvaimennus ja laaja kattaus ajoavustinjärjestelmiä

Energiatehokkaiden voimalinjavaihtoehtojen lisäksi Grandland tarjoaa dynaamisen mutta silti mukavan ajokokemuksen. Tämän mahdollistaa FSD-tekniikalla (Frequency selective damping) toteutetut iskunvaimentimet. Tämä ainutlaatuinen tekniikka luo toisen hydraulisen kierron iskuvaimentimen sisään, jonka avulla iskunvaimennin mukautuu mekaanisesti iskujen taajuusmuutoksiin. FSD-tekniikka mahdollistaa mukavan ja pehmeän kyydin nopeilla taajuuksilla, kuten esim. poikittaisaumojen tai kaivonkansien kaltaisissa terävissä iskuissa. Samat vaimentimet mahdollistavat myös urheilullisen etenemisen tarjoamalla terävän yhteyden tiehen matalilla taajuuksilla.

Grandland reagoi erittäin terävästi kuljettajan ohjauskäskyihin, ja Opelille tyypillisesti, pysyy vakaana jarrutuksissa, mutkissa ja korkeissa nopeuksissa moottoritiellä. Opelin DNA:ta korostetaan Grandlandille ominaisilla jousilla, kallistuksenvakaajilla, ohjauksella ja ESC-ajonvakautuksen säädöillä.

Uuden perusrakenteen, innovatiivisten teknologioiden ja Experimental-konseptiauton muotoiluelementtien avulla uusi Grandland sijoittuu itsevarmasti Opelin SUV-malliston huipulle.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi