Polestar 5 -mallista entistä nopeampi, kevyempi ja dynaamisempi uuden alumiinialustan ansiosta
Ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja Polestar on vahvistanut, että sen tulevassa 4-ovisessa Polestar 5 -GT-mallissa on täysin uusi, räätälöity alumiinialusta.
Autossa käytettävä liimattu alumiini on kevyttä ja jäykkää, ja tarjoaa erinomaista suorituskykyä ja ympäristöllisiä ominaisuuksia. Teknologia on aikaisemmin vaatinut paljon työtä ja sitä on ollut vaikea soveltaa ajoneuvojen sarjatuotantoon laadusta tinkimättä, mutta entisistä Formula 1- ja urheiluautoinsinööreistä koostuva Polestar-tiimi Iso-Britannian Midlandsissa on ratkaissut haasteen laatimalla täysin uuden ja nopeamman valmistusprosessin, jossa kori ja alusta kehitetään yhdessä.
Uusien materiaalien ja tekniikoiden ansiosta alustan ja korin kokonaisuus painaa vähemmän kuin pienempien kokoluokkien autoissa, mikä parantaa tehokkuutta, toimintamatkaa ja dynaamista reaktiivisuutta ja varmistaa johtavan turvallisuustason. Uusi alumiinialusta nopeuttaa myös tuotteiden valmistumista ja edesauttaa korkeaa laatua ja alustan jäykkyyttä.
“Iso-Britannian tutkimus- ja kehitystyötiimi on yksi suurimmista voimavaroistamme”, Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath toteaa. “Suunnittelutaidon ja teknisen asiantuntemuksen yhdistelmä auttaa meitä kehittämään edistyksellistä kevyttä urheiluautoteknologiaa luovasti ja innovatiivisesti. Tämä erottaa Polestarin muista autonvalmistajista tulevina vuosina.”
Hyödyntämällä tätä teknologiaa alustassa 4-ovisen Polestar 5 -mallin suunniteltu vääntöjäykkyys on parempi kuin perinteisessä kaksiovisessa urheiluautossa. Päätös kehittää erityinen räätälöity alusta on antanut merkille mahdollisuuden valmistaa tuotantomalli, joka pysyy uskollisena sitä edeltäneelle Precept-konseptiautolle.
“Halusimme, että tämä auto on kevyt ja korkealaatuinen, ja halusimme sen myös valmiiksi suhteellisen nopeasti”, Polestarin Iso-Britannian tutkimus- ja kehitystyöyksikön johtaja Pete Allen sanoo. “Tämä arkkitehtuuri tarjoaa erinomaista dynaamisuutta ja turvallisuutta, ja pienen investoinnin teknologiaa voidaan soveltaa suurissa tuotantovolyymeissa.”
Polestar 5:n kehitys etenee hyvää vauhtia. Kansainvälistä työtä tukee Iso-Britannian tutkimus- ja kehitystyöyksikkö, jonka odotetaan kasvavan 500 insinööriin tulevina kuukausina. Sillä on tärkeä rooli Polestarin sisäisessä tutkimus- ja kehitystyössä. Lisätietoja Polestar 5 -mallista julkistetaan YouTube-dokumenttisarjassa “Precept: From Concept to Car”, joka kertoo, kuinka Polestar Precept kehittyy tuotantoautoksi.