Sähköä lauantaina ajettavaan Oili Jalonen Ralliin
Oili Jalonen -rallissa 20.8.2022 nähdään ensimmäistä kertaa Vakka-Suomen teillä täyssähköauto etuautona. Yhteistyökumppani Autokeskus Oy Raisio vie reitille tällä kertaa BMW i4 M50:n.
On makuasia, jääkö jotain kaipaamaan, jos sähköautojen myötä rallin äänet vaimenevat. Sähköautojen kiihtyvyys ja suorituskyky kuitenkin lupaavat jännittäviä tilanteita jatkossakin. BMW i4 M50:n konepellin alla on 544 hevosvoimaa, joilla tämä viisiovinen ja -paikkainen perheauto kiihtyy Sport-Boost-tilassa nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Sähköautot yleistyvät Suomessa vauhdilla, ja vähitellen trendi alkaa näkyä myös moottoriurheilussa. Tänä kesänä Tekniikan Maailman ja sen pohjoismaisten kumppaneiden urheiluautotestikin sähköistyi. Electric Scandinavian Sports Car Of the Year 2022 toteutettiin pelkillä täyssähköautoilla. Mukana ollut BMW i4 M50 nousi pohjoismaisten raatien pisteytyksessä jaetulle neljännelle sijalle.
Kuluvana vuonna Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista jo melkein 16 % oli täyssähköautoja ja yli 20 % oli ladattavia hybridejä.
Vuoden 1971 Ampiaisrallista nykyiseen Oili Jalonen Ralliin
Tänä vuonna ajettava Oili Jalonen Ralli on jo 51. perättäinen Turun Moottoriseuran järjestämä ralli. Aiemmista vuosista poiketen tällä kertaa ei ajeta SM-rallia tai muidenkaan sarjojen osakilpailua, vaan moottoriseura päätti järjestää pienemmän, perinteisen kansallisen kylärallin.
Osin päätökseen vaikutti seuran historia, mutta merkittävä vaikutus on myös vallitsevalla maailmantilanteella. Kyläralli sopii mainiosti seuralle, sillä ensimmäinen seuran järjestämä, Ampiaisrallin nimellä tunnettu kilpailu oli myös vastaava kyläralli. Myöhemmin rallia on ajettu niin Teboil rallin nimellä kuin myös Uusikaupunkirallina. Yksi asia on kuitenkin pysynyt muuttumattomana läpi vuosien : Seuran amppari, joka koristaa myös jokaista ovaalinmuotoista rallitarraa. Tarroista onkin muodostunut monille keräilykohde vuosien aikana.
Ajat muuttuvat – Ralli muuttuu aikojen mukana
Ajat muuttuvat ja nykyaikana rallin järjestäminen on vuosi vuodelta haastavampaa säädösten ja pykälien viidakossa luovien yrittäen samalla huomioida toiminnan ympäristövaikutuksia. Turvallisuuteen kiinnitetään vuosi vuodelta entistä enemmän huomiota niin katsojien kuin kuljettajien osalta, ja jokaisesta ulosajosta sekä läheltä piti -tilanteesta pyritään aina oppimaan uutta.
Sähköautojen myötä turvatoimet korostuvat entisestään. Siinä missä polttomoottorikäyttöisen auton onnettomuudet olivat jo haastavia, tuovat sähköautojen akut oman lisänsä pelastustoiminnan haastavuuteen. Vaikka ennakoinnilla pyritään välttämään pahimmat tilanteet, tulee myös pienimpien järjestäjäseurojen varautua tulevina vuosina pelastuskaluston sopivuuteen sähköpalojen ja muiden vastaavien tilanteiden varalta..
Muutoksista huolimatta ralleja tullaan näkemään jatkossakin. Tulevaisuuden suunnasta ensimmäisiä merkkejä on tämän vuoden rallissa nähtävä sähkökäyttöinen BMW i4 M50 -etuauto. Ehkä jo muutamien vuosien kuluttua kyläralleissakin nähdään hybridejä tai täyssähköautoja kilpaluokissakin.