Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Sähkörekkojen megawattiluokan latausasemat kehitteillä

Raskaalla kalustolla liikkuminen vaatii paljon energiaa, johon myös sähkörekkojen osalta on varauduttava, jos sähköstä halutaan varteenotettava vaihtoehto perinteisille polttoaineille. Tulevaisuuden nopeille latausratkaisuille suuntaa näyttämään on nyt julkaistu MCS – Megawatt Charging System. Järjestelmän on tarkoitus tulla markkinoille vuoden 2024 aikana.

Charging Interface Initiative – CharIN – on maailmanlaajuinen järjestö, joka pyrkii luomaan standardoidun latausinfrastruktuurin. Järjestö on työskennellyt tehokkaamman järjestelmän parissa useiden vuosien ajan. MCS esiteltiin ensikertaa Kesäkuussa 2022 pidetyssä 35. sähköajoneuvosymposiumissa, kun Alpitronic-latauslaite liitettiin Scanian kuorma-autoon uudella standardoidulla MCS-liittimellä ja simuloimalla 1,2 MW:n latausta. Tämä tekniikka mahdollistaa sähkökäyttöisten kuorma-autojen käyttöönoton häiritsemättä Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenneverkon logistiikkavirtoja.

”MCS on virstanpylväs erityisesti pitkiä kuljetuksia ajatellen, joissa on noudatettava tarkkoja ajo- ja lepoaikoja – ajoaika 4,5 tuntia ja lepoaika 45 minuuttia. Aikataulussa pysyminen edellyttää sekä nopeaa latausta sekä riittävää määrää latauskapasiteettia suurten akkukokojen vuoksi ”, sanoo Fredrik Allard, Scanian sähköisen liikkuvuuden johtaja.

Tavoitteena maailmanlaajuinen standardi

MSC toimii jopa 3 000 A:n ja 1,25 kV:n jännitteellä tuottaen latauksen aikana parhaimmillaan 3,75 MW:n tehon. ”Jotta asiat olisivat mahdollisimman helppoja, MCS perustuu maailmanlaajuiseen sopimukseen teknisistä määritelmistä, joita tukee suuri osa teollisuudesta. CharIN on ollut täydellinen taho luomaan MCS konseptin, joka nyt luovutetaan eteenpäin ISO- ja IEC-standardeiksi tulemista varten”, sanoo Johan Lindström, Scania VCB Vehicle Technologyn tekninen johtaja.

Standardin käyttöönotto tarkoittaa muun muassa sitä, että MCS-latauspistoke sijoitetaan kuorma-autossa aina samaan paikkaan – vasemmalle etupuolelle ensimmäisen akselin taakse. Yhtenäinen sijoittelu helpottaa tehokkaan ja yhdenmukaisen latausinfrastruktuurin suunnittelua.

”Standardin kehittäminen kansainvälisellä foorumilla on olennaisen tärkeää, jotta saadaan yhdenmukaistettuja ratkaisuja kustannusten alentamiseksi ja yhteentoimivuuden lisäämiseksi turvallisuudesta ja käyttöajasta tinkimättä. On myös välttämätöntä sisällyttää MCS-standardit lainsäädäntöön, jolla säännellään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin vähimmäisvaatimuksia Euroopassa. Olemme aktiivisesti vaikuttamassa tähän työhön”, sanoo Jorge Soria Galvarro, Scanian johtava tekninen neuvonantaja latausinfrastruktuurista. 

Valmiina vuonna 2024

MCS:ää ei käytetä ainoastaan maantieajoneuvoissa. Myös muita merellä ja ilmassa liikkuvia aluksia valmistavat tahot ovat olleet kehitystyöstä kiinnostuneita. MCS-liitin on esillä jo tänä vuonna, mutta järjestelmän lopullinen versio valmistuu vuonna 2024. Koska useat sidosryhmät sekä teollisuudesta että korkeakouluista ovat halukkaita saamaan tämän toimimaan, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on meneillään useita pilottihankkeita, joissa kokeillaan Megawattiluokan latausta kuorma-autoille.

 ”Latausinfrastruktuuria tarvitaan, jotta sähköistyminen etenisi toivotussa aikataulussa. Uskomme, että diesel- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen kokonaiskustannukset ovat samalla tasolla jo parin vuoden kuluttua, mutta haluamme sähkön olevan ensisijainen valinta jo aiemmin. MCS voi olla tekijä, joka edistää tätä kehitystä”, Allard toteaa lopuksi.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi