Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Talvirenkaiden valintaa helpottava uusi jääpitomerkintä tulee renkaiden sivupintoihin

Euroopassa otettiin ensimmäisenä maailmassa käyttöön renkaiden jääpitomerkintä, jolla erotellaan Pohjoismaiden vaativaan talveen soveltuvat renkaat. Rengastarrassa jääpitomerkintä on ollut toukokuusta 2021 lähtien, mutta nyt merkintä alkaa näkyä myös renkaiden sivupinnassa. Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaisiin merkintä tulee marraskuun 2022 tuotannosta alkaen.

Uuden merkinnän tavoitteena on auttaa kuluttajaa vertailemaan eri renkaita sekä ohjata tekemään turvallisia ja päästöjä pienentäviä rengasvalintoja.

EU:n rengasmerkintä on uudistunut palvelemaan erityisesti pohjoismaisia kuluttajia. Vuodesta 2021 rengastarraan on lisätty jää- ja lumipitoa koskevat tiedot sekä QR-koodi, joka johtaa laajaan eurooppalaiseen tietopankkiin. Talvirenkaiden edelläkävijänä Nokian Renkaat on puhunut pitkään merkintöjen kehittämisen puolesta, jotta autoilijoiden olisi helppoa valita turvalliset ja olosuhteisiin sopivat renkaat.

– Ennen lumi- ja jääpitoa koskevien tietojen mukaantuloa EU:n rengastarra johti pohjoismaista talvirenkaiden ostajaa harhaan. Jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista, ja nyt jääpitomerkintä alkaa näkyä myös renkaiden sivupinnoissa. Marraskuusta 2022 lähtien valmistamiemme Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 -nastarenkaiden ja Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaiden pinnasta löytyy jääpitomerkintä, kertoo Nokian Renkaiden globaali tuotepäällikkö Jarmo Sunnari.

Edellytyksenä jääpitotestin läpäisy

Jääpitomerkintä perustuu jääpitotestiin, jossa käytetään kansainvälisesti määriteltyä jääpitometodia (ISO 19447). Läpäistäkseen testin renkaan tulee ylittää verrokkirenkaan (standardi ASTM F2493) raja-arvot vähintään 18 %. Jääpitomerkintä on aluksi käytössä vain henkilöauton renkailla. Nokian Renkaiden näkemyksen mukaan testausmetodia voisi kuitenkin tulevaisuudessa soveltaa myös pakettiauton renkaisiin.

– Jääpitomerkki varmistaa, että rengas aidosti toimii ja on turvallinen pohjoismaisissa, vaativissa talviolosuhteissa. Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja renkaita emme suosittele käytettäväksi olosuhteissa, joihin niitä ei ole tarkoitettu, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri

Tulevaisuudessa rengasmerkinnät täydentyvät entisestään

Rengasmerkintöjen uudistamisen tavoitteita ovat muun muassa renkaanostajien valinnan helpottaminen ja autoilun turvallisuuden parantaminen. Rengasmerkintöjen alkuperäinen tavoite eli päästöjen pienentäminen on validi edelleen. 

– Rengastarran QR-koodi vie valtavaan tietopankkiin, johon kertyvät tiedot kaikista Euroopan markkinoilla olevista renkaista. Tuotteiden tiedot esitetään standardoidussa muodossa, joten renkaita on helppo vertailla, Sunnari sanoo. 

– Tulevaisuudessa rengasmerkinnät täydentyvät entisestään, sillä ilmoitettaviin ominaisuuksiin lisätään abraasio eli kuluminen ja ajomatka eli käyttöikä kilometreinä. Päätös on jo tehty, mutta testimenetelmien varmistaminen vie vuosia. 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi