Täysin uusi Mazda CX-60 – harppaus kohti premium-luokkaa
Mazda CX-60 vie japanilaisvalmistajan uuteen aikakauteen, sillä se on Mazdan ensimmäinen lataushybridi Euroopan markkinoilla. Samalla se on ensimmäinen kahdesta yhtiön uudelle suuriin automalleihin tarkoitetulle valmistettavasta täällä myytävästä mallista. Mikä tärkeintä, CX-60 nostaa Mazdan kilpailemaan aivan uudessa luokassa.
Hienostuneen muotoilun lisäksi parhaimmin varustetun CX-60:n materiaalit kertovat sen sijoittumisesta markkinoilla. Sisustuksessa on käytetty muun vaahterapuuta, nappanahkaa ja japanilaisia tekstiilejä, jotka on viimeistelty sikäläisiä käsityötaitoja vaalien.
Perusrakenne on takavetoinen, joka sopii parhaiten ylellisiin autoihin. Pyöriin kohdistuvat voimat saadaan jaettua paremmin kuin etuvetoisissa, kun etupyörät ohjaavat ja takapyörät välittävät voiman tiehen. Ensimmäisenä tulee myyntiin nelivetoinen lataushybridi, jota seuraavat bensiinillä ja dieselillä toimivat rivikuutoset.
Japanilaishenkistä muotoilua
Ulkonäkö on ollut jo vuosikausia yksi Mazdan vahvuuksista ja uusi CX-60 jatkaa tätä linjaa. Muotoilufilosofiana on edelleen kehitetty Kodo, mikä tarkoittaa suomennettuna liikkeessä olevaa sielua. Uuden CX-60:n ulkonäköä luotaessa konsepti oli Noble Toughness eli jalo vahvuus. Vaikeasti käännettävä määritelmä kuvaa auton japanilaiseen tapaan luotua tyylikkyyttä.
Siirtyminen takavetoiseen perusrakenteeseen on muuttanut täysin CX-60:n mittasuhteet, mikäli koria vertaa CX-5:een. Keula etupyörien etupuolella on aiempaa lyhyempi, kun taas pyörien ja ohjaamon välillä on enemmän pituutta, että kuusisylinterinen rivimoottori mahtuisi keulalle. Akseliväli on pitkä ja korissa on takaylitystä etuvetoisia runsaammin.
Kodo-muotoilufilosofian mukaan CX-60:n linjoihin on puhallettu elämä. Vaikka auto olisi paikallaan, se näyttää olevan menossa täyttä vauhtia eteenpäin. Korissa on kauniita yksityiskohtia, pokkauksia ja leikkauksia, katsoo sitä mistä suunnasta tahansa. Japanilaista ajattelua muotoilussa edustaa myös vähemmän on enemmän -filosofia. Hienostuneilla, selkeillä pinnoilla on luotu vaikuttava kokonaisuus.
Miellyttävä, ylellinen ohjaamo
Sisustus jatkaa samalla tyylillä, jossa matkustamoon on haluttu tilan tuntua ja miellyttävää rauhallisuutta. Japanilaista tyyliä edustaa esimerkiksi tunnelmavalaistus, joka on vaihtuvan, räikeän väri-ilottelun sijaan rauhoittava valkoinen. Se korostaa ohjaamon hienoja materiaaleja ja yksityiskohtia. Uutena lisävarusteena on erittäin suuri panoraama-lasikatto, jolla matkustamoon saadaan vielä enemmän valoisuutta.
Mazda on hionut pitkään CX-60:n kuljettajan ympäristöä tehdäkseen siitä mahdollisimman miellyttävän ja ergonomisen. Tavoitteena on ollut poistaa kaikki häiritsevät tekijät, jotta kuljettaja voi täysin keskittyä ajamiseen. Yhtenä tekijänä edessä istuvien tilojen kasvattamisessa on uusi automaattivaihteisto, josta on tehty mahdollisimman kompakti. Näin keskitunneli on saatu kapeammaksi, matkustajille väljemmät tilat ja polkimet sijoitettua optimaalisesti.
Istuimet antavat matkustajille erinomaisen tuen ja luontevan tunteen tasapainosta. Niin istuimien kuin ohjauspyörän säätövarat ovat erittäin runsaat, minkä lisäksi kookas keskikyynärnoja auttaa miellyttävän ajoasennon löytymisessä.
Lisävarusteena saatavassa Comfort-paketissa on kuljettajan personointijärjestelmä, jolla saa ajoasennon ja auton ohjaamon säädöt automaattisesti mieleisekseen. Ajaja syöttää pituutensa auton tietojärjestelmään, minkä jälkeen auto säätää kameran avulla hänen silmiään seuraten istuimen, ohjauspyörän, tuulilasin heijastusnäytön ja peilit.
Järjestelmään voi syöttää automaattisten säätöjen lisäksi yhteensä yli 250 tietoa, kuten mieleiset ilmastoinnin säädöt ja radion eniten kuunnellut kanavat. Säädöt voi tallentaa kuudelle eri ajajalle ja auto asettaa toivotut säädöt aina kuljettajan paikalle asettuvan henkilön mukaan kasvojentunnistusta käyttäen. Kun hän on lähdössä autosta pois, istuin ja ohjauspyörä siirtyvät kauemmaksi kulkua helpottamaan.
Runsaasti tilaa
Mazdan uudella perusrakenteella on vaikuttava nimi: Mazda’s Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture. Se tarkoittaa, että perusrakenne on muunneltavissa moneen erilaiseen autoon ja sen kanssa voidaan käyttää erilaisia voimalinjoja. Myöhemmin uuden CX-60:n rinnalle tulee myyntiin Euroopassa vielä suurempi CX-80.
Mazda CX-60:n akseliväli on 2,87 metriä, minkä ansiosta autossa on runsaasti tilaa myös takapenkillä ja tavaroille. Auto ei ole kuitenkaan liian kankea, vaan kääntöympyrä on vain 5,4 metriä. Kori on 4,745 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,68 metriä korkea.
Sisätilat ovat erittäin miellyttävät, sillä edessä hartialeveys on yli puolitoista metriä ja takanakin 1,44 metriä. Takana on jalkatilaa runsaasti, minkä ansiosta siellä voi istua jalat suorana. Takapenkin muotoiluun on kiinnitetty tavallista enemmän huomiota, mikä parantaa matkustusmukavuutta.
Lattian alla oleva kookas lokero mukaan lukien tavaratila on 570 litran kokoinen. Monikäyttöisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takapenkki, jonka kokonaan eteen kaatamalla mukaan mahtuu kuljettavaa 1 726 litraa. Lastaamista ja purkamista helpottaa se, että tavaratilan lattian ja takaluukun välinen kynnys on hyvin matala, minkä lisäksi itse takaluukku on leveä ja korkea.
Vain sähköistettyjä voimanlähteitä
Mazdan uusi perusrakenne on suunniteltu niin, että moottori on siinä pitkittäin. Rakenteen ansiosta erikokoiset ajoakut on helppo sijoittaa mahdollisimman alas akseleiden väliin, missä ne laskevat auton painopistettä.
Mazda CX-60 tulee ajan mittaan myyntiin yhteensä kolmella voimalinjalla, lataushybridinä ja kahdella rivikuutosella: 3,0-litrainen e‑Skyactiv X -bensiinimoottori ja 3,3-litrainen e‑Skyactiv D -turbodiesel. Kaikkien moottorien jatkeena on uusi 8-vaihteinen automaatti ja valittavissa on Mazdan i-Activ-neliveto.
Uuden Mazda CX-60:n markkinointi alkaa Euroopassa lataushybridillä, joka on samalla yhtiön kaikkien aikojen tehokkain ja suorituskykyisin liikenteeseen tarkoitettu automalli. Bensiinimoottorina on jatkokehitetty nelisylinterinen 2,5‑litrainen Skyactiv-G, joka kehittää 141 kilowattia ja 261 newtonmetrin vääntömomentin. Sen rinnalla on 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 250 Nm.
Yhdessä ne kehittävät 241 kilowattia (327 hv) ja muhkean 500 newtonmetrin vääntömomentin. Moottorit on säädetty niin, että vääntöä on erityisen runsaasti alhaisilla käyntinopeuksilla (1 500 – 3 000 r/min). Mazda CX-60 PHEV kiihtyy nollasta sataan 5,8 sekunnissa ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 200 km/h.
Kaikkien julkaisun yhteydessä lanseerattavien versioiden virallinen yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,5 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 33 g/km. Pelkästään sähköllä voi ajaa 63 kilometriä, minkä jälkeen energiasisällöltään 17,8 kWh ajoakun saa ladattua täyteen neljässä tunnissa.
Suomessa myynnin ennakoidaan keskittyvän suurimmaksi osaksi lataushybridiin. Silti Mazda CX-60 tulee mitä todennäköisimmin saataville myös kuusisylinterisillä moottoreilla, sillä maahantuoja uskoo niillä olevan kysyntää Baltian maissa, jotka kuuluvat myös sen myyntialueeseen.
Tämän vuoden puolelle CX-60-valikoima kasvaa turbodieselillä, jossa on keskitytty moottorin keveyteen ja pieneen polttoaineenkulutukseen. Uuden työkierron ja polttotapahtuman avulla on saatu aikaan tehokkaampi palaminen, minkä lisäksi uusi 3,3-litrainen e-Skyactiv D täyttää jo Euro 7 -rajat. Kevythybridissä on 48 voltin järjestelmä, joka antaa apua polttomoottorille esimerkiksi liikkeelle lähdettäessä. Turbodiesel esitellään kahtena tehovaihtoehtona, joista miedomman saa myös takavetoisena.
Vuonna 2023 mallisarja täydentyy versiolla, jossa on 3,0-litrainen e-Skyactiv X kevythybridinä. Koska suuressa moottorissa sylintereille saadaan paljon ilmaa, ei ahtamiselle ole tarvetta. Niinpä laihalla polttoaineseoksella toimivalla moottorilla päästään yhtä alhaisiin polttoaineenkulutustasoihin kuin nelisylinterisellä e-Skyactiv X -moottorilla.
Mazda on pyrkinyt jo vuosia edistyksellisillä ratkaisuillaan pieneen polttoaineenkulutukseen. Sitä silmällä pitäen CX-60:een on kehitetty aivan uusi 8-vaihteinen automaatti, jossa ei tarvita momentinmuunninta. Vaihteisto toimii kuin perinteinen automaatti käyttäen planeettarattaita ja monilevykytkintä. Kytkin ei kuitenkaan toimi momentinmuuntimella, vaan monilevykytkimellä ja integroidun sähkömoottorin/generaattorin avulla.
Kun momentinmuunnin korvataan kytkimellä, moottorin vääntömomentti saadaan välitettyä suoraan nopeammin aivan kuin käsivalintaisessa vaihteistossa. Lisäksi liikkeellelähtö sujuu paljon paremmin. Etenkin lataushybridissä, jossa on bensiini- ja sähkömoottori, uusi vaihteisto auttaa käyttämään niitä parhaalla mahdollisella tavalla kaikissa olosuhteissa.
Hieno ja hauska ajettava
Mazda otti päämääräkseen CX-60:n ajo-ominaisuuksia kehitettäessä äärimmäisen Jinba-Ittai -kokemuksen. Japaninkielinen ilmaisu on tuttu jo Mazdan aiemmista malleista tarkoittaen ratsun ja ratsastajan saumatonta yhteyttä.
Uuden CX-60:n alustarakenteet on suunniteltu niin, ettei autossa tarvita painoa ja hintaa lisääviä elektronisia ratkaisuja, kuten mukautuvaa iskunvaimennusta. Edessä on kaksoistukivarret ja takana monivarsituenta, jonka kehityksessä käytettiin hyväksi MX-5:stä saatuja oppeja.
Sähköisessä ohjaustehostimessa keskityttiin siihen, että ajajalle välittyy renkaista hyvä tuntuma ohjauspyörään. Niinpä ohjaus on suora ja hyvin tarkka.
Lisäksi yksi tärkeä CX-60:n ajettavuuteen vaikuttava järjestelmä on vastikään MX-5:ssä esitelty KPC eli Kinematic Posture Control. Se toimii lähes samalla tavalla kuin vektorivoimanjako etu- ja nelivetoisissa autoissa. Kaarteen sisäpuolista takapyörää jarrutetaan niin, että se vähentää korin kallistelua.
Kattavat vakiovarusteet
Uusi Mazda CX-60 tuodaan Suomeen ja muihin Pohjoismaihin kolmella varustetasolla ja Manner-Euroopassa myytävä perusmalli on jätetty pois meille tuotavien versioiden joukosta. Niinpä CX-60:ssä on aina vakiona muun muassa 20‑tuumaiset pyörät ja kattospoileri.
Ohjaamossa on 12,3-tuumainen digitaalinen mieleiseksi muokattava mittaristo ja saman kokoinen kosketusnäyttö, johon on integroitu navigointi. Vakiona on myös kookas tuulilasin heijastusnäyttö. Automaattinen kaksivyöhykkeinen ilmastointilaite toimii myös etänä ja MyMazda-mobiilisovelluksen avulla auton voi lämmittää tai viilentää. Älyavain helpottaa auton käyttöä ja monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoima lisää turvallisuutta.
Hinnat alkaen versiona (52 997 euroa) on Mazda CX-60 Exclusive-Line, josta löytyvät kaikki edellä mainitut varusteet sekä pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera, kaukovaloavustin, kymmenen turvatyynyä ja paljon muuta.
Mazda CX-60 Homura (55 526 euroa) painottaa urheilullisuutta. Siinä on hopeisten sijaan mustat kevytmetallivanteet ja kiiltävä musta etusäleikkö on hunajakennomainen. Ohjaamossa on musta nahkaverhoilu ja valkoinen tunnelmavalaistus.
Kolmantena vaihtoehtona on Mazda CX-60 Takumi (57 126 euroa), joka kunnioittaa sisustuksessaan vahvimmin japanilaista kulttuuria. Vakiovarusteisiin kuuluvat edellisten lisäksi valkoinen nappanahkaverhoilu ja ovien sekä kojelaudan keskiosan puusomisteet.
Mazda CX-60:stä voi tehdä vielä ylellisemmän kolmella lisävarustepaketilla. Comfort-paketti tuo sähkösäätöiset etuistuimet ja ohjauspyörän, joihin kuuluu vielä sisäänastumisavustin. Lisäksi istuimissa on viilennys, ulkopeileissä muistitoiminto ja takapenkin reunapaikoilla istuinlämmitys. Pakettiin kuuluu lisäksi edellä kuvailtu kuljettajan personointijärjestelmä.
Convenience & Sound -paketti tuo mukanaan auton käyttöä helpottavia varusteita, kuten 360 asteen näkymän kamerajärjestelmän sekä Bose Audio -äänentoiston 12 kaiuttimella.
Kolmantena on Driver Assistant -paketti, johon kuuluvat mukautuvat ledivalot ja vielä paljon muita ajajan tehtävää helpottavia ja turvallisuutta lisääviä varusteita.
Uuden Mazda CX-60:n ennakkomyynti alkaa tänään ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä.