Tietorahdin karttasovellus luotsaa ammattikuljettajia tien päällä
Tietorahti Oy:n yrittäjä Janne Lausvaara loi maksuttoman opastavan karttamobiilisovelluksen, joka sisältää runsaasti hyödyllistä informaatiota ammattikuljettajille.
– Huomasimme tällaisen ratkaisun puuttuvan markkinoilta, joten loimme ensimmäisen kartan jo 2018 Googlen ekosysteemin päälle. Aluksi ajatuksena oli maksullinen kartta, mutta koska avoin data on huonolla tasolla, sen päälle ei voi rakentaa palveluja. Huhtikuussa 2020 loimme virallisen mobiilisovelluksen tällä kertaa ESRI:n ekosysteemin päälle, Janne Lausvaara kertoo.
ESRI:n ekosysteemi tarjoaa laajat rajapintamahdollisuudet, joten dataa pyritään nyt jakamaan myös muille toimijoille ja rajapintoja rakentamaan myös muihin järjestelmiin, esim. satamajärjestelmiin, jotta ammattikuljettajat voivat tarkistaa muun muassa laivojen saapumisajat ja selvittämään kontin sijainti kentällä. Tällä hetkellä ominaisuudet ovat vielä kesken, mutta vähitellen niitä alkaa ilmestymään.
Sovelluksessa on saatavilla esimerkiksi ammattiliikennettä koskevat korkeus- ja painorajoitukset, tankkauspisteet, liikennehäiriöt ja taukopaikat palveluineen. Esimerkiksi Turun satamaan tulevaa ammattikuljettajaa karttasovellus ohjaa lumenpudotustelineiden sijainnissa. Käyttäjä voi itse valita tarvitsemansa näytettävät tiedot painamalla infonapista karttatasoja päälle ja pois.
Sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta iOS- ja Android-laitteille kaikissa maissa ja sitä käyttää jo yli 10 000 ammattikuljettajaa ja ajojärjestelijää ympäri Suomen.
Käyttäjällä on valta päättää, mitä kartalla näkyy
Erilaisten käyttäjien tarpeita on ennakoitu luomalla kategorioita, esimerkiksi Lähetti- ja jakeluyritykset -kartassa on myös kevyitä tankkauspisteitä.
– Käyttäjä voi itse päättää mitä tietoja kartalla näkyy. Tarpeettoman tiedon voi piilottaa sovelluksesta. Laite muistaa valinnan, vaikka sovelluksen sulkeekin, toteaa Lausvaara.
Erikoiskuljetuksissa kannattaa huomioida, että Väylävirastolta tuotavassa Digiroad-aineistossa on paljon poikkeamia. Ylikorkeiden kohdalla tilanne on haasteellinen, sillä esimerkiksi Turusta on vain keskustan sisääntuloväylien ylikorkeat korkeusrajoitukset merkitty aineistoon. Tietorahdin kartta ei siis sovellu erikoiskuljetuksiin, mutta tarjoaa paljon erilaista hyödyllistä tietoa myös tälle suoritealalle.
Sovellusta pyritään parantamaan aktiivisesti tuotekehityksellä
Aineistoa kehitetään jatkuvasti eri toimijoiden kanssa yhteistyössä.
Lausvaaran mukaan kartan käyttäjät kertovat usein mitä toivovat seuraavaksi kartalle ja toiveita pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan. Puuttuvista ja virheellisistä tiedoista toivotaan ilmoituksia sovelluksen eri palautetoiminnallisuuksilla. Virheiden korjausten lisäksi ammattikuljettajilta kerätään joukkoistetusti uusia karttatasoja, kuten lumenpudotustelineet, levikkeet ja kärrynjättöpaikat.
– Palaute on melkein kokonaan positiivista. Negatiivinen palaute liittyy yleensä datan laatuun, johon me onneksi pystymme melkein aina vaikuttamaan, hän toteaa.
Datankeruusta datanjakoon
Korjatut ja joukkoistetusti kerätyt aineistot eivät jää vain yrityksen omaan käyttöön, vaan rajapintoja pyritään aktiivisesti avaamaan. Tietorahti ei voi määritellä mitä sovelluksia eri toimijat käyttävät, joten dataa pyritään jakamaan myös muihin sovelluksiin.
Rajapintojen avaamisen lisäksi Tietorahdin kartta -mobiilisovellukseen luodaan aktiivisesti erilaisia toiminnallisuuksia. Jo nyt karttojen käyttäjille voidaan lähettää esimerkiksi ilmoituksia, että heitä odotetaan saapuvaksi satamaan, tai tietyllä alueella olisi rahtia ajettavaksi.
Teksti: Heli Kaijansalo / Turun Satama Oy
Kuvat: Tietorahti Oy
Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 2 / 2022