Uusi 18-metrinen IVECO BUS URBANWAY Hybrid CNG -kaupunkibussi
IVECO BUS tuo jatkoa aiemmin tänä vuonna lanseeraamalleen 12 metriä pitkälle URBANWAY Hybrid CNG -kaupunkibussille ja esittelee uuden hybriditeknologiaan perustuvan kaasutoimisen URBANWAY-nivelversion – jälleen uusi askel eteenpäin Ivecon erilaisten energialähdeyhdistelmien tarjonnassa.

Uusi 18 metriä pitkä biometaanin kanssa yhteensopiva URBANWAY Hybrid CNG -malli laajentaa IVECO BUSin kaupunkiliikenteen tarjontaa ja tukee liikenteenharjoittajia energiasiirtymässä.
Nivelletty URBANWAY Hybrid tuo 16 prosenttia polttoainesäästöjä kaasuversioon verrattuna ja vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 16 prosenttia, mikä parantaa merkittävästi kokonaiskustannuksia.
IVECO BUS esittelee uutta nivellettyä, biometaaniyhteensopivaa URBANWAY Hybrid -mallia Autocar Expo -messuilla Lyonissa 12.–15. lokakuuta. Uusi ajoneuvo on saatavana myös Bus Rapid Transit (BRT) -versiona nimellä CREALIS. Uuden mallin lanseeraus on osa Ivecon strategiaa vaihtoehtoisten voimanlähteiden johtavana toimijana, ja tavoitteena on edistää energiasiirtymää erilaisten teknologioiden avulla. Näin se voi tarjota asiakkailleen heidän missionsa ja tehtäviensä mukaisia ratkaisuja. Uuden 18-metrisen URBANWAY Hybrid -mallin toimitukset alkavat vuoden lopussa.

”Me IVECO BUSilla uskomme, että energialähteiden yhdistelmää tarvitaan tukemaan tarvittavaa energiasiirtymää. Tästä syystä olemme päättäneet yhdistää kaasun suorituskykyiseen ja tehokkaaseen hybriditeknologiaan URBANWAY- ja CREALIS-nivelmalleissamme. Uusi lisäys laajentaa entisestään IVECO BUSin kestävän ja taloudellisen liikkuvuuden kaupunkiajoneuvojen valikoimaa”, kertoo Claus Skipper, Nordic Business Line Manager, IVECO Buses
Uuden sukupolven hybriditekniikka, joka sisältää Voithin kanssa tiiviissä yhteistyössä kehitetyn sähköisen voimansiirron, vähentää merkittävästi energiakustannuksia ja CO2 -päästöjä aiempiin sukupolviin verrattuna ja optimoi näin kokonaiskustannukset.
Kuten 12-metrinen versio, myös nivelletyn URBANWAY-mallin hybridiratkaisu sisältää DIWA NXT -vaihteistoon liitetyn 48 voltin akun sekä hyväksi todetun Cursor 9 -moottorin. DIWA NXT -vaihteisto on yhdistetty tehokkaaseen 35 kW:n sähköiseen energian talteenottomoduuliin, joka toimii käynnistimenä ja generaattorina hidastus- ja jarrutusvaiheiden aikana kertyneen kineettisen energian palauttamisessa, ja katolle on asennettu korkeaenerginen LTO-akku (48 V). Sähkömoottori tukee Cursor 9 -moottoria kiihdytysvaiheiden aikana säästäen näin polttoainetta.



Uudessa ratkaisussa on myös Stop & Start -toiminto, joka tarjoaa useita etuja käyttäjille ja liikenteenharjoittajille. Se poistaa melua ja tärinää, mikä lisää mukavuutta matkustajille, asukkaille ja jalankulkijoille bussipysäkeillä ja parantaa osaltaan polttoainetaloudellisuutta.
Näiden ominaisuuksien ansiosta uuden sukupolven URBANWAY Hybrid säästää polttoainetta 16 prosenttia ei-hybridiversioon verrattuna, mikä on tärkeä etu paikallisviranomaisten ja liikenteenharjoittajien energiakustannusten noustessa koko ajan. Lisäksi uusiutuvan polttoaineen hybridiratkaisun avulla voidaan vähentää jopa 16 prosenttia hiilidioksidipäästöjä. Biometaaniin yhdistettynä hiilidioksidipäästöt vähenevät jopa 83 prosenttia.
Tämän uuden sukupolven hybridiratkaisun yksinkertaisempi muotoilu ilman kalliita suurjännitekomponentteja sekä polttoainekustannusten säästöt vähentävät merkittävästi ratkaisun kokonaiskustannuksia aiempiin täyshybriditeknologioihin verrattuna.
Laaja valikoima kaupunkiliikenteen ratkaisuja
URBANWAY– ja CREALIS-mallistojen uuden sukupolven hybriditeknologian avulla IVECO BUS laajentaa kaupunkiliikenteen tarjontaansa, johon sisältyy nyt:
- 12 metrin vakiomalliset ja 18 metrin nivelletyt URBANWAY-mallit, joissa on Cursor 9 -moottori diesel- ja XTL-versioina.
- 10,5-, 12- ja 18-metriset URBANWAY-mallit, joissa on Cursor 9 -kaasumoottori.
- 12- ja 18-metriset CREALIS diesel-, XTL- ja kaasuversiot.