Uusi Audi Q8 e-tron nyt myynnissä
Luokkansa markkinajohtaja Euroopassa ja yli 150 000 myytyä autoa – uusi Audi Q8 e-tron on täyssähköisten SUV:ien ja crossovereiden huippumalli. Arvostettuna täyssähköisenä SUV-mallina Audi Q8 e-tron saa ensimmäisenä käyttöön Audin uuden brändi-ilmeen ja kaksiulotteisen logon.
- Uusi Audi Q8 e-tron jatkaa sähköisen liikkumisen edelläkävijän tiellä
- Parantunut latausteho ja akkukapasiteetti kasvattaa merkittävästi toimintamatkaa
- Uuden mallistostrategian mukaisesti valikoimassa kolme kattavaa varustelutasoa
- Audi Q8 e-tron 50 quattro Progress hinta alkaen 74 990,00 euroa
- Arvioitu toimitusaika noin 5 kuukautta
Suomessa Audi Q8 e-tron tulee ensimmäisenä saataville teholuokissa 50 quattro ja 55 quattro. Huippumallit Audi SQ8 e-tron ja SQ8 Sportback e-tron tulevat myyntiin myöhemmin ensi vuonna. Saatavilla on Audin uuden mallistostrategian mukaisesti kolme varustelutasoa: Progress, Progress Plus ja Progress S line. Lisäksi kattava lisävarustetarjonta antaa mahdollisuuden yksilöintiin. Uusi Audi Q8 e-tron valmistetaan Brysselin tehtaalla hiilineutraalisti ja sen arvioitu toimitusaika on erittäin nopea, noin 5 kuukautta.
Täyssähköisissä quattro-nelivedolla varustetuissa kaksimoottorisissa Audi Q8 e-tron 50 ja Audi Q8 Sportback e-tron 50 -perusmalleissa boost-toiminnolla tehoa on 250 kW ja vääntöä 664 Nm. WLTP-normin mukainen toimintamatka Progress-varustelutasossa on jopa 486 kilometriä ja kulutus 20,4 kWh/100 km, Sportbackin kulutus on 19,8 kWh/100 km ja toimintamatka jopa 499 kilometriä.
Seuraavien kaksimoottoristen mallien, Audi Q8 e-tron 55 ja Audi Q8 Sportback e-tron 55, moottoreiden boost-teho on 300 kW ja vääntö 664 Nm. Energiankulutus on vastaavasti 20,8 kWh/100 km ja 20,2 kWh/100 km. SUV:n toimintamatka on jopa 575 km ja Sportbackin jopa 592 kilometriä (WLTP). Kaikkien kaksimoottoristen mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 200 kilometriä tunnissa.
Audi Q8 e-tronin suunnittelun tärkeänä osa-alueena on ollut myös aerodynamiikka; tämän ansiosta Q8 Sportback e-tronin ilmanvastuskerroin cw putosi 0,26:sta 0,24:ään ja Q8 e-tronin ilmanvastus 0,28:sta 0,27:ään.
Auton suunnittelussa on otettu huomioon myös kestävä kehitys, jolloin myös kierrätysmateriaaleja käytetään aikaisempaa enemmän. Kierrätysmateriaaleja käytetään esimerkiksi lämpö- ja äänieristysten lisäksi matoissa ja näytön yläpuolella olevan alueen tekninen kangas on valmistettu kierrätetyistä PET-pulloista. S line -varustetasoon kuuluvat urheiluistuimet on verhoiltu synteettisellä nahalla ja Dinamica-mikrokuidulla, jonka raaka-aineesta jopa 45 prosenttia on valmistettu kierrätetyistä PET-pulloista, käytetyistä tekstiileistä ja kuitujäämistä. Ensimmäistä kertaa kierrätysmateriaalia käytetään myös turvallisuuteen liittyvissä komponenteissa. Kemiallisessa kierrätysprosessissa käsiteltyä autojen muovijätettä on erityisesti turvavyön solkien muovisuojissa.
Enemmän akkukapasiteettia ja korkeampi latausteho
Akun käytettävissä oleva nettokapasiteetti on Audi Q8 e-tron 50 -versiossa 89 kWh (brutto 95 kWh) ja tehokkaammissa Audi Q8 e-tron 55 ja SQ8 e-tron -versioissa 106 kWh (brutto 114 kWh). Käytettävissä oleva akkukapasiteetti on kasvanut akuston hallintajärjestelmän hienosäädön ansiosta. Suurteholatausasemilla Audi Q8 e-tron 50 latausteho on maksimissaan 150 kW, Q8 e-tron 55 ja SQ8 e-tronin latausteho nousee jopa 170 kilowattiin.
Uusi optimoitu akku latautuu ihanneolosuhteissa kymmenestä 80 prosenttiin noin 31 minuutin pysähdyksen aikana, jolloin toimintamatkaa (WLTP) saadaan 420 kilometriä. Vaihtovirtalatausasemalla tai kotona latausteho on jopa 11 kW, lisävarusteena on saatavana 22 kW sisäinen laturi.
Audi Q8 e-tronin vakiovarusteisiin kuuluu nyt myös Plug & Charge -toiminto. Yhteensopivilla latausasemalla auto tunnistautuu itse ja lataus aktivoituu, kun latauskaapeli kytketään. Myös laskutus tapahtuu automaattisesti.
Audi Q8 e-tron Progress, Progress Plus ja Progress S line
Audin uuden mallistostrategian mukaisesti saatavilla on kolme varustelutasoa. Kaikissa varustelutasoissa on erittäin kattava vakiovarustelu; Progress edustaa hinta alkaen tasoa, Progress Plus on puolestaan näyttävämmin ja ylellisemmin varusteltu ja Progress S line edustaa brändin urheilullista puolta. Uusi mallistostrategia tarkoittaa myös entistä enemmän vastinetta rahalle – esimerkiksi vapaan autoedun verotusarvo työsuhdekäyttäjälle on alkaen 980 euroa/kk (Audi Q8 e-tron 50 quattro Progress).
Audi Q8 e-tron -mallien erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä MMI-kosketusnäytöllä, Audi virtuaalimittaristo (Audi virtual cockpit), mukautuva ilmajousitus, progressiivinen ohjaus, peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku sekä led-ajovalot. Mallissa on lisäksi vakiona myös Audi sound system -äänentoistojärjestelmä ja Audi smartphone interface -älypuhelinliitäntä. Progress Plus -varustelutaso tuo mukanaan mm. sähkösäätöiset urheiluetuistuimet ristiseläntuella, adaptiivisen vakionopeudensäätimen ruuhka-avustimella, kaistaltapoistumisvaroittimen ja Matrix LED -ajovalot. Progress S line -varustelutasossa puolestaan on auton ulkonäköön ja sisustukseen vaikuttavia elementtejä sekä mukautuva ilmajousitus Sport.
Lisävarusteena tilattavissa on mm. auton ulkonäköön ja sisustukseen vaikuttavia varusteita kuten ulkovärejä, vanteita, istuimia, verhoiluja, somisteita ja valoja sekä esimerkiksi vetokoukku ja virtuaaliset ulkopeilit. Lisäksi Audi Q8 e-troniin on saatavilla noin 40 erilaista kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Tietoa auton ympäristöstä saadaan jopa viideltä tutka-anturilta, viideltä kameralta ja 12 ultraäänianturilta.
Ensimmäiset Audi Q8 e-tronit saapuvat Audi-jälleenmyyjille maaliskuussa 2023.
Audi Q8 e-tron Progress -hinnastot
Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.
Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.