Uusi Opel Astra Electric: Täyssähköinen versio kompaktiluokan hittituotteesta
Opel aloittaa seuraavan mullistavan luvun tarinassaan julkaisemalla ensimmäiset tiedot ja kuvat uudesta täyssähköisestä Opel Astra Electricistä. Salamalogoa kantava merkki esittelee näin ensimmäisen täyssähköisen, sarjatuotetun Astran tähän vuosikymmeniä kompaktiluokan myyntikärjessä viihtyneeseen mallisarjaan, joka palkittiin juuri Kultaisella ohjauspyörällä 2022.
Eikä tässä vielä kaikki, täyssähköisen viisiovisen mallin lisäksi perinteikäs merkki esittelee myös Opel Astra Sports Tourer Electricin, joka on ensimmäinen saksalaisen valmistajan tuottama täyssähköinen farmarimalli.
Tulevaisuudessa Opel Astra -asiakkaat voivat siis valita useammasta eri voimansiirtovaihtoehdosta kuin mitä muihin Opel-malleihin on tarjolla. Erittäin taloudellisten polttomoottorien lisäksi Astra viisiovinen ja Astra Sports Tourer ovat jo saatavilla sähköistettyinä lataushybrideinä, jollainen on myös uusi huippumalli Astra GSe. Voimalinjakattauksen täydentää pian täyssähköinen Astra Electric, jonka tilaukset käynnistyvät keväällä 2023.
Ajamisen iloa ja vastuullisuutta: suorituskykyä, arkipäivän käytettävyyttä ja päästöttömyyttä
Uusi Opel Astra Electric ja Opel Astra Sports Tourer Electric sähköistävät käyttäjänsä. Kuten kaikki Astra-versiot, ne tekevät vaikutuksen paitsi rohkealla ja selkeällä muotoilullaan, myös vastuullisella suorituskyvyllään. Uusi Astra Electric on puhdasta, päästötöntä ajamisen iloa. Sähkömoottori tuottaa 156 hv/115 kW ja 270 Nm vääntöä – ja molemmat ovat käytettävissä heti kaasupolkimeen koskettaessa, mikä antaa liikkeelle lähtöön voimaa ja vakuuttavaa kiihtyvyyttä. Ja siinä missä monet muut sähköautot on rajoitettu 150 tai 160 km/h:n huippunopeuteen, uuden Astra Electricin huippunopeus on 170 km/h. Astra Electricin kuljettaja voi oman mieltymyksensä mukaan valita käyttöön Eco, Normal- tai Sport-ajotilan.
Energia varastoidaan 54 kWh:n litiumioniakkuun. Sen 102 akkukennoa on jaettu 17 moduuliin, jotka varmistavat, että uusi Astra Electric kulkee päästöttömästi jopa 416 kilometriä WLTP1-normin mukaisesti. Insinöörit pitivät erittäin tärkeänä energian tehokasta pakkausta ja pystyivät varmistamaan esimerkillisen toimintasäteen kompaktilla akulla. Uusi Astra Electric kuluttaa vain 12,7 kWh sähköä 100 kilometrillä (14,9 kWh WLTP:n mukaan[2]), joten se on paitsi täydellisen taloudellinen ajoneuvo jokapäiväiseen käyttöön, niin myös ihanteellinen kumppani, joka säästää aikaa pidemmillä matkoilla. Ja kun täyssähköinen Astra pitää ladata, se vaatii vain pikapysähdyksen latauspisteellä. Astra Electric voidaan ladata noin 80 %:iin akun kapasiteetista 30 minuutissa käyttämällä 100 kW:n tasavirtapikalaturia. Lisäksi täyssähköisessä Astrassa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi mm. kotilataamista silmällä pitäen.
Akut on sijoitettu kätevästi matalalle alustaan, joten ne eivät pienennä matkustamo- tai tavaratilaa. Astra Sports Tourer Electric tarjoaa takaistuimet pystyasennossakin 516 litraa tavaratilaa – ja istuimet taitettuina tila kasvaa 1 553 litraan. Lisäetuna akun sijainti matalalla antaa Astra Electricille ja Astra Sports Tourerille turvallisen ja vakaan ajotuntuman, josta Opel on tunnettu.
Koe Astra Electricin sähköinen liikkuvuus sisältä ja ulkoa
Myös sisätilat tarjoavat erityisen intensiivisen ajokokemuksen: ergonomiset Active Sport -istuimet, jotka on mahdollista tilata vain Alcantara-verhoilulla, tarjoavat Astra Electricin kuljettajalle ja matkustajille korkeinta mahdollista istuinmukavuutta Opelin tapaan. AGR-istuimet, jotka on sertifioinut Aktion Gesunder Rücken e.V., tarjoavat erinomaista sivusuuntaista vakautta sekä laajan valikoiman manuaalisia ja sähköisiä säätövaihtoehtoja. Näin kuljettaja tuntee olevansa selvästi tiukemmin integroitu ajoneuvoon ja saa ainutlaatuisen ohjaustuntuman.
Myös täysin digitaalinen, kahdella suurella 10 tuuman widescreen-näytöllä varustettu Pure Panel -mittaristo vie kuljettajan moderniin tunnelmaan. Intuitiivisen käyttöliittymän uusin sukupolvi näyttää kaikki tärkeimmät toiminnot, kuten akun varaustilan ja toimintamatkan, kun taas tärkeimpiä asetuksia, kuten ilmastointia, voidaan edelleen säätää helposti napin painalluksella. Suuren E-HUD-heijastusnäytön ja puheentunnistuksen ansiosta kuljettajan huomio pysyy tiessä ja liikennetilanteessa. Uusi Intelli-Drive 2.0 -järjestelmä sisältää useita kuljettajan avustinjärjestelmiä, mm. etutörmäysvaroituksen automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisen kaistavahdin, vireystilan tunnistimen, risteävän liikenteen varoituksen ja automaattisen kaistanvaihtoavustimen, jotka kaikki parantavat turvallisuutta – samoin kuin tekee luokkansa johtava, mukautuva Intelli-Lux LED® Pixel -valojärjestelmä, jossa on yhteensä 168 LED-elementtiä.
Uusi Astra Electric viestii ensinäkemältä välitöntä ja dynaamista ajotuntumaa. Muotoilultaan rohkea ja puhdaslinjainen täyssähköinen Astra jatkaa Opel Vizor -brändi-ilmettä ja tarjoaa jokaisessa varustelutasossaan erityisen urheilullisen etupuskurin muotoilun. Toinen huomiota kiinnittävä seikka ovat vakiovarusteiset 18 tuuman kevytmetallivanteet timanttileikatulla tai kokomustalla pintakäsittelyllä. Myös näin Opel Astra Electric tekee asian selväksi: Opel aloittaa kompaktiluokassa uuden luvun, joka on vaikuttava, sähköistävä ja ensi kertaa myös täyssähköinen.