Väyläviraston Ratasuunnittelu: Tampere–Oulu -hankkeen suunnittelutyöt ovat käynnistyneet
Väylävirasto käynnisti Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen vuonna 2021. Hankekokonaisuus sisältää kahden kaksoisraideosuuden sekä useiden rautatieliikennepaikkojen parantamisen suunnittelun Tampereen ja Oulun välisellä rataosalla. Nyt käynnistyneet suunnittelukohteet sijaitsevat Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Käynnistyneisiin suunnittelukohteisiin kuuluvat Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnittelu sekä Ylivieskassa sijaitsevan Kankaan liikennepaikan ja Limingassa sijaitsevan Hirvinevan liikennepaikan ratasuunnittelu. Liminka–Oulu kaksoisraiteen suunnittelun toteuttaa Sitowise Oy, Kankaan sekä Hirvinevan liikennepaikkojen suunnittelun GRK Rail Oy. Suunnittelu toteutetaan vuosina 2022–2024.
Suunnittelulla varaudutaan Tampere–Oulu rataosuuden kasvaviin liikennemäärin.
”Tampere–Oulu rataosuuden kapasiteetti on paikoin täynnä. Suunnittelun tavoitteena onkin parantaa rataosuuden välityskykyä ja poistaa sen pullonkauloja. Liminka–Oulu kaksoisraiteen suunnittelu mahdollistaa rataosuuden nopeuden noston sekä juna- ja liikennemäärien lisäämisen rataosuudella”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen.
Hankkeella on käynnistetty myös suunnittelun lähtötiedoiksi tarvittavat maastomittaukset ja pohjatutkimukset sekä turvalaite-, sähkö-, valaistus- ja vahvavirtasuunnittelu.
Suunnittelua tehdään osittain Euroopan Union myöntämällä Verkkojen Eurooppa -rahoituksella (CEF, Connecting Europe Facility). 2,5 miljoonan euron CEF-rahoitus kattaa puolet koko suunnitteluhankkeen kustannuksista. Hankkeessa suunniteltavien kohteiden rakentamisesta ei ole tehty toteutuspäätöksiä eikä kohteiden rakentamiselle ole myönnetty rahoitusta.
Seuraa hanketta ja sen etenemistä hankkeen verkkosivulla:
https://vayla.fi/ratasuunnittelu-tampere-oulu