Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo EX90 on suunniteltu elegantiksi, turvalliseksi ja tehokkaaksi – Ensiesittelyssä 9. marraskuuta

Muodot, toiminnot ja tekniset innovaatiot ovat jokaisessa Volvossa kauniissa tasapainossa. Tämä pitää erityisesti paikkansa tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -mallin kohdalla. Skandinaavinen design on suoraviivaista. Volvon uusi SUV-lippulaivamalli on suunniteltu tiettyä tarkoitusta varten: elegantiksi, tehokkaaksi ja täysin sähköiseksi perheautoksi, jonka turvallisuusstandardit ovat korkeammat kuin yhdessäkään aikaisemmassa Volvossa.

Ja kuten Volvon omat suunnittelijat ja muut skandinaaviset muotoilijat ovat vuosikymmenten kuluessa todenneet, käytännöllisyydestä ja turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä estetiikan kustannuksella.

Video katsottavissa TÄÄLLÄ.

Yksi näkyvimmistä tähän liittyvistä esimerkeistä on Volvo EX90:n vakiovarustukseen kuuluvan lidarin integrointi. Lidar on etätunnistusjärjestelmä, joka käyttää pulssilaseria etäisyyksien tarkkaan mittaamiseen ja voi tunnistaa esimerkiksi jalankulkijat jopa 250 metrin päästä.

Lidar on yksi turvallisuuden kulmakivistä työskennellessämme kohti valvomattoman autonomisen ajamisen käyttöönottoa.

“Lidarin integrointi oli muotoilullinen haaste. Halusimme, että ratkaisu näyttää hyvältä ja toimii turvallisuuden kannalta optimaalisesti”, sanoo Volvon ulkomuotoilujohtaja T. Jon Mayer. “Lidar on auton silmät, ja vaikka se voisi sijaita etusäleikön alueella – mikä vastaisi sitä, että ihmisen silmät olisivat polvissa – on paljon järkevämpää sijoittaa ratkaisu mahdollisimman korkealle, jotta se näkee mahdollisimman paljon. Tämän vuoksi päätimme yhdessä insinöörien kanssa asentaa lidarin kattolinjaan, jotta se toimisi parhaalla mahdollisella tavalla.”

Virtaviivaisuus lisää toimintamatkaa

Sähköauton ulkoisia muotoja laadittaessa suunnittelijoille avautuu mahdollisuus käyttää muotoilua auton tehokkuuden ja taloudellisuuden parantamiseen.

Hyvällä sähköautolla on sulava ja virtaviivainen pinta, sillä ilmanvastus on taloudellisuuden pahin vihollinen. Volvo EX90:n toimintamatka on pyritty optimoimaan vähentämällä ilman- ja tuulenvastusta.

Sulava ja pyöristetty keula yhdessä tasapintaan asennettujen lasien ja ovenkahvojen kanssa varmistaa, että ilma virtaa keskeytyksettä auton takaosaa kohti. Tällaiset seikat vaikuttavat ilmanvastuskertoimeen, joka kuvaa auton aerodynaamista tehokkuutta.

Ulkomuotoilun erikoisratkaisujen ansiosta Volvo EX90:n ilmanvastuskerroin on 0,29 – joka on erittäin kilpailukykyinen arvo suurelle 7-paikkaiselle SUV-autolle.

“Olemme hakeneet innoitusta huvipursien muotoilusta suunnitellessamme Volvo EX90:n kauniita ja sulavia mittasuhteita”, T. Jon Mayer toteaa. “Keula on ylpeä ja itsevarma, ja se on saanut inspiraationsa purjeveneen kyvystä halkoa valtamerten aaltoja. Se on myös kokonaisuutena pyöreämpi, minkä ansiosta ilma voi virrata auton ympärillä tehokkaammin.”

Rauhallista itsevarmuutta

Monien Volvo EX90:n muotoiluratkaisujen taustalla vaikuttavat skandinaaviset juuret.

Skandinavian valoisat kesät ja pimeät talvet innostivat Volvoa asentamaan autoon panoraamakaton ja paljon lasipinta-alaa, jotta matkustamoon pääsee mahdollisimman paljon valoa.

Talvet eivät ole ainoastaan pimeitä, vaan myös kylmiä. Kun ulkona paukkuu pakkanen, moni hakeutuu rauhoittavan takkatulen ääreen.

“Olemme kiinnittäneet paljon huomiota EX90:n sisävalaistukseen ja pyrkineet luomaan matkustamoon lämmintä tunnelmaa hieman viileämmän ulkomuodon vastapainoksi”, T. Jon Mayer sanoo. “Tämä liittyy myös siihen, millaisina skandinaaveja pidetään. Heissä on rauhallista ja hillittyä itsevarmuutta, jota voidaan ensin pitää kylmyytenä – mutta kun ihmisiin tutustuu, he ovat todella lämminhenkisiä. Haluamme välittää tällaista itsevarmuutta myös autoissamme.”

Tuleva Volvo EX90 esitellään 9. marraskuuta Tukholmassa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi