Wärtsilä suunnittelee tehostavansa moottorituotantoaan Euroopassa
Wärtsilä suunnittelee tuotannon alasajoa Triestessä, Italiassa ja nelitahtimoottoreidensa Euroopan tuotannon keskittämistä Vaasaan. Triesten tuotannon päättymisen arvioidaan johtavan noin 450 työntekijän mahdolliseen irtisanomiseen. Arvioidut vuotuiset kustannussäästöt ovat noin 35 miljoonaa euroa vuoteen 2025 mennessä ja muutokseen liittyvien kustannusten arvioidaan olevan noin 130 miljoonaa euroa, josta vaikutus kassavirtaan on noin 75 miljoonaa euroa.
Neuvottelut Wärtsilän, työntekijöiden edustajien ja Italian viranomaisten välillä käynnistyvät Italian lainsäädännön puitteissa.
”Osana strategiaamme tarkastelemme jatkuvasti tuotantokapasiteettiamme ja -rakennettamme. Näin varmistamme, että toiminnallinen tehokkuutemme pysyy kilpailukykyisenä. Olemme vuosien ajan keskittäneet tuotantorakennettamme Euroopassa. Uusi tuotantorakenteemme Euroopassa vahvistaa kilpailukykyämme ja luo edellytykset tulevaisuuden kasvulle. Italia ja Trieste tulevat edelleen olemaan meille tärkeitä monilla osa-alueilla pyrkiessämme edistämään hiilineutraalia merenkulkua ja energia-alaa” sanoo Håkan Agnevall, Wärtsilän konsernijohtaja.
”Henkilöstömme Triestessä on tehnyt erinomaista työtä viime vuosien haastavissa olosuhteissa. Meidän on kuitenkin keskittävä tuotantoamme Euroopassa parantaaksemme kilpailukykyämme entisestään. Haluan korostaa, että Italia ja Trieste pysyvät erittäin tärkeinä Wärtsilälle. Jatkossa Triesten yksikkömme keskittyy T&K -toimintaan, myyntiin, projektinhallintaan, hankintaan sekä palvelu- ja koulutustoimintaan. Pääosa Triesten henkilöstöstämme on mukana näissä toiminnoissa. Kehittäessämme tulevaisuuden puhtaita ratkaisuja merenkulkuun ja energia-alalle, selvitämme mahdollisuuksia uusiin investointeihin Triestessä liittyen kestävien polttoaineiden teknologiaan,” sanoo Roger Holm, Wärtsilä Marine Powerin johtaja.
Suunnitellut muutokset eivät vaikuta Wärtsilän moottorivalikoimaan, ja palvelutasomme sekä sitoumuksemme asiakkaitamme kohtaan säilyvät ennallaan. Toimitusketju säilyy pääosin nykyisellään, italialaiset toimittajat mukaan lukien, varmistaen toimitusketjumme kilpailukyvyn.