Yksi maailman suurimmista biokaasurekoista aloittaa Lidlin tuotteiden kuljetuksen
Lidl tavoittelee kuljetuksissaan merkittäviä päästövähennyksiä, ja yksi keino siihen on uusiutuvien polttoaineiden käytön lisääminen. Marraskuussa Pohjois-Suomessa kuljetuksia on ryhtynyt ajamaan maailman suurimpiin kuuluva biokaasurekka. Järjestyksessä se on Lidlin kahdeksas biokaasulla kulkeva kuljetusajoneuvo.
Uusin Lidlin reiteillä ajava biokaasulla kulkeva yhdistelmäajoneuvo liikkuu päivittäin kuljettaen tuotteita Lidlin Laukaan jakelukeskuksesta Rovaniemelle. Aiemmin Lidlin käytössä on ollut seitsemän biokaasulla kulkevaa rekkaa, mutta yksikään ei ole ajanut näin pitkää matkaa.
– Biokaasurekka on suurin, jollaista Suomessa on mahdollista tällä hetkellä ajaa. Myös matka, jota rekka kulkee, on poikkeuksellisen pitkä. Aiemmin biokaasukuljetukset ovat painottuneet eteläisempään Suomeen, mutta nyt pystyimme laajentamaan kuljetuksia pohjoiseen, sanoo Lidlin logistiikan projektipäällikkö Tuomas Räikkönen.
Suurimmat haasteet pitkien matkojen kuljetuksissa ovat biokaasun jakeluverkosto sekä moottoritehojen riittävyys.
– Kehittyvä tankkausverkosto mahdollistaa uusien reittien käyttöönoton. Lisäksi moottoreissa käytettävä tekniikka on kehittynyt sen verran, että pystymme laajentamaan biokaasun käyttöä HCT-rekkoihin. Pystymme toimittamaan pidempiä matkoja isommilla rekoilla, kertoo Räikkönen.
Lidlin tavoitteena on lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöastetta
Lidlin tavoitteena on lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä asteittain niin, että vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia myymäläkuljetuksista tehdään muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla. Uusiutuvien polttoaineiden käyttöä lisäämällä voidaan saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä kuljetusten osalta. Vuoden 2021 lopussa näillä reiteillä liikennöi kaksi biokaasurekkaa ja nyt rekkoja on jo kahdeksan.
– Biokaasurekat aiheuttavat jopa 90 prosenttia pienempiä päästöjä, kuin vastaavat dieselillä kulkevat rekat. Voimme saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä kuljetusten osalta vaihtamalla biokaasuun, Räikkönen kertoo.
Biokaasuun siirtyminen ei kuitenkaan ole ainoa keino vaikuttaa kuljettamisen päästöihin. Lidlissä keinovalikoimassa ovat lisäksi mm. jatkuva reittisuunnittelu sekä tehokas kuljetuskapasiteetin käyttö. Yhtiön koko logistiikka on viritetty sellaiseksi, että päästöjä syntyisi mahdollisimman vähän.
− Mukautamme kuljetusten reittisuunnitelmat joka päivä tarpeen mukaan ja lähetämme autot aina matkaan mahdollisimman täysinä. Kun autot palaavat jakelukeskuksiin, ne tuovat myymälöistä mukanaan muun muassa kierrätysmateriaaleja, Räikkönen kertoo.
Lidlillä ei ole omaa kuljetuskalustoa. Lidlin reiteillä biokaasurekkoja liikennöivät Lehtonen Oy, vantaalainen Antiokia, tuusulalainen Järvimäki, jyväskyläläinen Taipale ja oripääläinen Mikkola sekä Lappeenrannan Kuljetus. Vaihtoehtoisista polttoaineista ja käyttövoimasta keskustellaan aktiivisesti myös muiden kuljetuskumppaneiden kanssa.