Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ennätysmittainen raakapuujuna kulkee Pietarsaaren ja Ylivieskan välillä

Suljettuun vaunukiertoon perustuva pisin VR:n raakapuujuna pendelöi ja tuo tehoa UPM:n raakapuuliikenteeseen Pietarsaaren Alholmassa sijaitsevien tehtaiden ja Ylivieskan alueen välillä. Juna liikkuu yhden energiatehokkaan Vectron-sähköveturin voimin ja kyydissä kulkee yli 20 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.

Ennätyspitkällä raakapuujunalla ja suljetulla vaunukierrolla on suuri merkitys UPM:n puulogistiikalle. Kuva: Juho Kuva

Pendelöivässä junassa on Vectron-sähköveturin lisäksi hulppeat 30 raakapuuvaunua, mikä tarkoittaa viittä lisävaunua normaalikokoiseen raakapuujunaan verrattuna. Puuta kulkee yli 20 prosenttia enemmän junaa kohden. Pituutta junalla on noin 620 metriä ja painoa 2 400 tonnia.

Tehokkaat raakapuukuljetukset perustuvat pendelimalliin, jossa sama vaunurunko kiertää kuormaus- ja purkuaseman välillä kolme kertaa viikossa. Lisäksi vaihtotyöt Pietarsaaren tehtailla hoituvat sähköveturilla ja toimintamalleja on hiottu tehokkaammaksi myös vaunujen kuormaamisen ja purun osalta. Säännöllinen uuden konseptin mukainen liikenne Ylivieskan ja UPM:n Pietarsaaren tehtaiden välillä käynnistyi maanantaina 5. helmikuuta.

”Luodut konseptit ovat osa yhtiöiden tiivistä ja pitkäaikaista raakapuulogistiikan kehittämistä. Mahdollisimman tehokkaiden kuljetuskonseptien luominen on edellytys kasvavien puuvirtojen kuljettamiseksi, sillä toimintaympäristön muutoksen myötä puuta metsäteollisuuden tarpeisiin hankitaan nyt yhä enemmän Suomen rajojen sisältä. Metsäteollisuuden raakapuun tarve on kasvanut hyvin äkkiä ja olemme asiakkaidemme kanssa yhteistyössä järjestelleet raakapuujärjestelmäämme uudelleen”, VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen sanoo ja jatkaa:

”Edestakaisin kulkeva pendeliliikenne ei ole uusi juttu, mutta tehokkaasti kiertäviä pendelimalleja on ollut nyt mahdollista rakentaa aiempaa enemmän kuljetusvirtojen muutosten myötä ja virtojen ollessa voimakkaampia. Lisäksi kasvattamalla tavarajunien kokoa voimme kuljettaa enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä – kun logistiikan kokonaistehokkuus kasvaa, se parantaa myös molempien yritysten kilpailukykyä.”

Yhtiöiden välisessä yhteistyössä on nyt toistamiseen luotu isojunapendelimalli UPM:n tehtaalle Suomessa. Ensimmäinen toteutettiin Kainuun alueelta Pietarsaaren tehtaille vuonna 2021.

”Tällä ennätyspitkällä raakapuujunalla ja suljetulla vaunukierrolla on suuri merkitys UPM:n puulogistiikalle. Haluamme ehdottomasti kasvattaa tehokkaita rautatiekuljetuksia tehtaillemme, sillä ne ovat ympäristöystävällisempi ja kustannustehokkaampi kuljetusmuoto kuin autokuljetukset”, sanoo UPM Metsän aluepäällikkö Jari Engström.

”Kotimaisen puun lisäys Pietarsaareen saadaan kuljetettua tehokkaimmin rautateitse, ja tehtaan ratainfra uusittiin vuonna 2017 sähköveturiliikenteen mahdollistavaksi. Valmius ja halu näihin tehokkaisiin kuljetusjärjestelyihin on ollut siitä asti. Yhteinen kehitystyö VR:n kanssa on ollut vielä paljon pidempi ja koko alueen eri toimijoiden yhteinen tahtotila on mahdollistanut tämän päivän tehokkaan ratalogistiikan”, toteaa UPM:n Pietarsaaren tehtaiden terminaalipäällikkö Juhani Seppä.

Iisalmi–Ylivieska-rataosan sähköistys ja rakenteilla olevat uudet raakapuuterminaalit luovat valmistuttuaan lisää mahdollisuuksia tehokkaiden kuljetuskonseptien luomiseen Pietarsaaren tehtaille.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi