Inkoon LNG-terminaalilaiva varmisti Suomen huoltovarmuuden – hanke toteutettiin ennätysajassa
Inkoon sataman kelluvan LNG-terminaalin valmistuminen ennätysajassa on osoitus eri toimijoiden välisen saumattoman yhteistyön merkityksestä kiristyneessä geopoliittisessa tilanteessa. Gasgridin toteuttamalla historiallisella Inkoon LNG-terminaalihankkeella varmistetaan kaasun saanti teollisuudelle, energiantuotannolle ja kotitalouksille sekä turvataan Suomen ja Baltian huoltovarmuutta ja kaasun toimitusten jatkuvuutta pitkälle tulevaisuuteen. Hankkeen käyttöönottojuhlaa vietettiin 3.3. Helsingissä.
LNG-terminaalihanke on koko suomalaiselle yhteiskunnalle erittäin merkittävä ja historiallinen. LNG-terminaalilaiva osoittautui nopeimmaksi ja tehokkaimmaksi ratkaisuksi irtautua Suomessa venäläisen kaasun riippuvuudesta ja varmistaa Suomen ja myös Baltian kaasun toimitusten jatkuvuus eri skenaarioissa pitkälle tulevaisuuteen.
”Aikataulu kelluvan LNG-terminaalin saamiseksi toimintavalmiiksi Inkoon satamaan ennen viime vuoden loppua oli oikeastaan mahdoton, silti siinä onnistuttiin. Erityiskiitos kuuluu Gasgridin henkilökunnalle, mutta myös lupaviranomaisille. Erinomaisen yhteistyön tuloksena turvattiin kaasun saanti kotimaan tarpeisiin ja parannettiin Suomen ja Baltian maiden huoltovarmuutta”, toteaa valtiovarainministeri Annika Saarikko.
LNG-terminaalin myötä Suomi on päässyt eroon riippuvuudesta venäläisestä kaasusta, ja suomalaisen yhteiskunnan huoltovarmuus on parantunut. Suomeen ei ole koskaan aiemmin tuotu nesteytetyn maakaasun käsittelyyn tarkoitettua terminaalilaivaa. Kelluvan LNG-terminaalin merkitys on suuri Suomen teollisuuden kaasunsaannin turvaamisen kannalta.
”LNG-terminaalin saaminen Inkooseen näin nopeasti on ollut suuri onnistuminen tämän energiakriisin keskellä. Tällä terminaalilla pystymme takaamaan kaasun saannin teollisuudelle ja samalla parannamme myös sähkön tuotantokapasiteettia”, iloitsee elinkeinoministeri Mika Lintilä.
LNG-terminaali mahdollistaa Balticconnector-yhdysputken kautta kaasutoimituksia Baltian maihin ja jopa Puolaan. Suomen ja Viron välisellä yhteistyöllä varmistettiin hankkeen eteneminen.
Hanke toteutettiin poikkeuksellisessa aikataulussa. Tyypillisesti satama- ja terminaalirakenteiden valmistuminen kestää 12–18 kuukautta ja koko hankkeen kesto on noin 2–3 vuotta. Inkoon LNG-terminaalilaivan alustavat selvitystyöt aloitettiin helmikuussa 2022 ja satamaterminaalin rakennustyöt saatiin päätökseen juuri ennen joulua 2022. Exemplar-laiva ankkuroitui Inkoon syväsatamaan 28.12.2022. Terminaalin kaupallinen käyttö alkoi 16.1.2023.
Terminaalin käyttöönottojuhlaa ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä juhlistettiin käyttöönottojuhlassa 3.3. Gasgrid yhteistyökumppaneineen, viranomaiset ja päättäjät takasivat saumattomalla yhteistyöllä historiallisen hankkeen etenemisen ennätysajassa, luotettavasti ja turvallisesti.
“Hanke oli kokonaisuutena haastava. Sopivia aluksia oli tarjolla vähän, rakentaminen oli toteutettava ennätysajassa ja luvitus ja viranomaishyväksyntä oli toteutettava tiukassa aikataulussa. LNG-terminaalilaivahanke on erinomainen esimerkki siitä, miten saumattomasti tiimityö eri tahojen välillä parhaimmillaan Suomessa sujuu”, toteaa Gasgrid Finlandin toimitusjohtaja Olli Sipilä.
291 m pituinen kelluva terminaali sisältää täyteen lastattuna noin 68 000 tonnia nesteytettyä maakaasua. Laivan 40 TWh:n vuotuinen höyrystyskapasiteetti ylittää kirkkaasti Suomen vuotuisen maakaasun käyttötarpeen.