Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

IVECO ottaa Nikola Corporationin kanssa perustetun sähkörekkoihin keskittyneen yhteisyrityksen omistukseensa

IVECO Group ja Nikola Corporation ilmoittavat siirtyvänsä innolla uuteen vaiheeseen vuonna 2019 alkaneessa kumppanuudessaan. Tähän mennessä kumppanuudessa on saavutettu kaikki tarvittavat virstanpylväät yritysten asiantuntemuksen hyödyntämiseksi päästöttömien raskaiden (luokka 8) kuorma-autojen käyttöönottamisessa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.

IVECO Group vastaa kaikista raskaisiin akku- ja polttokennokuorma-autoihin liittyvistä toimista Euroopassa.

Yritykset työskentelivät yhdessä tasaista tahtia koronapandemiasta ja toimitusketjun haasteista huolimatta saavuttaakseen edellisen vaiheen tulokset ja lanseerasivat sähköakku- (Battery Electric Vehicle, BEV) ja polttokennosähköautot (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV) alueelliseen ja kaukoliikenteeseen.

Kumpikin yritys haluaa nyt keskittyä entistä selkeämmin raskaaseen liikenteeseen. IVECO Group keskittyy Eurooppaan sekä jatkokehittämään ja kaupallistamaan omia akkukäyttöisiä sähkökuorma-autojaan. Lisäksi Iveco aikoo ottaa käyttöön oman GATE-rahoitusliiketoimintamallinsa. Nikola keskittää toimintansa Pohjois-Amerikkaan lähestymällä asiakkaitaan integroidusti. Nikola tarjoaa BEV-, FCEV- ja vetyinfrastruktuuria HYLA-tuotemerkkinsä kautta.

IVECO Group ottaa Saksan Ulmissa sijaitsevan yhteisyrityksen kokonaan omistukseensa. Lisäksi IVECO Group saa lisenssin käyttää vapaasti ajoneuvojen ohjausohjelmistoja ja jatkaa niiden kehittämistä yhdessä kehitettyihin BEV- ja FCEV-malleihin. Nikola saa IVECO S-Way -teknologialisenssin Pohjois-Amerikkaan ja siihen liittyvien komponenttien toimituksen Iveco Groupilta. Lisäksi Nikola saa yhteisomistukseen Generation 1 eAxles -teknologian, joka on kehitetty yhdessä IVECO Groupin voimansiirtobrändin FPT Industrialin kanssa.

IVECO Group kattaa uuteen yhteistyövaiheeseen liittyvät pääomakulut käytettävissä olevalla likviditeetillään hankkimalla edellä mainitut erät osittain käteisellä (35 miljoonaa dollaria) ja osittain Nikolan osakkeilla (20 miljoonaa osaketta). Syntyneestä negatiivisesta kassavaikutuksesta huolimatta IVECO Group ennustaa kompensoivansa sitä kassavirran kerryttämisellä. Tämä ei muuta Iveco Groupin kassavirtatavoitetta vuodelle 2023, sillä se säilyttää myös merkittävän määrän Nikolan osakkeita. IVECO Group ja Nikola jatkavat työskentelyä kohti samaa perimmäistä tavoitettaan: olla energiamurroksen ja tulevaisuuden liikkuvuuden johtaja.

Edellä mainitut toimenpiteet edellyttävät kaikkia sovellettavia viranomaishyväksyntöjä ja lopullisten sopimusten valmistelua yhtiöiden välisen sitovan ehdon ehtojen täysimääräiseksi toteuttamiseksi.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi