Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Norwegian rajaa matalasesongin tappion – valmistautuu historiallisen vahvaan kesään

Norwegian on raportoinut vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa. Luvut osoittavat Norwegianin kyvyn vähentää kapasiteettia hiljaisempana talvikautena ennen kapasiteetin nostoa kesäohjelman alussa vuosineljänneksen lopulla. Vahva varaustilanne jatkuu rohkaisevana. Norwegian valmistautuu kesään, jonka odotetaan olevan yksi kaikkien aikojen vahvimmista kesistä.

Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Norwegian rajaa liiketappionsa (EBIT) 916 miljoonaan Norjan kruunuun. Tulos ennen veroja (EBT) oli 992 miljoonaa Norjan kruunua tappiolla. Likviditeettitilanne parani vuosineljänneksen aikana, ja käteisvarat ja muut rahavarat kasvoivat neljänneksen lopussa 8,6 miljardiin Norjan kruunuun. Norwegianin operatiiviseen laivastoon kuului vuosineljänneksen lopussa 72 lentokonetta.

– Tämä vuosineljännes osoittaa vahvasti kykymme mukauttaa kapasiteettimme kysynnän kausivaihteluihin ja valmistautua hyvin tulevaan vilkkaaseen kesämatkailukauteen. Kesäkauden edellä olemme ottaneet käyttöön yksitoista uutta uusimman sukupolven lentokonetta ja toivottaneet tervetulleiksi monia uusia kollegoja. Olen erittäin iloinen siitä, että emme ole tänä kesänä riippuvaisia wetlease-kapasiteetista. Sen sijaan voimme palvella asiakkaitamme täysin omilla lentokoneillamme ja miehistöllämme, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen.

Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Norwegianilla oli 3,8 miljoonaa matkustajaa, kun vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä matkustajia oli 2,2 miljoonaa. Kapasiteetti (ASK) oli 6,0 miljardia istuinkilometriä. Myytyjen henkilökilometrien määrä oli 4,9 miljardia istuinkilometriä. Kapasiteetti laski 13 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä, kun Norwegian hyödynsi laivastonsa joustavuutta ja sovitti kapasiteetin kausiluonteisesti pienempään kysyntään. Neljännesvuosittainen käyttöaste oli 80,9 prosenttia, mikä osoittaa, että kapasiteetti oli mukautettu hyvin alhaisempaan kysyntään.

Vuonna 2022 Norwegian nimettiin Pohjoismaiden täsmällisimmäksi lentoyhtiöksi, ja myönteinen suuntaus jatkui vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä huolimatta haastavista olosuhteista, kuten huonoista sääolosuhteista ja Ranskan lennonjohdon lakoista. Aikataulun mukaisesti lähtevien lentojen osuus oli 83,5 prosenttia, kun taas säännöllisyys eli toteutuneiden lentojen osuus oli 99,4 prosenttia.

Hyvä asema historiallisen vahvaan kesään

– Parannamme parhaillaan asiakaskokemusta Oslo-Gardermoenin lentoasemalla, jossa olemme toivottaneet tervetulleiksi 150 uutta kollegaa vasta perustettuihin maahuolintapalveluiden asiakaspalvelutehtäviin. Olemme näin hyvin valmistautuneita sekä maassa että ilmassa toivottamaan kaikki matkustajat tervetulleiksi lennoillemme kesällä, josta uskon tulevan lentoyhtiön kaikkien aikojen vahvin kesä, Karlsen sanoo.

Norwegian lanseerasi tänä talvena uudelleen palkitun Norwegian Reward -kanta-asiakasohjelman, jonka kaikki jäsenet saavat uusia etuja. Kaikkein useimmin matkustavat saavat ainutlaatuisia etuja. Se tekee ohjelmasta entistä houkuttelevamman kasvavalle määrälle liikematkustajia, jotka valitsevat Norwegianin ensisijaiseksi lentoyhtiökseen. Norwegianin kanta-asiakasohjelma valittiin hiljattain arvostetussa Freddie Awardsissa Euroopan ja Afrikan parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi.

Vahva vuosi 2023 ja kestävä tulevaisuus

Norwegian tunnistaa vastuunsa ottaa johtava rooli ilmailualan kestävässä muutoksessa. Norwegianin laivaston uudistamisen lisäksi kestävällä lentopolttoaineella on tärkeä rooli lentoyhtiön kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Huhtikuussa yhtiö ilmoitti merkittävästä strategisesta kumppanuudesta Norsk e-Fuelin kanssa maailman ensimmäisen täysimittaisen sähköisen polttoaineen tuotantolaitoksen rakentamiseksi Mosjøeniin, Norjaan, johon sisältyy yli 50 miljoonan Norjan kruunun investointi. Laitoksessa tullaan tuottamaan kestäviä lentopolttoaineita (SAF), mikä on tärkeä virstanpylväs kohti Norwegianin tavoitetta vähentää päästöjä 45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi