Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Tallink-konsernin laivat käyttävät maasähköä Helsingin, Tallinnan ja Tukholman satamissa

Tallinkin ja Silja Linen laivat ovat käyttäneet Helsingin, Tallinnan ja Tukholman satamissa maasähköä jo useamman vuoden ajan. Viimeisimpänä maasähkö saatiin käyttöön Helsingin Länsisatamassa 7.4.2023 Megastarilla laivan Helsingissä yöpymisen aikana. Maasähkön käytöllä on merkittävä vaikutus ilmastopäästöihin, ja sen etuna on matalampi äänitaso satamissa, joiden lähellä on asutusta. Maasähkön käyttö on kannattavaa laivoissa, jotka ovat satamassa yli kaksi tuntia.

Valokuvaaja: Jussi Ovaskainen

Maasähkön eli maalla keskitetysti tuotetun sähkön käyttöönotto on vaatinut merkittäviä investointeja sekä Tallinkilta että sen yhteistyösatamilta. Tukholman satama oli Tallinkin kotimarkkinoiden ensimmäinen satama, joka uudisti satamainfrastruktuuriaan ja rakensi maasähkövalmiuden. Silja Serenade ja Silja Symphony alkoivat käyttää maasähköä Värtanilla, Tukholmassa, vuonna 2019 kun laivoihin oli asennettu EU-standardien mukaiset maasähköpistokkeet.

Tallinnan satamassa maasähkö otettiin käyttöön 2020, jolloin viisi laituripaikkaa varusteltiin maasähkövalmiudella ja Tallinkin laivoista Victoria I sekä Baltic Queen alkoivat käyttää satama-aikana maasähköä. Tällä hetkellä Tallinna-Tukholma-reitin Baltic Queen käyttää maasähköä päivisin Tallinnassa ja Tukholmassa. Yhtiön laiva Victoria I on vuokrattuna muualle.

Helsingin Satama rakensi maasähköliitännän Olympiaterminaaliin vuonna 2021, minkä jälkeen Silja Serenade ja Silja Symphony ovat voineet käyttää maasähköä myös Helsingissä päiväsaikaan. Helsingin Länsisatamaan saatiin maasähkövalmius vuoden 2022 lopulla, ja viime viikosta alkaen Megastar alkoi käyttää maasähköä Helsingissä. Megastar käyttää maasähköä yöpyessään Helsingissä ja MyStar yöpyessään Tallinnassa.

Maasähkön käyttö vähentää laivan päästöjä laiturissa ollessaan noin 50-80 prosentilla. Esimerkiksi Megastarin päästöt ovat olleet Helsingissä yöpymisen aikana noin 75 prosenttia pienemmät maasähkön käytön ansiosta.

”Maasähkön käyttöönotto Tallink-konsernin laivoilla sekä satamissa on tehnyt toiminnastamme entistä ympäristöystävällisempää ja kestävämpää. Maasähkön käyttöönotto ei ole ollut yksinkertaista ja on vaatinut merkittäviä investointeja niin laivoissa kuin satamissa. Maasähkön käyttöönotto on tärkeä virstanpylväs Itämeren alueen kestävän merenkulun kehittämisessä”, kommentoi Tallink-konsernin Head of Ship Management, Tarvi-Carlos Tuulik.

”Maasähkön käyttöönotto on tietysti vain yksi monista askeleista, joita Tallink-konserni, satamat ja muut yhteistyökumppanit ovat ottaneet vähentääkseen ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia. Pyrimme jatkuvasti löytämään teknologisia ratkaisuja, jotka auttavat meitä saavuttamaan entistä suuremman energiatehokkuuden nykyiselle laivastollemme ja joilla pystymme minimoimaan haitallisia vaikutuksia”, Tuulik lisää.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi