Uutuusreality Rekkakuskit Suomi alkaa Nelosella ja Ruudussa torstaina 9.11. klo 20
Uusi tv-sarja Rekkakuskit Suomi päästää katsojat tutustumaan ammattikuljettajien työhön ja elämään eri puolilla Suomea. Ohjelma alkaa Nelosella ja Ruudussa torstaina 9.11.2023 klo 20.
Volvo Trucksin mahdollistama uutuusreality Rekkakuskit Suomi seuraa raskaan kaluston kuljettajia neljänä vuodenaikana. Ohjelma esittelee monipuolisen joukon kuljettajia ja työyhteisöjä eri puolilta Suomea.
Ammattikuljettajien työ on kriittinen osa logistiikkaketjua. Ilman kuorma-autoja ja niiden kuljettajia arkemme pysähtyisi.
”Ohjelman avulla haluamme tuoda esiin kuorma-autojen merkityksen maassamme, jotta yhteiskunnan toiminnot pyörivät. Tavoitteenamme on kasvattaa alan tunnettuutta ja arvostusta sekä saada nuoret kiinnostumaan alasta”, kertoo Volvo Finlandin markkinointi- ja PR-päällikkö Nina Uschanov.
Sarjan ensimmäisessä jaksossa tavataan muun muassa 24-vuotias Anni-Riina, joka toimii perheyrityksessä Kangasniemellä puutavara-autonkuljettajana yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Lähiaikoina hänen olisi tarkoitus ottaa firman ohjat kokonaan omiin käsiin virallisen sukupolvenvaihdoksen myötä.
Jaksossa Anni-Riina ajaa puutavarayhdistelmänsä lumiselle kapealle metsätielle ja pysäyttää auton. Liukkaan kelin takia hän laittaa renkaiden päälle ketjut.
Ensitöikseen Anni-Riina vie kuitenkin tien alkuun varoituskolmion näkyvälle paikalle. ”Siinä on varoituskolmio. Ja sit kullannuput, jos jossain on varoituskolmio ja siinä on puhelinnumero, niin soittakaa siihen, pääsette kaikki paljon vähemmällä!”, Anni-Riina opastaa.
Rekkakuskit Suomi -ohjelmassa on mukana kymmenen kuljetusalan yritystä. Sarjassa päästään hyppäämään muun muassa seuraavien kuljettajien matkaan
Ykä, K&K Mustoset Oy
Mustoset on kolmen veljeksen omistama kuljetusyritys Enonkoskella Itä-Suomessa, mutta yritys vaikuttaa koko Suomen alueella. 48-vuotias Ykä vanhimpana johtaa joukkoa. Yrittäjä istuu itsekin kuorma-auton ratin takana töissä ja vapaalla, ja hänet nähdään usein muidenkin autojen ja moottoripyörien parissa. Työpäivät ovat hyvin erilaisia ja työhön kuuluu myös ajojen suunnittelua, tarjousten ja kuljetusten hinnoittelua, autojen huoltoa ja paljon muuta mukavaa. Kun Ykä haluaa irtiottoa moottoriajoneuvoista, kuuntelee hän mielellään musiikkia, lähtee lavatansseihin tai metsänhoitotöihin.
Kirsi, Kuljetus Laaksonen Oy
39-vuotias Kirsi toimii maansiirtoon erikoistuvan perheyrityksen toimitusjohtajana Pirkkalassa ja on myös yksi yrityksen kuljettajista. Sukupolvenvaihdos on virallisesti vielä edessäpäin. Kirsi on istunut kuljettajaisänsä kyydissä lapsesta asti ja alkoi tehdä kuljettajan töitä heti, kun sai ajokortin. Kirsi on ollut alalla jo parikymmentä vuotta ja hoitanut paljon kuljetuksia, ajojärjestelyä, laskutusta ja kaikkea mahdollista eteen tulevaa. Kirsi puhuu mielellään työn- ja vapaa-ajan tasapainon tärkeydestä, omasta jaksamisesta täytyy pitää huolta. Pieni Tessu-koira kulkee aina mukana ja vie emäntänsä säännöllisesti lenkille.
Anni-Riina, Kuljetus A Lindholm Oy
Anni-Riina 24 v., toimii perheyrityksessä Kangasniemellä puutavara-autonkuljettajana yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Anni-Riina aloittaa työt pimeinä aamuyön tunteina ja lähtee kuljettamaan raskaita puukuormia määränpäihinsä. Ajovuosia on takana kuusi, mutta sitä ennen Anni-Riina teki jo yrityksen paperitöitä. Veri veti logistiikka-alalle, vaikka muitakin aloja on tullut opiskeltua. Työ ja harrastukset menevät usein sekaisin, mutta vapaa-aikana Anni-Riina viettää paljon aikaa veljen lasten ja kummilasten kanssa. Tarkoitus olisi lähiaikoina ottaa firman ohjat kokonaan omiin käsiin virallisen sukupolvenvaihdoksen myötä.
Riku, Kuljetus Honka Oy
Kuljetus Honka on oululainen yritys, joka on erikoistunut maidon- ja elintarvikkeiden keräilyyn ja jakamiseen. 48-vuotias Riku on toiminut kuorma-autonkuljettajana 10 vuotta ja sitä ennen hän on ajanut taksia 18 vuotta ja toiminut yrittäjänä. Rikun työnkuvaan kuuluu raakamaidon kerääminen maatiloilta ja sen toimittaminen Sipooseen tuotantolaitokseen. Parasta työssä on vapaus ja se, että ei tarvitse koskaan ajaa kellon kanssa kilpaa ja tarvittaessa voi pitää ylimääräisiä taukoja. Työn huonoin puoli on talvi. Arki kuluu perheen kanssa, johon kuuluu 5 lasta, joista kaksi asuu jo omillaan.
Juho, Kuljetusliike Taipale Oy
Lievestuoreelta kotoisin oleva 24-vuotias Juho toimii keskisuomalaisessa perheyrityksessä kuljettajana ja ajojärjestelijänä. Kuljetusliike Taipale on erikoistunut kappaletavaran ja elintarvikkeiden kuljetukseen. Nuoresta iästä huolimatta Juho on ollut alalla jo 6 vuotta ja on innoissaan siitä, että omalla tekemisellä voi vaikuttaa lopputulokseen ja joka päivä oppii jotain uutta. Ajojärjestelijällä pitää pysyä monta lankaa käsissä ja hoitaa, että autot lähtevät ja tulevat täytenä maailmalta koko ajan. Vapaa-aikana Juho harrastaa moottoripyöräilyä ja toimii sopimuspalokunnassa.
Niclas, Hautanens Åkeri Ab
38-vuotias Niclas Hautanen on vöyriläinen puunkuljetusalan yrittäjä ja toiminut alalla jo parikymmentä vuotta. Firma on kasvanut vuosien varrella, toimintaa on Pohjanmaan lisäksi myös Tammisaaressa ja välillä myös Ruotsissa. Niclaksella on kova halu tehdä asioita täysillä, koska kerran täällä eletään! Niclas on ollut lapsesta asti kiinnostunut isoista työkoneista ja häntä kiinnostaa kaikki mikä liikkuu diesel-moottorilla ja sillä voi tehdä töitä. Vapaa-aikana Niclas käy etelänmatkoilla, kotimaan asuntovaunumatkoilla ja rekkanäyttelyissä.
Toni, Powerlift Finland Oy
36-vuotias Toni edustaa ohjelmassa Powerlift Finlandia, joka tarjoaa nosto- ja kuljetuspalveluita yrityksille ja yksityishenkilöille. Toni päätyi alalle vahingossa. Hän toimii nosturiauton kuljettajana ja on toiminut kuljetusalalla pääkaupunkiseudulla 16 vuotta. Toni on pedantti kaveri ja aina ajoissa. Auton siisteys ja puhtaus on miehelle tärkeä asia. Toni on urheilullinen isä, joka tasapainottaa työtaakkaa eri urheilulajeilla kuten maastopyöräilyllä ja salitreenillä.
Andy, Mäntylä E&E Ky
Vantaalalaisen Andyn inspiraationa toimi oma isä, kun oli aika miettiä urakuvioita. Andy vietti paljon aikaa isän kyydissä rekassa lapsena ja siksi uravalinta oli luonteva. Andy, 24, ajaa lavettirekkaa ja työnkuvana on koneiden ja erilaisten erikoiskuljetusten kuljettaminen. Nuori mies tykkää työnsä vaihtelevuudesta ja ongelmien ratkomisesta, siitä että saa toteuttaa itseään. Kotiruoka ja hyvät yöunet ovat paras päätös työpäivälle. Vapaa-aika kuluu kuntosalilla ja moottoripyöräilyn parissa.
Mikko, Helsingin Kukkatoimitus Oy
Helsingin Kukkatoimitus on maan johtava kukkalogistiikkayhtiö, jossa 41-vuotias Mikko työskentelee myyntiautonkuljettajana. Mikolla on takanaan jo parikymmentä vuotta työkokemusta ja asenne on aina kohdillaan. Mikko tietää ja tuntee kukat, sekä asiakkaansa ja palvelee kaikkia aina ystävällisesti. Kun ihminen tykkää työstään, se todellakin välttyy. Mikon motto on, että ”elämä on juuri niin hauskaa kuin itse siitä tekee.” Työn ulkopuolella Mikko rakastaa matkailua, ulkoilua ja mökkeilyä.
Lassi, Remeo Oy
Remeo tarjoaa yrityksille ja kotitalouksille jätehuollon palveluja sekä kierrättää jätemateriaalit puhtaiksi uusioraaka-aineiksi suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. 35-vuotias Lassi Helsingistä toimii Remeolla pakkaavan jäteauton kuljettajana tyhjentäen asiakkailta pahvijätettä. Lassi on työskennellyt Remeolla jo vuosia. 16 vuotta sitten Lassi tuli Remeolle logistiikan perustutkinnon työharjoitteluun ja sille tielle jäi ja edelleen viihtyy työssään hyvin. Miehen harrastuksiin kuuluu salibandy ja kalastus, mutta arkeen on tullut ihan uudenlaista vilskettä nyt, kun Lassista on tullut isä.
Katso lisätietoja ohjelmasta Volvo Trucks Suomen sivuilta tästä