Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo Trucks ja Boliden tekevät yhteistyötä sähkökuorma-autojen käyttöönotossa maanalaisessa kaivosteollisuudessa

Volvo Trucks ja kaivosyhtiö Boliden yhdistävät nyt voimansa toteuttaakseen kuljetuksia sähkökuorma-autolla maanalaisissa ympäristöissä. Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on yksi maailman ensimmäisistä, joka on aloittamassa akkusähkökuorma-autojen käytön raskaissa maanalaisissa kuljetuksissa vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähkökuorma-autot voivat tarjota useita isoja etuja – mukaan lukien pakokaasupäästöttömyys, turvallisempi työpaikka ja hiljaisemmat työolosuhteet.

Volvo Trucks ja Boliden tekevät yhteistyötä sähkökuorma-autojen käytössä maanalaisessa kaivostoiminnassa (kuvassa ei ole Kankbergin kaivos).

Kaivosteollisuus elää nyt nopeiden muutosten aikaa, ja monet toimijat ovat siirtymässä kestävämpiin tuotantomenetelmiin tuottaakseen metalleja pienemmällä ilmastojalanjäljellä. Kuten monissa muissakin kaivoksissa, dieselajoneuvojen pakokaasut aiheuttavat suurimman osan Bolidenin kaivosten hiilidioksidipäästöistä. Yhtiö on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä*, ja Bolidenin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kuljetusten sähköistämisellä on ratkaiseva rooli.

Bolidenin ja Volvo Trucksin uusi yhteistyösopimus tarkoittaa, että kaksi raskasta sähkökäyttöistä Volvo-kuorma-autoa otetaan käyttöön Bolidenin Kankbergin kaivoksella Skellefteån ulkopuolella Pohjois-Ruotsissa. Jos kaikki kaivoksen kuorma-autot olisivat sähköisiä, kaivoksen CO2-päästöjä voitaisiin vähentää yli 25 prosenttia.

”Tämä on jännittävää yhteistyötä ympäristössä, jossa on erittäin kovat vaatimukset; jyrkkiä mäkiä, raskaita kuormia ja kosteaa ilmaa, joka kuluttaa ajoneuvoja”, sanoo Jessica Lindholm, Volvo Trucksin projektipäällikkö. ”Yhteistyö Bolidenin kanssa antaa meille arvokasta tietoa sähkökuorma-autojen suorituskyvystä maan alla ajettaessa sekä vastauksia kysymyksiin, miten se vaikuttaa auton voimansiirtoon ja akkuihin. Kaivosliikenteen hiilidioksidipäästöjen väheneminen tarkoittaa myös sitä, että vähennämme välillisesti omia CO2-päästöjämme, koska kuorma-autoissamme käytetään kaivosteollisuuden raaka-aineita.

Ensimmäistä Kankbergin kaivosta palvelevaa kuorma-autoa, Volvo FH Electriciä, käytetään kuljettamaan kivipultteja ja muita laitteita alas kaivokselle, ja se otetaan käyttöön vuonna 2023. Ensimmäisestä kuorma-autosta saatujen kokemusten perusteella toinen Volvo FH Electric otetaan käyttöön myöhemmin ja sitä käytetään kiven ja malmin maanalaisiin kuljetuksiin.

”Näemme yhteistyön Volvon kanssa loistavana tilaisuutena viedä sähköistä tekniikkaa eteenpäin ja samalla oppia mukauttamaan toimintaamme siirtymään kohti fossiilivapaita maanalaisia kuljetuksia. Kuorma-autojen suuri etu on, että ne edistävät kestävämpää kaivosta sekä päästöjen että työntekijöidemme työympäristön kannalta”, Bolidenin projektipäällikkö Dennis Forslund kertoo. ”Lisäksi kaivoksen kokonaisenergiankulutus tulee olemaan pienempi, koska sähkökäyttö on dieselmoottoria energiatehokkaampaa ja alamäkeen moottorijarrutuksessa regeneroituva sähkö on mahdollista ottaa talteen.”

Volvo Trucks tarjoaa alan laajimman valikoiman sähkökuorma-autoja, sarjatuotannossa on kuusi sähkökuorma-automallia, ja se on raskaiden sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yrityksen sähkökuorma-autot pystyvät kattamaan monia erilaisia ​​kuljetustarpeita kaupunkijakelusta ja jätehuollosta alueellisiin ja kaupunkirakentamisen kuljetuksiin. Volvon tavoitteena on, että 50 % sen vuonna 2030 myydyistä uusista kuorma-autoista on sähköisiä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi