Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Clarios ja Altris julkistavat yhteistyösopimuksen vastuullisen natriumioniakkuteknologian kehittämiseksi

Maailman johtava edistyneiden matalajänniteakkuratkaisujen valmistaja Clarios ja vastuullisen natriumioniakkuteknologian edelläkävijä Altris ovat tehneet innovatiivisen yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää matalajännitteisiä natriumioniakkuja ajoneuvoteollisuudelle.

Matalajänniteakkuja käytetään kaikissa ajoneuvossa, myös sähköhybridi- ja sähköajoneuvoissa, kriittisten järjestelmien ja toimintojen virransyöttöön. Sitä mukaa kuin hybridi- ja sähköajoneuvot kehittyvät, matalajänniteverkoston odotetaan tukevan suurempaa määrää ohjelmistopohjaisia toimintoja, kuten sähköisiä ohjaus- ja jarrutusjärjestelmiä (steer-by-wire ja brake-by-wire), itsenäisiä toimintoja sekä matkustusmukavuuteen liittyviä ominaisuuksia.

Tämän muutoksen myötä johtavat autonvalmistajat ovat alkaneet tutkia useista akuista koostuvia ratkaisuja, joissa käytetään litiumioniakkuja, AGM-lyijyhappoakkuja (absorbent glass mat) ja muita kemiallisia ratkaisuja. Vaikka lyijyakut ovat paras esimerkki kiertotaloudesta ja litiumpohjaiset tuotteet kehittyvät edelleen, Clariosin kemiasta riippumaton ja kiertotalouteen perustuva lähestymistapa on tullut strategisesti tärkeäksi.

Suolasta, puusta, raudasta ja ilmasta valmistetut natriumioniakut (Na-ion) ovat luonnostaan vastuullisia ja helposti kierrätettäviä. Natriumionikennojen valmistuksessa käytettäviä materiaaleja on saatavilla runsaasti ja helposti. Ne eivät sisällä konfliktimineraaleja tai myrkyllisiä aineita. Clariosin ja Altrisin yhteistyön tavoitteena on kehittää natriumioniakku, jonka potentiaali on jopa 60 volttia ja joka soveltuu käytettäväksi sekä uusissa että vanhoissa ajoneuvoissa. Lisäksi sillä voi täydentää usean matalajänniteakun kokoonpanoa.

”Clariosilla on monipuolista kokemusta ajoneuvoteollisuuden matalajännitejärjestelmistä, ja se on johtava toimija natriumionikennojen määrittelyjen ja optimoinnin alalla”, sanoo Clariosin varatoimitusjohtaja ja globaalien asiakkaiden, tuotteiden ja tekniikan johtaja Federico Morales Zimmermann.

Altris on johtava natriumionikatodimateriaalien ja akkukennoteknologian tuottaja ja keskittyy kehittämään natriumionikennoja, jotka on erityisesti sovitettu autojen matalajänniteakkujen markkinatarpeisiin.

”Altris haluaa tuoda maailmaan parempia, turvallisempia ja aidosti vastuullisia natriumioniakkuja. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia käyttökohteita, joissa teknologiallamme voi olla merkittävä vaikutus massiivisessa mittakaavassa. Siksi meille onkin ilo päästä kehittämään ajoneuvoteollisuuden matalajännitekennoja yhdessä Clariosin kanssa, jolla on samanlainen vahva ESG-painotus kuin meilläkin. Kumppanuuden ansiosta ulottuvillamme on kolmannes maailman ajoneuvoista, ja pääsemme kiihdyttämään vihreää siirtymää”, sanoo Altrisin toimitusjohtaja Björn Mårlid.

Pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää yksityiskohtainen tuotantosuunnitelma näitä natriumionikennoja käyttäviä matalajänniteakkujärjestelmiä varten. Yhtiöt uskovat, että natriumioniakkujen massatuotanto olisi merkittävä edistysaskel ajoneuvojen akkuteknologiassa ja tärkeä toimi autoteollisuuden kiertotaloustavoitteiden tukemisessa.

Yhtiöt ovat sopineet, että ne eivät paljasta kehityssopimuksen taloustietoja.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi