Ensimmäinen L4-tason autonominen tavara-ajoneuvo aloittaa liikennöinnin Euroopan pääkaupungeissa
Sveitsiläiset yritykset Planzer ja LOXO ovat tehneet merkittävän edistysaskeleen: ensimmäinen täysin autonominen tavara-ajoneuvo on aloittanut liikennöinnin Bernin kaduilla. Tämä yhteishanke, ”Planzer – Dynamic Micro-Hub w LOXO”, tuo logistiikkaan uudenlaista tehokkuutta, sillä tavoitteena on saavuttaa L4-tason autonomisuus jossa ajoneuvo kulkee ilman kuljettajaa.
Monet kaupungit ympäri maailmaa etsivät kuumeisesti kestäviä kuljetusratkaisuja, koska ilmastonmuutoksen vaikutukset ja liikenteen päästöt tulevat yhä näkyvimmiksi. Ruuhkaiset kadut myös vaikeuttavat merkittävästi toimitusketjujen toimintaa. L4-tason autonominen ajaminen voisi olla vastaus tähän ongelmaan, ja Sveitsissä odotetaan uuden autonomista liikennettä säätelevän lain astuvan voimaan keväällä 2025. Tämä avaa suuria mahdollisuuksia tavaraliikenteelle ja viimeisen kilometrin pakettitoimituksille.
Tehokkaampia toimituksia kaupungeissa
Planzer ja LOXO haluavat hyödyntää autonomisen ajamisen mahdollisuuksia parantaakseen kaupunkilogistiikkaa. Heidän ”Planzer – Dynamic Micro-Hub w LOXO” -hankkeessaan käytetään LOXOn kehittämää Digital Driver™ -navigointiohjelmistoa, joka on asennettu Volkswagen ID. Buzz -tavara-autoon. Ajoneuvoon mahtuu kaksi vaihdettavaa pakettiboksia, ja se on suunniteltu hoitamaan toimituksia kaupunkialueilla.
LOXOn Digital Driver™ -ohjelmisto on Software as a Service (SaaS) -ratkaisu, joka voidaan asentaa lähes mihin tahansa ajoneuvoon, joka käyttää sähköistä ohjausjärjestelmää. Ohjelmisto mahdollistaa L4-tason autonomisen ajamisen julkisilla teillä, ja se on kehitetty erityisesti logistiikka-alan tarpeisiin.
Pilottivaihe käynnissä Bernissä
Hankkeen kaksivuotisen pilottivaiheen aikana LOXOn ohjelmisto ohjaa tavara-ajoneuvoa, joka kuljettaa päivittäin paketteja Bernin Planzerin rautatiekeskuksesta kaupungin eri logistisiin pisteisiin. Näissä pisteissä paketit siirretään pienempiin sähköisiin kuljetusvälineisiin, jotka Planzerin työntekijät toimittavat asiakkaille. Pilottivaiheen jälkeen Planzer ja LOXO kehittävät projektia edelleen, ja tavoitteena on laajentaa toimintaa muihin Sveitsin kaupunkeihin.
Kestävyyttä ja parempaa kaupunkilogistiikkaa
Tämä hanke on tärkeä askel kohti kestävää kaupunkilogistiikkaa, sillä se vähentää päästöjä ja tuo uutta tehokkuutta toimitusketjuihin. Planzerin toimitusjohtaja Nils Planzer korostaa, että kyseessä on yhteiskuntaa suoraan hyödyttävä innovaatio. ”Emme halunneet vain integroida automaatiota olemassa oleviin järjestelmiin, vaan loimme täysin uudenlaisen konseptin ja liiketoimintamallin”, Planzer kertoo.
Ekologiset ja taloudelliset hyödyt yhdistyvät
Hanke on hyvä esimerkki siitä, miten ekologiset ja taloudelliset tavoitteet voivat kulkea käsi kädessä. Planzer pyrkii olemaan edelläkävijä autonomisten ajoneuvojen käytössä Sveitsissä ja haluaa edistää kestävää kehitystä paikallisessa tavaraliikenteessä. Osana ”City Logistics 2028 – Dynamics on the Last Mile” -strategiaa yhtiö on käynnistänyt useita projekteja liittyen automatisoituun ajamiseen. Bernin pilottihanke on merkittävä lisä Planzerin nykyisiin kaupunkilogistiikan palveluihin. Se vähentää päästöjä ja parantaa jakelutehokkuutta optimoimalla reitit ja käyttämällä ketterämpiä ajoneuvoja.
Autonomisen teknologian tulevaisuus
LOXO Digital Driver™ -ohjelmiston avulla yritys on aloittanut tärkeän matkan kohti täysautonomisia kaupallisia ajoneuvoja kaupunkiympäristöissä. Sveitsissä täyden autonomian hyväksymisprosessi tapahtuu useassa vaiheessa, ja Bernin projekti on osa tätä kehitystä. LOXOn toimitusjohtaja Amin Amini toteaa: ”Tämä yhteistyö on merkittävä askel autonomisen ajamisen alalla Euroopassa. Ensimmäistä kertaa kaupallinen ajoneuvo, jota ohjaa LOXOn ohjelmisto, liikennöi Euroopan pääkaupungissa tavoitteena täysi L4-autonomisuus.”