Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Autoilija, ovathan renkaat ja tuulilasi kunnossa? K-Auton täsmävinkit loppuvuoden keleihin

Loppuvuoden vaihtelevilla sääolosuhteilla voi olla merkittävä vaikutus auton kuntoon ja turvallisuustekijöihin. Perusteellinen varautuminen syys- ja talviliikenteeseen parantaa niin turvallisuutta kuin ajomukavuutta.

K-Auton huoltopäällikkö Timo Vuori ja renkaista vastaava tuotepäällikkö Lasse Wirama kertovat parhaat tärpit syys- ja talviliikenteeseen.

Kiveniskemät ovat autoilijan ikuinen riesa varsinkin syksyn ja talven tullen. Miten niitä voi parhaiten ehkäistä?

”Kiveniskemien riski tosiaan kasvaa etenkin talvella, kun pakkanen ja kosteus kuluttavat teitä entisestään. Niiden ehkäisemiseksi on olemassa hyvin yksinkertainen vinkki, jota jokaisen autoilijan on helppo noudattaa: pidä ruuhkassakin riittävä turvaväli!” 

Jos kivi kuitenkin napsahtaa tuulilasiin, mitä iskemälle kannattaa tehdä?

”Kiveniskemän päälle voi käyttää ensiapuna tarraa tai vaikka pientä palaa kirkasta teippiä, joita kannattaa pitää varmuuden vuoksi mukana autossa. Kiveniskemä kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian varsinkin silloin, jos siinä on havaittavissa säröjä tai alkava halkeama. Jos kiveniskemään pääsee vettä, se voi pahimmillaan johtaa tuulilasin halkeamiseen. Iskemä saattaa myös laajentua lämpötilavaihteluissa, kun esimerkiksi siirrytään kylmästä kelistä lämpimään halliin tai jos lasi jäätyy.” 

Puhutaan sitten renkaista. Mistä tietää, että on tullut aika vaihtaa talvirenkaat alle?

”Vaihto tulee ajankohtaiseksi, kun yöt alkavat selvästi olla pakkasen puolella. Kitkarenkaat voi vaihtaa nastarenkaita aiemmin autoon. Lokakuun alkupuoli on hyvä ajankohta kitkarenkaisiin vaihdolle, sillä päivälämpötilatkin laskevat alle 15 asteen, eikä kitkarenkaan pehmeä kumiseos enää lämpene liikaa. Samalla voi välttää renkaidenvaihtoruuhkat.  

Lain mukaan nastarenkaiden käyttö on sallittua marraskuun alusta alkaen tai silloin, kun sää- tai keliolosuhteet niin edellyttävät. Autoilijan näkökulmasta tämä tuo joustoa vaihtoon. Aika renkaanvaihtoon kannattaa kuitenkin varata jo hyvissä ajoin, kun ajanvaraukset aukeavat.” 

Mistä tiedän, että nyt on aika ostaa kokonaan uudet renkaat?

”Talvirenkaista pitää löytyä vähintään 3 mm urasyvyys kaikista pääurista. Kun talvirenkaassa on kulutuspintaa jäljellä enää alle 5 mm, niin pidostakin on jo puolet kadonnut. Urasyvyyttä pitää tarkkailla, mutta yhtä tärkeä mittari on renkaan ikä. Vaikka urasyvyyttä vielä riittäisikin, alkaa kuusi vuotta käytössä ollut rengas olla jo käyttöikänsä päässä. Kumi kovettuu vanhetessaan, eikä rengas toimi enää ääritilanteissa turvallisesti. 

Kun rengas toimii oikein, sen kulutuspinta kuluu tasaisesti. Renkaan kulumiseen vaikuttavat ajoneuvon ohjauskulmat ja oikea ilmanpaine. Kun ajoneuvokanta sähköistyy, ja autojen painot sekä tehot ovat kasvaneet yhä suuremmiksi, on myös ajotavan rooli kasvanut merkittävästi. 

Renkaat, joissa on liian alhainen ilmanpaine, lämpenevät enemmän ajon aikana tapahtuvien tavallista suurempien muodonmuutoksien vuoksi. Tämä nopeuttaa renkaiden kulumista ja lisää kulutusta, sillä vierintävastus kasvaa merkittävästi. 

Lisäksi nastallisissa talvirenkaissa on säädetty laissa, paljonko parhaan ja heikoimman nastarenkaan välillä saa olla eroa nastojen lukumäärässä.” 

Edessä pidempi syysreissu? 

”Huolehdi, että autosi on parhaassa mahdollisessa iskussa matkan tekoon. Täytä tuulilasin pesunestesäiliö ja tarkista ja vaihda tarvittaessa pyyhkijänsulat ja ajovalojen polttimot. 

Polttomoottoriautoissa öljyn määrä kannattaa tarkistaa aina ennen pidempää reissua – sähköautossa puolestaan se, että latausjohto on varmasti mukana ja pakattuna matkatavaroiden päälle kätevästi saataville. Huolehdithan myös, että autosta löytyvät taskulamppu, heijastinliivit ja varoituskolmio. 

Muista myös pakata auto huolellisesti – vaikka edellisenä iltana – ja vältä irtotavaroita myös tavaratilassa.” 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi