Schaefflerin kiinnostus hyötyajoneuvojen voimansiirtojärjestelmiin pitää sisällään myös vetyteknologian, erityisesti pitkän matkan käyttökohteissa. Yritys kehittää uusia ja innovatiivisia komponentteja polttokennojärjestelmiin ja valmistautuu niiden teolliseen tuotantoon. ”Schaefflerin mielestä polttokennot ovat tärkeä osa hyötyajoneuvojen käyttövoiman tulevaisuutta”, toteaa Schaeffler Nordic Automotiven johtaja Mathias Lindgren.
Polttokennoteknologia ottaa Citroënilla uuden askeleen, kun ensimmäiset vety ë-Jumpyt valmistuvat tuotantolinjalta. Yli 400km* toimintamatka ja kolmessa minuutissa tankattavat säiliöt tekevät yhdistetyn akku- ja polttokennoteknologian hyväksi vaihtoehdoksi pitkiä ajomatkoja ajaville sekä lyhyen tankkausajan tarvitseville asiakkaille.
Mietittäessä tieliikenteen ympäristötavoitteita on keskustelu vetyautoista ollut hämmästyttävän vähäistä. Syynä tähän on ainakin Suomen osalta tankkausasemien totaalinen puute. Tarvitsemme maahamme laaja-alaista keskustelua myös vetyautoilusta ja sen mahdollisuuksista edistää ympäristöystävällistä autoilua.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi