Linde on ottanut käyttöön maailman ensimmäisen matkustajajunien vetytankkausjärjestelmän Bremervördessä, Saksassa. Linden rakentamasta, omistamasta ja operoimasta vetytankkausjärjestelmästä tankataan 14 vetykäyttöistä matkustajajunaa, jotka korvaavat nykyiset dieselkäyttöiset junat. Jokainen vetyjuna voi ajaa yhdellä tankkauksella 1 000 km päästöttömästi.
Suomen rautatieturvallisuuden tilanne on edelleen hyvä ja erityisesti matkustajaturvallisuus on erinomaisella tasolla. Tämä selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikatsauksesta, jossa tarkastellaan rautatieturvallisuuden tilaa vuonna 2020. Traficom varmistaa osaltaan turvallisen liikkumisen raiteilla ja haluaa muistuttaa tienkäyttäjiä erityisestä valppaudesta tasoristeyksissä.
Suurin osa junien kuntotarkastuksista on ihmissilmin tehtävää visuaalista tarkastamista. Ulkoisen kunnon tarkastuksissa on haluttu siirtyä nopeampaan, automatisoituun ja systematisoituun tekemiseen. Raidekaluston kunnossapitoyhtiö VR FleetCare ottaa kesäkuussa HSL:n junakaluston kunnossapidossa käyttöön Junaskannerin, jonka avulla junien ulkoinen kunto tarkastetaan automaattisesti. Tavoite on pystyä tunnistamaan luotettavasti kaluston vikaantumiset ja töhryt junan ulkopuolelta.
VR Transpoint on yhdessä kalustotoimittaja Innofreight Solutions GmbH:n kanssa modifioinut ja hyväksyttänyt Euroopassa laajalti käytössä olevan kalustotoimittajan vaunuratkaisun Suomen olosuhteisiin. Modulaariset Finnowagon-vaunut tehostavat rautatiekuljetuksia mahdollistaen suuremmat hyötykuormat ja joustavuutensa ansiosta vaunu soveltuu monentyyppisten rahtien kuljettamiseen.
Helsingissä on huollettu lokakuussa ratoja lähes jokaisena yönä. Syynä tähän ovat olleet Helsingin ratapihan huoltoviikot. Ratoja on toki kunnostettu yöaikaan ennenkin, mutta ei tässä mittakaavassa. Lisääntyneen kunnossapidon uskotaan vähentävän ratainfraan liittyviä vikoja ja tekevän junaliikenteestä sujuvampaa.
Syysloma- ja ruskasesonki on nurkan takana ja moni suunnittelee matkaa pohjoiseen. Ennustettua paremman kysynnän vuoksi VR tuo myyntiin ylimääräisiä yöjunavuoroja Kolariin ja Rovaniemelle syys–lokakuulle. Vuorot on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat myös viikonlopun ruskamatkat pohjoiseen. Yöjunalla matkustat turvallisesti omassa makuuvaunussasi ja voit myös kuljettaa oman autosi mukaan reissuun autovaunussa.
VR on tuonut uutena lisäpalveluna myyntiin mahdollisuuden varata junasta koko hytin omaan käyttöön. InterCity-junissa voi nyt matkustaa omassa hytissä 1-4 henkilön seurueen kesken. Uuden lisäpalvelun voi ostaa VR Matkalla -sovelluksesta. Heinäkuussa toteutetun asiakaskyselyn mukaan koko hytin varaus on toivottu palvelu, joka tuo lisäturvaa matkustamiseen korona-aikana.
VR ja Finnpark ovat tehneet aiesopimuksen Moovy-pysäköintipalvelun liittämisestä osaksi asiakkaan junamatkaa. Tänä vuonna käyttöön tulevassa kokeilussaliityntäpysäköinnin voi helposti varata ja ostaa junalipun oston yhteydessä. Uuden kokeilun uskotaan palvelevan erityisesti työmatkustajia ja lisäävän junamatkustamisen houkuttelevuutta.
Rautatieasemien matkustajainformaatio on ottamassa uutta digitalisaation kehitysloikkaa. Rautatieasemien ja niiden laiturialueiden näyttö- ja kuulutusjärjestelmistä valtakunnallisesti vastaava Finrail Oy on tuomassa loppusyksystä lähtien täysin uutta teknologiaa sujuvoittamaan matkustajaviestintää. Luvassa on uudistuksia niin kuulutus- kuin näyttöjärjestelmiinkin.
Etelä-Suomen hiihtolomat alkavat loppuviikosta ja moni suuntaa vapaiden viettoon pohjoiseen. Suosituin menoliikenteen matkustuspäivä etelästä pohjoiseen on junaliikenteessä perjantai. Myös lauantaille ja sunnuntaille on ostettu paljon lippuja. Yöjunien makuupaikat ovat loppumaisillaan, mutta istumapaikoille on vielä tilaa.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi