Etelä-Suomen kuljetuskäytävän tunnettuus parani
Vaikka logistiikkabarometri säpsähdytti synkillä ennusteilla, positiivisiakin merkkejä löytyi. Etelä-Suomen kuljetuskäytävän markkinointi toi uusia kontakteja yrittäjille. Lastinkäsittelyssä sekä varastoinnissa investoidaan ja Luoteis-Venäjän konepaja- ja autoteollisuus kasvavat.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen
_________________________________________________
Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn vahvistamiseen tähtäävän Ello-hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut nostaa reitin tunnettavuutta etenkin Venäjällä, Pohjois-Euroopassa ja Kiinassa.
Kontakteja tavarankuljetuksesta päättäviin tahoihin haettiin muun muassa TransRussia-messuilta.
— Saimme sieltä yli sata kontaktia ja välitimme palvelukyselyjä edelleen suomalaisille toimijoille. Suomen reitin yhteismarkkinointi sai hyvää palautetta. Samaran-alueelta kysyttiin suomalaisen koulutuksen perään. Heillä on halua kehittyä logistiikkakeskuksena, North European Logistics Instituten projektipäällikkö Teija Suoknuuti kertoo.
Kaikki messumatkat eivät onnistuneet. Suoknuuti manaa Müncheniä, jossa järjestettiin maailman suurimmat logistiikka-alan messut.
— Lähdimme suurin odotuksin. Standipaikkamme oli kuitenkin syrjässä ja messut pettymys. Samoin kävi China International Logistic and Transportation Fair-messuilla. Edes paikalliset huolitsijat eivät puhuneet englantia. Meillä olisi pitänyt olla kiinankielinen ihminen mukana.
Ilmainen tiedotuskanava ulkomaille
Kuljetuskäytävän brändin ”Access via Finland – the route you can trust” kotisivuilla on vieraillut 21.000 kävijää 83 eri maasta kymmenen kuukauden aikana.
— Google ads toi kävijöitä hyvin, paitsi Kiinasta, jossa se ei näy. Mainostaminen kansainvälisissä lehdissä oli kallista, Suoknuuti kertoo.
— Englanninkielisiä uutisia kaipaamme sivuille lisää. Niitä yritykset voisivat rohkeasti lähettää meille. Meillä on myös yhteystiedot 130 eri kansainväliseen mediaan, joten voimme välittää tiedotteita myös sitä kautta, vaikka niiden läpimeno onkin vaikeaa.
Autoja Venäjältä
Ello-hankkeen väliseminaarissa esiteltiin myös itärajan kuulumisia. Vuosien 2008 – 2009 taantuma iski voimakkaasti Luoteis-Venäjän autoteollisuuteen. Nelipyöräisiä rullasi tehtailta lähes 60 prosenttia vähemmän kuin ennen.
— Nyt kansainväliset yritykset ovat avanneet uusia tehtaita alueelle. Nissanin tavoitteena on tuottaa 50.000 autoa vuodessa, Hyuandai 150.000, Pohjoisen ulottuvuuden tutkimuskeskuksen tutkijatohtori Lea Hannola kertoo.
Muutos on käynnissä myös konepajateollisuudessa. Venäläisten tavoitteena on modernisoida tuotantoa ja energiateollisuutta.
— Suomalaisten tulisi tunnistaa Luoteis-Venäjän konepaja- ja autoteollisuuden merkitys. Sikäläisiä liiketoimintamahdollisuuksia ei tunneta eikä venäläisiä mahdollisina ostajina, Hannola toteaa.
Barometrin madonluvut
Ello-hankkeen aikana neljättä kertaa kootut Etelä-Suomen logistiikkabarometrin tulokset hätkähdyttivät tutkimusasiantuntija Laura Leppäsen. Alan yrittäjät näkevät lähitulevaisuuden synkempänä kuin hän odotti.
— Vielä ei ole ollut suurta romahdusta kysynnästä, mutta sitä odotetaan. Jopa 90 prosenttia vastanneista ilmoitti, että toimintakustannukset ovat nousseet viimeisen vuoden aikana. Hinnoissa on nousupaineita, Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa barometrin toteuttanut Leppänen kertoo.
Useat yrittäjät ovat alkaneet hyödyntää kapasiteettiaan entistä paremmin. Lstinkäsittely- ja varastointiyritykset kuitenkin aikovat lisätä investointeja.
— Olen parhaillaan tekemässä tutkimusta logistiikkayritysten asiakkaista. He vaikuttavat olevan tyytyväisiä yritysten toimintaan. Ulkoistaminen on niin vahva trendi, että siitä ei enää puhuta. Puhutaan vain palveluiden kuten kuljetuksen ja varastoinnin hankkimisesta, Leppänen sanoo.