Internet-sovelluskehittäjä Mederran johtoon nuori nainen kustannusmaailmasta
Mederra Oy jatkaa kasvuaan elokuussa taloon tulleen uuden toimitusjohtajan voimin. Uuden kapteenin myötä panostetaan muun muassa markkinointiin, tuotekehitykseen sekä asiakassuhteisiin niin uusien kuin nykyistenkin asiakkaiden kanssa.
Räätälöityjä internet-sovelluksia toteuttavassa Mederra Oy:ssä vaihtui komento loppukesällä, kun uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin kauppatieteiden maisteri Kristiina Lehmussaari. 1.8.2009 lähtien Mederraa luotsannut Lehmussaari pitää työtään haasteellisena, mutta palkitsevana.
Työyhteisöltä tukea
It-alalla työskentelee tänä päivänä yhä enemmän naisia, mutta kolmekymppinen nainen toimitusjohtajana on edelleen harvinainen näky. Aiemmin Kustannusosakeyhtiö Tammen kirjakerhomarkkinoinnin parissa työskennellyt Lehmussaari vakuuttaa kuitenkin sopeutuneensa hienosti miesvaltaiselle työpaikalle.
– Mederrassa oli tullessani vain yksi nainen minun lisäkseni. Miesvaltaisessa organisaatiossa työskennellään monesti avoimella ja suoraviivaisella tyylillä, joka sopii minullekin, Lehmussaari sanoo.
– Mederrassa on ylipäänsä rento ja dynaaminen ilmapiiri. Voimme milloin tahansa istua yhdessä pöydän ääreen ja ideoida asiakkaille mielenkiintoisia projekteja. Tiivis yhteishenki, joustavuus ja yrittäjähenkisyys ovat ehdottomasti parhaita puolia tässä työssä. Myös edellinen toimitusjohtaja, nyt muihin tehtäviin yrityksen sisällä siirtynyt Aleksi Aaltonen, on ollut minulle korvaamaton tuki tässä työssä.
Muutoksen tuulia
Mederrassa on tehty kuluvan syksyn aikana ensi vuoden strategiaa, ja jatkossa on tarkoitus panostaa entistä enemmän tuotekehitykseen ja konseptointiin.
– Mederraa pidetään tällä hetkellä talona, joka tekee asiakkaille räätälöityjä ratkaisuja, enkä halua luopua siitä toimintatavasta. Mutta sen rinnalle on tulossa helposti käyttöönotettavia, konseptoituja verkkoliiketoiminnan täsmätuotteita, Lehmussaari kertoo.
Kasvun turvaamiseksi Mederrassa vahvistetaan kehittäjätiimiä, muokataan myynnistä entistä systemaattisempaa, panostetaan uusasiakashankintaan sekä vahvistetaan nykyisiä kumppanuuksia. Myös aikaisemmin vähemmällä huomiolla ollut markkinointi otetaan ensi vuoden agendalle.
– Olen ylpeä osaamisestamme, ja haluan nostaa tunnettuutemme tasolle, jolle se kuuluu, Lehmussaari sanoo.