Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Iveco ottaa mukavuuden tosissaan

Pitkin helmikuuta Iveco-mallistokiertueen menopelit olivat koeajossa eri
puolilla maata. Pitkän uran kuljetusalalla tehneen Reijo Lindforsin esittelyssä
olivat Mikkelissä Trekker, EuroCargo ja Stralis.

Reijo Lindfors tottui ratin takana työskentelyyn, sillä hänen perheellään oli
Porvoon ja Loviisan seudulla 40 vuotta oma kuljetusliike. Usein kyydissä kulki
puutavaraa. Nyt Lindfors on työskennellyt puolitoista vuotta Ivecon leivissä ja
esitellyt muille, mihin modernit menopelit nykyään venyvät.

Eurocargoon sujahtaa sukkelaan

Eurocargon kyytiin kiipeäjä on helppoa vakuuttaa siitä, että raput tosiaan on
suunniteltu nopeaan liikkumiseen. Varmemmaksi vakuudeksi esittelijät
sujuttelevat pelkääjän paikalle etu- ja takaperin. Sukkulointia tukevat
molemmille käsille suunnitellut tangot.

”On tosi tärkeää, että kuljettaja pääsee nopeasti liikkumaan autoon sisälle ja
sieltä ulos, sillä hän voi joutua nousemaan autosta päivittäin tosi monta
kertaa paketteja jakelemaan.”

Vuonna 1991 julkaistua Eurocargoa päivitettiin viime vuonna niin, että ohjaamo
sai kokonaan uuden muotoilun. Koeajossa ollut auto sopii etenkin jakeluautoksi
lyhyille ja pitkillekin matkoille, ja sen Tector-moottori täyttää
Euro5-päästönormit.

Auton turvallisuutta lisäämään voidaan hankkia lisävarusteita, kuten
ASR-luistonesto, ESP –sähköinen ajonvakautus ja mäkijarru.

Eurocargon 6-18 tonnin kuorma-automallisto koostuu 300 perusmallin valikoimasta
ja niiden 3000 erilaisesta kokoonpanosta.

Stralis sopii raskaaseen menoon

Esittelyssä ollut Stralis AT soveltuu keskipitkiin kuljetuksiin ja
kaukoliikenteeseen. Ohjaamoksi voi valita uuden sukupolven standardi- tai
korkeakattoisen makuuohjaamon viidestä eri vaihtoehdosta. Tilaa ohjaamossa on
kuution verran. Esittelyautossa oli kokosivuaukeava EL-kori.

Straliksessa on Cursor-moottori. Ne olivat ensimmäisiä hyötyajossa käytettyjä
VGT-turboahtimella varustettuja moottoreista. Nyt saatavissa olevien 8-, 10- ja
13-litraisten versioiden tehoalue vaihtelee 310-560 hevosvoiman välillä.
Cursorin vääntömomentin kulun huippu on alle 1000 r/min.

Moottorit täyttävät Euro5-päästönormit. Niiden 6-sylinterinen rivimalli,
nokka-akseli kannessa ja jakopyörästö moottorin takaosassa takaavat kompaktin
koon, vähemmän osia ja erittäin vankan rakenteen. Ominaisuudet myös vähentävät
tärinää ja melua.

Straliksen aerodynaamiset muodot vähentävät polttoaineen kulutusta ja etuosan
ilmanottoaukot optimoivat moottorin lämpöhyötysuhteen.

Stralis-mallisto sisältää niin ulkomaan reiteille kuin lyhyille tai pitkille
kotimaan reiteille soveltuvia korkea-, standardi- ja matalakattoisia malleja.

Trakker pärjää metsässä

Myös raskaaseen käyttöön erikoistunut Trakker on kokenut muodonmuutoksen.
Trakker tunnetaan erinomaisesta kyvystään pärjätä erilaisissa maastoissa, kuten
rakennustyömailla, sorakuljetuksissa, louhoksilla ja puukuljetuksissa.

Ohjaamoista matalakattoinen AD (Active Day) soveltuu päiväkäyttöön ja AT (Active
Time) pitkään matkaan, sillä sen ohjaamo voidaan varustaa yhdellä tai kahdella
vuoteella. Uudessa ohjaamossa on myös entistä enemmän tavaransäilytystiloja,
jonne saa jopa jääkaapin.

Reijo Lindfors sujuttelee Trakkerilla täydessä puukuormassa kapeaa
kaupunkiväylää ja näyttää innostuneesti, että ajoasento pysyy ergonomisena,
autosta on hyvä näkyvyys ja autoa on helppoa käsitellä. Trakkerin ohjaamon
mukavuus vastaa kaukoliikenteen menopelien luokkaa.

Trakker-mallisto on nyt laajempi kuin koskaan. Alustamalleja löytyy 4×2-8×8
–variaatioilla. Moottorit taas ovat tehoväliltään 310-500 hevosvoimaisia.

Esittelyauton puutavaravarustelu on tehty mäntyharjulaisella Kongan Konepajalla.
Alan miehenä Lindfors kiittelee, että nosturin pukki on rungon sisäpuolella.

”Tällaiset sisäpuolipukit ovat yleisiä täällä Itä-Suomessa, mutta esimerkiksi
Lapissa niitä ei näe. Itä-Suomessa ajetaan huonommissa maastoissa, joten näistä
on hyötyä. Kongan Konepajan erikoisosaamista on myös se, että lastauksessa
käytettävä puutavarakoura saadaan upotettua sille suunniteltuun kouruun
kuljetuksen ajaksi, että se pysyy tukevasti paikallaan tyhjänä ajettaessa.”

Sora-autoksi sopivia autoja esittelyssä oli niin Trakker- kuin
Stralis-mallistosta. Niissä uutuutena oli sorakasetti, joka tekee autosta hyvin
kevyen.

Koeajo metsässä onnistuu

Ivecolaiseen toimintamalliin kuuluu, että asiakas saa halutessaan koeajaa autoa
metsässä.

”Pyörin viime vuonna pari kuukautta metsissä asiakkaiden kanssa, Kuusamoa myöten
testaamassa menopelejä. Asiakkaat pitävät siitä, että voivat rauhassa tutustua
autojen ominaisuuksiin.”

**

Faktalaatikko:

Iveco
– yli 9 miljardin liikevaihto
– työllistää yli 32 000 henkilöä
– 840 myyntipistettä eri puolilla maailmaa
– 49 tehdasta ja 15 tutkimus- ja kehityskeskusta kaikkiaan 19 maassa ja viidessä
maanosassa.
– Länsi-Euroopassa Iveco on keskiraskaan luokan ja linja-autojen markkinajohtaja
ja toiseksi myydyin kevyiden ja raskaiden hyötyajoneuvojen luokissa.
– www.iveco.fi

Delta Trucks Oy tuo maahan Iveco-hyötyajoneuvoja. Delta Trucks on osa
Delta-konsernia, joka on yksi suurimmista autoalan toimijoista Suomessa.
Delta-konsernin neljä maahantuojayhtiötä ovat: Delta Motor (Fiat, Fiat LCV ja
Alfa Romeo), Kia Motors Finland (Kia), Delta Motor Group (Lada) ja Delta Trucks
(Iveco).


Päivi Kapiainen-Heiskanen

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi