Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Veronkorotukset hidastavat autokannan uusiutumista

Tänään julkistetussa valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä ei toteudu hallitusohjelmaan kirjattu tavoite autoverotuksen painopisteen siirtämisestä hankinnan verotuksesta käytön verotukseen. VM:n talousarvioesityksessä autoverotuoton on budjetoitu kasvavan 144 miljoonaa euroa. Keskimääräinen autokohtainen uuden henkilöauton euromääräinen vero nousisi 9,4 prosenttia, pakettiauton osalta jopa 11,9 prosenttia.

Vuoden 2009 romahduksen jälkeinen autokaupan kasvu on ollut maltillista, eikä se ole vieläkään palannut lamaa edeltävälle tasolle. Suomalaiset ajavat jo nyt Euroopan toisiksi vanhimmilla autoilla ja autoala odottaakin valtiovallan taholta päinvastaisia toimenpiteitä, kuin mitä valtiovarainministeriö nyt esittää.

 

Hallitusohjelmaan kirjattuun tavoitteeseen autokannan uudistumisesta ei tällä talousarvioehdotuksella päästä, sillä laman jälkeinen orastava autokaupan kasvu tukehtuu alkuunsa. Uusia autoja tulisi ostaa 150 000 vuodessa, jotta autokanta uudistuisi. Autoveron korotus vaikuttaa negatiivisesti autokauppaan, jolloin verotulojen kasvua koskeva ennuste ei toteudu. Päästöjen vähentämistavoite ja liikenneturvallisuuden parantuminen eivät myöskään näillä keinoin toteudu.

 

Autoala suhtautuu edelleen positiivisesti hallitusohjelman autoilun verotusta koskeviin linjauksiin ja toivoo, että hallitus ryhtyy toteuttamaan autokannan uudistamiseen liittyviä kirjauksia budjettiriihessään. Vain siten Suomi voi saavuttaa liikenteen päästöjä koskevat tavoitteensa ja parantaa liikenneturvallisuutta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi