Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Autokannan teknistyminen siirtää autot huoltoasemilta korjaamoille

Ennen vanhaan pikkuvikaisen autonsa sai kuntoon suitsait, kun vain ajoi lähimmälle huoltoasemalle. Nykyään huoltoasemilta saa autoonsa polttoainetta, mutta muuten asemilla huolletaan pääosin ihmisiä. Toinen trendi autohuoltoalalla on se, että isommat autohuoltoyritykset ostavat pikkukorjaamoita henkilökuntineen omaan palvelukseensa.

Autoja ei huolleta enää juurikaan bensa-asemilla, koska se ei ole kovin kannattavaa. Yksi merkittävä syy tähän on autokannan teknistyminen – korjaamiseen ja huoltamiseen vaaditaan erikoisosaamista ja usein myös kalliita erikoislaitteita.

– Pelkästään nykyautojen määräaikaishuoltoihin tarvitaan erittäin koulutettua ja ammattitaitoista korjaamohenkilökuntaa. On osattava käyttää erikoistyökaluja ja uusien autojen huoltoon liittyviä tietokoneohjelmia, sanoo liiketoiminta-aluejohtaja Juha Mustakangas Vianorilta.

Ammattitaidon ylläpitäminen ja uusimman tiedon hankkiminen ovat suurimpia haasteita jatkuvasti kehittyvällä autoalalla nyt ja tulevaisuudessa. Ammattitaidon ylläpito vaatii jatkuvaa koulutusta, mutta haastetta lisää koulutuksen kalleus.

– Autovalmistajat tarjoavat asentajille 10 tai jopa 20 eri koulutusta vuosittain, jotta he pysyvät ajan tasalla. Sellaisiin koulutusmääriin ei kaikilla huoltoasemilla ole millään varaa, ja monet luopuvatkin huoltopuolesta osittain tästä syystä.

Ihmisen huoltaminen lienee auton huoltamista kannattavampaa, sillä ruoka- ja juomavalikoima on nykyajan huoltoasemilla hyvinkin kattava, mutta pyyhkijänsulkia tai polttimoita ei löydy läheskään jokaiseen automalliin.

Kahden kauppa on asiakkaan etu

Alan toinen selkeä trendi on pienten korjaamoyrittäjien siirtyminen isojen merkkiorganisaatioiden ja autohuoltoketjujen siipien suojiin. Mustakankaan mukaan autohuollon ketjuuntuminen alkoi kiihtyä kolmisen vuotta sitten.

– Esimerkiksi me ostamme jatkuvasti rengasliikkeidemme lähellä sijaitsevia pienempiä korjaamoita. Koska meillä on valmiiden tilojen lisäksi asiakaskuntaa ja osaamista, on luontevaa laajentaa toimintaa huoltopuolelle. Asiakas hyötyy, kun palvelut löytyvät samojen seinien sisältä.

Kyseessä on kahden kauppa, sillä siinä missä moni pikkukorjaamo pyristelee kannattavuuden rajoissa, kelpaa isommille yrityksille mukana tuleva ammattitaitoinen henkilökunta. Pikkukorjaamoiden vakioasiakkaat siirtyvät myös usein mukana. Ja hyötyjä löytyy lisääkin.

– Rengasalalla on tunnetusti kaksi ruuhkahuippua ja muu aika vuodesta huomattavasti rauhallisempaa. Nyt kun huollossa laajennetaan toimintaa, riittää töitä ympäri vuoden isommallekin porukalle, toteaa Mustakangas.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi