Kuntoarvio on tee-se-itse-miehen kompastuskivi renkaanvaihdossa
Kesärenkaiden vaihto kuuluu autoilijan kevääseen siinä missä kevättakin kaivaminen kaapin perältä. Moni menee suosiolla liikkeeseen vaihdattamaan renkaansa, mutta on niitäkin, jotka vaihtavat renkaansa itse. Renkaiden kunnon arvioimisessa mennään silloin usein metsään.
Kesärenkaiden huoltotoimenpiteet aloitetaan oikeastaan jo syksyllä, kun renkaat pestään ja laitetaan pussiin odottamaan kevättä. Keväällä renkaista tarkistetaan kulutuspinnan riittävyys.
– Kannattaisi näyttää renkaita alan asiantuntijalle, vaikka sitten vaihtaisikin ne itse alle. Yleisin virhe on se, että renkaat ovat jo liian huonossa kunnossa, mutta silti arvellaan, että niillä voisi vielä ajella yhden kesän, kertoo aluepäällikkö Pertti Leimu Vianorilta.
Jos on epävarma renkaiden kunnosta, kannattaa heittää renkaat takakonttiin ja käydä niiden kanssa ensin kuntoarviossa ja vasta sitten miettiä renkaiden vaihtoa.
– Joka kevät ja syksy moni harmittelee turhaan tehtyä työtä, kun jälkikäteen huomataan, että alle on laitettu lähes laittomat renkaat, kertoo Leimu.
Laki vaatii 1,6 – märkä keli 4
Uusimmissa renkaissa on valmiiksi indikaattorit, joista näkee ilman erillistä mittaria, minkä verran kulutuspintaa on jäljellä. Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta esimerkiksi Autorengasliitto suosittelee neljän millin kulutuspintaa, jolloin rengas on turvallinen myös märällä kelillä.
– Renkaan kyljestä kannattaa myös katsoa valmistuspäivä eli DOT-merkintä, jonka neljä viimeistä numeroa kertovat valmistusviikon ja -vuoden. Yli kuusi vuotta vanhat renkaat on ehdottomasti uusittava, sillä luonnonkumi kypsyy eli kovettuu ajan myötä, muistuttaa Leimu.
Renkaanvaihtovälineet tulevat kalliiksi
Useimmat autoilijat maksavat suosiolla 30–40 euroa ja vaihdattavat renkaansa alan liikkeessä. Itse vaihtamalla säästyy rahaa ja tee-se-itse-henkiselle renkaiden vaihtaminen voi olla mukavaa puuhaa. Toisaalta rahaa ja aikaa saattaa kulua enemmän kuin arvaakaan.
– Renkaanvaihtoon pitää hankkia monenlaisia tarvikkeita. Ne voivat tulla kalliimmaksi kuin liikkeessä vaihdattaminen, jos hankkii edes puoliammattimaiset välineet. Vähintään on ostettava ristikkoavain ja kunnon tunkki. Vararenkaan tunkkia ei ole tarkoitettu käytettäväksi kuin hätätapauksessa.
Kotona renkaanvaihtoon kannattaa varata parikin tuntia, jos ei ole aiempaa kokemusta. Liikkeessä vaihto hoituu alle puolessa tunnissa odotuksineen.
Jälkitarkastus on aina tärkeää
Tee-se-itse-miehen kannattaa kiinnittää huomiota työasentoonsa. Renkaanvaihtajat ovat tuttu näky terveysasemalla, kun selkä menee jumiin hankalien kiertoliikkeiden vuoksi. Suojalasien käyttökään ei ole liioittelua paineilmalaitetta käytettäessä.
– Monella tapaa pitää olla varovainen, mutta eihän se renkaanvaihto mitään ydinfysiikkaa ole – jokainen oppii sen tekemään itsekin. Silti suosittelen, että käytäisiin alan liikkeessä vähintään jälkitarkastuksessa, sanoo Pertti Leimu.
Lain mukaan talvirenkaat ovat pakolliset joulukuun ensimmäisestä päivästä helmikuun viimeiseen, valitsipa autoonsa nastat tai kitkat. Lisäksi laissa sanotaan, että kesärenkaat on vaihdettava pääsiäisen jälkeen ensimmäisen täyden viikon maanantaina, mutta talvirenkailla saa ajaa senkin jälkeen, mikäli keli sitä vaatii.
Hintahaitari renkaanvaihtajalle:
– tunkki 10 – 70 €
– ristikkoavain 6 – 8 €
– terä, jolla poistetaan soviterenkaat (esimerkiksi puukko) 10 – 20 €
– teräsharja, jolla puhdistetaan vastinpinnat 2 – 12 €
– voiteluainetta pultteihin 2 – 10 €
– liitu, jolla merkitään renkaat (VE, VT, OE ja OT) 2 €
– ilmanpainemittari 2- 10 €
– kompressori 90 – 1200 €
– momenttiavain, jos on alumiinivanteet 7 – 150 €
– mutterinväännin eli pulttipyssy 40 – 100 €
– rengaspesuri 1000 – 10 000 € -> tilalle vesiletku, harja ja pesuainetta 10 €
– säilytyspusseja renkaille 3 €
– rengaskärry 80 €
– rengasteline 60 €
(hinnat haettu eri liikkeiden nettisivuilta)
Lisätietoja:
Pertti Leimu
aluepäällikkö
Vianor Oy
p. 010 401 2282
www.vianor.fi