Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Automaattinen jokapyöräveto ensimmäisenä Volvo Trucksilla – parantaa ajettavuutta ja polttoainetaloutta

volvo2Volvo Trucks esittelee uuden automaattisen luistonesto-ominaisuuden, joka aktivoi etuakselivedon automaattisesti ajon aikana, tilanteissa jossa kuorma-auto on vaarassa juuttua kiinni. Kuljettaja hyötyy parantuneesta käsiteltävyydestä, kuljetusyrittäjä säästää polttoainetta, ja kuorma-auton kuluminen pienenee.

[rivi korkeus=1]

Volvo Trucks tuo automaattisesti päällekytkeytyvän jokapyörävedon maansiirtoautoihin ensimmäisenä kuorma-autonvalmistajana maailmassa. Automaattinen luistonestotoiminto aktivoi etupyörävedon, kun takapyörien pito häviää liukkaassa tai pehmeässä maastossa.

– Moni kuljettaja kytkee etupyörävedon tai tasauspyörästön lukon päälle hyvissä ajoin ennen vaativaa maastoa välttääkseen kiinni juuttumisen riskin. Volvon automaattinen luistonestojärjestelmä aktivoi etupyörävedon ajon aikana lyhyeksi ajaksi vain silloin, kun sitä ehdottomasti tarvitaan, kertoo Volvo Trucksin maansiirtosegmentin johtaja Jonas Odermalm.

[rivi korkeus=1]

 

volvo3Kehitetty vaativiin maansiirtoympäristöihin

Volvon automaattinen luistonestojärjestelmä, joka on nyt vakiovaruste vetävällä etuakselilla varustetuissa Volvo FMX -kuorma-autoissa, on jo käytössä Volvo Construction Equipmentin dumppereissa.

Ratkaisu koostuu ohjelmistosta, joka on yhdistetty pyörien nopeusantureihin. Anturit tunnistavat pyörien nopeuden ja säätelevät auton toimintaa anturien signaalin perusteella. Kun takapyörä alkaa luistaa, vetoa siirretään automaattisesti etupyöriin niin, ettei kuorma-auto menetä tehoa eikä nopeutta. Kynsikytkin kytkee etupyörävedon päälle puolessa sekunnissa. Kytkin on kevyempi kuin perinteisissä jatkuvaan jokapyörävetoon tarkoitetuissa ratkaisuissa, ja myös liikkuvia osia on vähemmän. Jos kohdalle sattuu erityisen vaativa maasto-osuus, muut tasauspyörästöt voidaan lukita manuaalisesti edessä ja takana.

Parempi käsiteltävyys ja pienempi kulutus

Vetävä etuakseli ehkäisee kiinnijäämistä vaativassa maastossa, mutta toimintoa tarvitaan kuitenkin usein vain hyvin pieni osa kokonaismatkasta. Automaattista luistonestojärjestelmää käytettäessä eturenkaiden pito voidaan hyödyntää kokonaan ohjauksessa viimeiseen mahdolliseen hetkeen saakka. Näin kuljettaja hyötyy hyvän ohjattavuuden eduista mahdollisimman pitkään.

Samalla vältytään etupyörävedon aiheuttamasta polttoaineenkulutuksen lisääntymisestä sekä voimansiirtolinjan ja renkaiden tarpeettomalta kulumiselta, joita jatkuvasti kytkettynä oleva etupyöräveto normaalisti aiheuttaa. Automaattinen luistonestojärjestelmä huolehtii myös siitä, että optimaalinen vetotapa on aina käytössä, eikä kuljettajan tarvitse huolehtia siitä erikseen.

– Automaattinen luistonestojärjestelmä on jälleen esimerkki siitä, kuinka innovatiivinen teknologia voi helpottaa ja järkevöittää työn tekemistä. Volvon I-Shift mullisti aikanaan vaihteistoteknologian. Olemme yhtä lailla varmoja siitä, että tämä uusi järjestelmä tekee saman vetävälle etuakselille, Volvo Trucksin brändijohtaja Ricard Fritz toteaa.

Vakiovarusteena vetävällä etuakselilla varustettuun Volvo FMX -kuorma-autoon

Automaattinen luistonestojärjestelmä on vakiovaruste 4*4-, 6*6- ja 8*6-vetotavoilla varustetuissa Volvo FMX -kuorma-autoissa, ja se on saatavana koko Euro 3-, 4-, 5- ja 6 -moottorivalikoimaan.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi