Kuljetus ja Logistiikka

 

Bulkin kuljetus siirtyy siilokontteihin

Langhilla suunniteltuihin erikoiskontteihin voi lastata tavaraa 100 tonnin edestä.
Langhilla suunniteltuihin erikoiskontteihin voi lastata tavaraa 100 tonnin edestä.

Viime aikoina Langh-yhtiöt ovat olleet lehtien otsikoissa Langh Techin itse kehitetyn rikkipesurien vesien puhdistuslaitteistojen ansiosta, mutta samaan aikaan uutta on syntynyt myös konttien saralla. Siilokonttien tuotekehitys on jo pitkällä ja paranneltu versio Hard Open Top -kontista tulee syksyllä testikäyttöön.

Toistaiseksi bulkin kuljetukseen käytettävä siilokontti on ollut melko harvinainen näky suomalaisessa liikenteessä, mutta Langh Cargo Solutionsilla uskotaan tilanteen muuttuvan tulevaisuudessa. Piikkiöläinen kuljetusratkaisujen kehittäjä ennustaa bulkkitavaran siirtyvän yhä enemmän kuljetettavaksi siilokonteissa myös Suomessa.

Siihen houkuttelee mahdollisuus säästää kuljetuskustannuksissa ja tehostaa logistiikkaa.

– Münchenin Transport and Logistics -messuilla junavaunujen päältä löytyi erilaista konttikiinnitystekniikkaa, jonka avulla samalla vaunulla pystyy kuljettamaan eri tyyppisten materiaalien kuljetukseen tarkoitettuja kontteja. Multimodaaliset kuljetukset yleistyvät. Onhan se kallista mille junaoperaattorille tahansa seisottaa esimerkiksi pelkästään kelankuljetukseen tarkoitettuja vaunuja tyhjillään, Langh Cargo Solutionsin tuotepäällikkö ja merikapteeni Markku Yli- Kahri sanoo.

Langh Cargo Solutionsilla uuden suomalaisen siilokontin tuotekehitys onkin jo saatu hyvään vauhtiin.

 

Kauko-Idässä osaamista

Langh Cargo Solutionsin siilokontteja on suunniteltu valmistettavan Kiinassa, mutta materiaalina on suomalainen, Outokummussa valmistettu erikoisteräs. Kokemusta kiinalaisten osaamisesta Langhilla on saatu muun muassa varastosäiliöiden valmistuksessa.

– Kiinasta saa sitä laatua mitä haluaa: heikkoa, keskinkertaista tai aivan huippua. Olemme havainneet vuosien aikana, että kiinalaiset tekevät kaiken hyvin, jos heillä on tukea, turvaa ja valvontaa. Siellä on oltava paikan päällä valvomassa, että asiat sujuvat. Sähköpostitse Suomesta se ei onnistu.

Konttien valmistus Euroopassa on hyytynyt. Puolankin tehtaat on suljettu ja valmistus on siirtynyt pääosin Kauko- Itään.

>>> Lue koko artikkeli maksutta Kuljetus & Logistiikan näköislehdestä

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi