Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Konttien merikuljetuksilla edessä vaikea vuosi

arnold-maersk-883927_1280Konttien merikuljetuksien hinnat Aasian satamista Pohjois-Eurooppaan ovat laskeneet jo 78 % tämän vuoden aikana. Tiedot perustuvat Shanghain konttien rahtauksen kuluja seuraavaan indeksiin (SCFI)

Viimeisen viikon aikana hinnat ovat pudonneet vielä 6,9 prosenttia, jonka johdosta 20-jalkaisen kontin (TEU) laivaus maksaa enää 271 dollaria, kun vuoden alussa tästä joutui vielä maksamaan 1232 dollaria.

Tämä oli jo toinen peräkkäinen viikko, kun rahtien hinnat laskivat maailman kiireisimmällä reitillä. Nykyistä hintatasoa pidetään yleisesti rahtilaivoja operoiville yrityksille tappioita aiheuttavana tasona. Yritykset kuljettavat Aasiasta Pohjois-Eurooppaan kulutustuotteita aina taulutelevisiosta urheiluvälineisiin.

Kuluneen viikon aikana konttien merikuljetuksien hinnat Aasiasta Välimeren alueelle laskivat myös 6,6 %, Yhdysvaltojen länsirannikolle 9,3 % sekä Yhdysvaltojen itärannikolle 4,8 %.

”Konttien merikuljetuksilla on vastassaan kauhea vuosi. Rakenteellinen hidastuminen maailmanlaajuisessa kaupankäynnin määrässä, historiallisen matalat merikuljetuksien hinnat sekä jatkuvasti kasvava kapasiteetti voivat johtaa jopa 6 miljardin dollarin tappioihin alalla”, toteaa Merenkulun konsulttiyritys Drewry huhtikuun alussa kirjoittamassaan muistiossa.

Kööpenhaminassa sijaitseva markkinajohtaja Maersk Line julkaisi helmikuussa raportin, jossa kerrotaan 183 milj. dollarin tappioista vuoden 2015 neljännen vuosineljänneksen aikana. Tämä oli ensimmäinen kerta vuoden 2012 alun jälkeen, kun yhtymä raportoi negatiivisesta tuloksesta vuosineljänneksellä.

Maersk Linella on 15 prosentin markkinaosuus merikuljetuksista, ja se on osa tanskalaista A.P. Moller-Maersk -laivaus ja öljy-yhtymää. Yhtymä hallitsee kokonaisuudessaan jopa yhtä viidesosaa kaikista Aasian ja Euroopan välisistä konttien merikuljetuksista.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi