Lähilokero helpottaa nettikirpputorien käyttäjiä

Posti kokeilee uutta Lähilokero-palvelua, jossa vertaiskaupan tavaranvaihto hoituu pakettiautomaatin avulla.
Lähilokero-palvelu helpottaa esimerkiksi Facebook-kirpputoriryhmien käyttäjiä, sillä heidän ei tarvitse sopia tapaamista tavaran luovuttamiseksi.
”Ostajan ja myyjän ei tarvitse sovittaa aikataulujaan yhteen, kun tavaran voi noutaa pakettiautomaatin lokerosta. Posti ei kuljeta tavaraa, vaan pakettiautomaatin lokero toimii edullisena säilytys- ja noutopaikkana”, Postin liiketoimintajohtaja Saara Pietilä kuvailee.
Asiakas voi varata kolmen euron hintaisen lokeron käyttöönsä Postin verkkopalvelussa, josta hän saa sähköpostiinsa asiointikoodin pakettiautomaatille. Koodin näppäiltyään asiakas jättää tavaran avautuneeseen lokeroon. Tavaran ostaja tai muu vastaanottaja saa tekstiviestillä lokerokoodin samalle pakettiautomaatille, ja hän voi noutaa tavaran sieltä viikon kuluessa.
Lähilokero-palvelua kokeillaan toukokuun loppuun asti kahdeksassa pakettiautomaatissa Helsingissä ja Espoossa. Posti kerää testauksen aikana käyttäjäpalautetta palvelunsa kehittämiseksi.
”Valitsimme pilottiin pakettiautomaatit, joiden alueella toimii aktiivisia kirppisryhmiä. Yhtä lailla Lähilokeroa voi käyttää muuhunkin, esimerkiksi jos täytyy antaa avaimet toiselle, muttei ehdi tavata”, Pietilä jatkaa.