Megastar-lauttaan tulossa risteilijän tehot
Meyer Turun telakalla Tallinkin uusi LNG-lautta alkaa näyttää pian lautalta, sillä rakentaminen on sujunut aikataulussa. Tehoa lauttaan on tulossa lähes yhtä paljon kuin isoon risteilijään.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen
[rivi korkeus=1]
Laskiaistiistain kunniaksi Meyer Turun telakalla laskettiin ensimmäinen massiivinen suurlohko kölipukkien päälle. Siitä alkoi Tallinkin uuden ja nopean LNG-lautan rungon näyttävä kokoaminen.
Vaikka alus vasta alkaa hahmottua lautaksi, sen runkoa ja konseptia on testattu jo vuosi. 35 testiä on tehty luonnonolosuhteissa, satoja mallinnuksia tietokoneella.
– Rungon testaus on tärkeää, jotta saamme selville, miten aallot muodostuvat. Mikä vesivaste on milläkin nopeudella? Potkurien ja peräsimien tulee välttää kavitaatiota eli sitä, että potkurien pyörteisiin jää ilmakuplia. Ne kuluttavat peräsintä ja irrottavat maalia, Meyer Turun projektipäällikkö Kari Toivonen sanoo.
Tiukat ympäristökriteerit täyttävän Megastarin keula on kapea. Laivansuunnittelijat ovat pohtineet myös sitä, miten alus käyttäytyy käännettäessä. 2 800 matkustajaa kuljettavan aluksen tulee olla mahdollisimman vakaa.
Koska lautta tulee nopeaan liikenteeseen Helsingin ja Tallinnan välille, 212 metrin pituisen lautan kääntöaika satamassa pyritään saamaan mahdollisimman lyhyeksi. Avuksi on suunniteltu automooringia ja imukuppeja.
[rivi korkeus=1]
>>Lue koko juttu lehdestä