Toinen Superstar-luokan rahti-matkustajalaiva Finncanopus luovutettu Finnlinesille
Finnlinesin toinen kahdesta Superstar-luokan rahti-matkustaja-aluksesta (ropax) luovutettiin China Merchants Jinlingin Weihain telakalla Kiinassa 12.12.2023. Alus tulee liikennöimään Finnlinesin Suomen ja Ruotsin väliselle Naantali–Långnäs–Kapellskär‑linjalle. Aikataulun mukaan liikennöinti alkaa helmikuussa 2024.
Yhdistetty rahti-matkustaja-alus Finncanopus luovutettiin Finnlinesille tänään. Telakalla pidetyssä seremoniassa oli paikalla Finnlinesin ja telakan osallistujia. Kotimatkan arvioidaan kestävän 6–7 viikkoa, sillä Finncanopus lastataan lähes täyteen rahtia ja se käy useissa satamissa ennen Itämerelle saapumistaan. Finncanopuksen on määrä aloittaa liikennöinti helmikuussa 2024.
Uudet ropax-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, joka on nyt saatu päätökseen. Ohjelmaan kuului kaksi ropax- ja kolme roro-alusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöä säästävää huipputekniikkaa. Finnlines otti vastaan ensimmäisen Superstar ropax-aluksen, Finnsiriuksen, heinäkuussa ja se aloitti Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syyskuussa. Finncanopus liikennöi Finnsiriuksen parina niin, että se lähtee Naantalista iltaisin ja Kapellskäristä aamuisin. Kolme hybridiroro-alusta alkoivat liikennöidä kesällä 2022.
”Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan vahvistaen kilpailuasemaansa. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. Tästä syystä Finnlines jatkaa vihreää siirtymäänsä ja tekee näin parhaansa palvellakseen asiakkaitaan mahdollisimman vastuullisesti. Finnlinesin vuonna 2018 alkanut 500 miljoonan euron Vihreä uudisrakennusinvestointiohjelma on nyt saatu päätökseen. Ohjelma todistaa selvästi horjumattoman sitoutumisemme ympäristöön, asiakkaisiimme ja muihin sidosryhmiin”, totesi Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tänään Kiinassa Weihain telakalla pidetyssä luovutusseremoniassa.
Finncanopus ja Finnsirius ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Kummassakin on rahtitilaa 5 200 kaistametriä ja kumpikin on sertifioitu kuljettamaan 1 100 matkustajaa.
”Finnlines siirtyi hybridiaikakauteen viime vuonna uusien hybridiroro-alusten myötä, ja nämä Superstar-luokan rahti-matkustaja-alukset edistävät tätä siirtymää entisestään. Tämän strategisen siirtymän ansiosta voimme tarjota paitsi entistä tehokkaampia, myös kestävämpiä merikuljetuspalveluja. Merkittävä investointimme vahvistaa asemaamme huippuluokan palvelujen tarjoajana asiakkaillemme”, Finnlinesin uudisrakennustiimiä johtava Juha Ahia kommentoi.
Suomalaisen ja eurooppalaisen vienti- ja tuontirahdin kuljettaminen on Finnlinesin ydinliiketoimintaa, mutta myös matkustajaliikenne on olennainen osa yhtiön toimintakonseptia. Ahvenanmaa on manner-Suomen tavoin täysin riippuvainen meriyhteyksistä. Erityisesti Ahvenanmaan ja Ruotsin tai Suomen välillä pendelöiville asukkaille säännölliset linjaliikenneyhteydet ovat välttämättömyys. Lisäksi Finnlinesin laivoissa on aina tilaa henkilöautoille.
”Finnlines on markkinajohtaja tällä reitillä, ja uudet Superstar-aluksemme edustavat täysin uutta standardia Itämeren ropax-kuljetuksissa niin rahdin kuin matkustajaliikenteen osalta. Yksityiset matkustajat ovat ottaneet Finnsiriuksen lämpimästi vastaan ja myös ammattikuljettajat arvostavat entistä monipuolisempia palveluja. Kun Finncanopus aloittaa liikennöinnin, nykyinen pienempi ropax-laiva siirtyy Ruotsin ja Saksan väliselle reitille. Näin voimme parantaa toisen tärkeän merireitin palveluja”, sanoi Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.
Laivatiedot, Finncanopus
Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,6 m
Leveys: 33,3 m
Bruttovetoisuus: 65 692
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
Koneteho: 4 x 7 200 kW
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahytit: 323
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Päästövähennystekniikka
Ilmavoitelujärjestelmä
Akkuyksiköt
Pakokaasupesuri
Maasähköliitäntä
Automaattinen laivankiinnitys laituriin
Lämmöntalteenotto
Painolastivesien käsittely