Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Bernerin Koneet ja Vähälä Yhtiöt kehittivät oman ratkaisun

Berner Koneiden ja Vähälä Yhtiöiden yhteinen taival alkoi keväällä 2014, jolloin Vähälä Yhtiöt etsivät trukkikalustoonsa ja sen hallintaan uudenlaista ratkaisua sekä yhteistyökumppania. Pelkät laadukkaat koneet eivät riittäneet.

– Toki tuotteiden suorituskyvylläkin on oma merkityksensä, mutta kokonaisvaltainen palveluratkaisu on avainasemassa: koneet ja laitteet hankitaan työhön, osaksi omaa palveluprosessiamme. Niiden pitää toimia luotettavasti ja tarvittaessa joustaa loppuasiakkaidemme tarpeet huomioiden, Vähälä Yhtiöiden hankintapäällikkö Ari Karjalainen toteaa.

Berner Koneilla on katsottu, että onnistuneen lopputuloksen kannalta on oleellista löytää ja ymmärtää asiakkaan sekä heidän loppuasiakkaansa tarpeet ja pidempiaikainen kehitystavoite. Tämä vaatii sekä myyjältä että asiakkaalta todella avointa dialogia ja yhteiseen päämäärään sitoutumista. Berner Koneiden mukaan vain sillä on merkitystä kestävän ratkaisun syntymiselle.

Ratkaisumyyjän unelma

– Kumppanuuden tuli tukea Vähälä Yhtiöiden ja myös heidän asiakkaidensa näkemystä toiminnan kehittämisestä. He toivat myös heti alusta asti julki sitoutuvansa yhteiseen päämäärään ja sen kehittämiseen. Tämä on lähtötilanteena ratkaisumyyjän unelma, toteaa Berner Koneiden asiakkuutta hoitava myyntipäällikkö Timo Laine.

Kuuntelemisen taito, yhdessä tekeminen, ratkaisu- ja muuntautumiskyky kuulee monasti mainittavan konekauppaa tehdessä, varsinkin avainasiakkaiden ja laajempien fleettien ollessa kyseessä. Usein, melko pian kokonaisuutta lähestytään kuitenkin kovin teknisesti argumentoiden ns. rauta edellä. Toisilla asiakkuuksilla tämä toimii ja toisilla ei: varsinaista oikeaa tapaa toimia ei liene, kunhan lopputulos toimii.

Täysi palvelu

– Kesällä 2014 toimitettiin valtakunnallisesti kaikkiin terminaaleihimme Berner Koneiden kautta 24 kappaletta Mitsubishi-lavansiirtovaunuja, täyden palvelun ratkaisulla. Jopa akkujen vesitys luvattiin hoitaa puolestamme. Tästä alkoi ensimmäinen vaihe yhteistyössämme. Jatko riippui siitä, pitääkö myyjä lupauksensa, Karjalainen sanoo.

Myyjän kannalta asiakkuus oli, ja on edelleen, haastava: terminaalitoiminnan syklisyys sekä korkea käyttöaste eivät anna yhtään liikkumavaraa tyhjäkäynnille. Yhdessä huoltokumppaneiden KS-Huoltopalvelu Oy:n sekä JKT-vuokratrukit Oy:n kanssa Berner Koneet kuitenkin sitoutuivat kokonaisuuteen. Se kannatti, koska reilun vuoden jälkeen asiakas laajensi yhteistyötä tilaten myös kaikki 22 vastapainotrukkia Berner Koneilta. Palvelukokonaisuuden sisältö pysyi ennallaan ja edelleen valtakunnallisesti toteutettuna.

”Out of the box”

Tänään kaluston kokonaismäärä hipoo jo 60 kappaletta vuosien pituisilla sopimusjaksoilla. – Berner Koneet on osoittanut pysyvänsä asiakaslupauksessaan. Lisäksi he ovat mukana miettimässä tehokkaampia ratkaisuja meille oman palvelukonseptimme kehittämisen tueksi. Meiltä vaaditaan uutta ja innovatiivisempaa ratkaisumallia, tällöin myös valitun toimittajan pitää pystyä visioimaan kanssamme ”out of the box” -mukaisesti, Karjalainen kiteyttää.

– Säännöllisten seurantakokousten ja tapaamisten avulla myös tekemämme pitkät sopimusjaksot pysyvät muuntautumiskykyisinä. Asiakkaidemme tarpeet elävät – hankkimamme trukkikalusto elää ja joustaa: tämä lienee nyt sitä ”kaikki voittaa”-olotilaa, Karjalainen iloitsee. Tähän pääseminen vaatii molemmilta osapuolilta kovaa työtä ja selkeää suunnitelmaa siitä, kuinka asiat viestitään ja päätetään omien organisaatioiden sisällä. Jatkuva kehittäminen on avainasemassa sekä myös sitoutuminen ja määrätietoisen johdonmukainen johtaminen.

Yhdessä sitoutumista

Vähälä Yhtiöiden ratkaisu kattaa nyt kaikki yhtiön logistiikkakeskukset ja terminaalit, joissa jokaisessa on omat yksilölliset tarpeensa. Kaluston yhtenäistäminen mahdollistaa niiden nopean liikuttelun terminaalista toiseen mahdollisten painopistealueiden muuttuessa. Lisäksi tällä toteutusmallilla on aina käytössä sisäistä reserviä adhoc-tilanteisiin.

– Yhteistä sitoutumistamme hoidetaan silloin, kun on tarvis: kumpikaan osapuoli ei katso kelloa kun tulee asiaa. On huomattavasti helpompaa tarttua asiaan heti kuin lykätä se aamuun. Arin kanssa on sovittu, että saa soitella, puhelu menee sitten vastaajaan, jos olemme jo yöunilla, Laine sanoo ja jatkaa:

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että Vähälä Yhtiöt valitsi meidät kumppanikseen. Pyrimme jatkossakin pitämään asiakaslupauksemme, koska yhteinen taival on vasta alussa. En näe tässä yhteistyön jatkumossa ongelmaa, koska myös Vähälä-Yhtiöt on toiminut 2014 alkutilanteen sitoutumisen mukaisesti koko ajan.

– Lisää ratkaisukokonaisuuksia otettiin käyttöön 2017 alussa. Nämäkin olivat yhteisen suunnittelun ja toteuttamisen tulosta, Karjalainen kertoo ja katsoo positiivisesti kohti tulevaisuuden uusia haasteita.

 

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 4 / 2017,

voit lukea sen myös näköislehdestä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi