Liikenneturva: Älytekniikasta apua iäkkäiden liikkumiseen?
Muuttuvat liikennepalvelut ja iäkkäiden tarpeet ovat tapetilla Liikenneturvan seminaarissa tiistaina 21.11. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista suuri osa uskoo, että liikkuminen tulee muuttumaan suuresti älytekniikan kehittymisen myötä. Esimerkiksi itseohjautuvien autojen uskotaan lisäävän ikääntyvien mahdollisuuksia autoilla pidempään. Myös markkinoilla jo olevasta turvatekniikasta on hyötyä.
Liikenneturva selvitti viime joulukuussa* suomalaisten käsityksiä autojen turvatekniikasta ja itseohjautuvista autoista. Liikenteen automaation uskotaan tuovan hyötyjä muun muassa ikäihmisten liikkumismahdollisuuksien säilymiseen. Eniten positiivista vaikutusta nähdään kuljettajien inhimillisten virheiden vähenemisessä.
”Viimeisten vuosikymmenten aikana on tapahtunut muutos siinä, miten miellämme vanhuuden. Paitsi että iäkkäiden määrä on kasvanut, myös toimintakyvyssä ja terveydessä on tapahtunut positiivista kehitystä. Itsenäinen liikkuminen kodin ulkopuolella, palveluiden käyttäminen ja muu yhteiskuntaan osallistuminen on tärkeää myös ikävuosien karttuessa. Tekniikan tuoma apu tukee mahdollisuuksia turvalliseen itsenäiseen liikkumiseen”, pohtii Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.
Turvatekniikasta apua ikäkuljettajille jo nyt
Turvatekniikan kehityksestä tullaan saamaan paljon turvallisuushyötyjä myös iäkkäiden autoiluun. Moni ikäkuljettaja hakee ajoneuvoa vaihtamalla paremmin omiin tarpeisiinsa sopivan kulkupelin, jonka varustelutasosta haetaan tukea ajamiseen.
”Esimerkiksi kaistavahti, ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutusjärjestelmät ja mukautuva vakionopeussäädin ovat ikääntyvälle kuljettajalle hyviä apuvälineitä. Onhan näistä turvatekniikoista apua ihan jokaiselle autoilevalle”, Koski naurahtaa ja lisää, että esimerkiksi peruutustutkat ja kameratekniikka helpottavat taas parkkeerausta.
”Ikään katsomatta jokaisen kuljettajan olisi hyvä tutustua auton turvallisuustekniikkaan ja sen ominaisuuksiin. Uutta autoa hankkiessa tulisi selvittää esimerkiksi koeajossa myyjän kanssa, kuinka turvatekniikka käytännössä toimii. Ettei esimerkiksi säikähdä, jos kaistavahti tärisyttää rattia tai mukautuva vakionopeussäädin paina kaasupoljinta”, Koski vinkkaa.
Liikennepalvelujen murroksessa otettava iäkkäät huomioon
Ikääntyvät ovat sekä aktiivisia autoilijoita että liikkuvat myös julkisten kulkuneuvojen käyttäjinä, kävelijöinä ja pyöräilijöinä. Koski pitää tärkeänä, että liikennepalveluita kehitettäessä otetaan huomioon, millä tavoin palvelut voisivat tukea hyvää ikääntymistä ja liikkumista.
Liikennepalveluiden tulevaisuudenvisiot ja iäkkäiden tarpeet ovat esillä Liikenneturvan iäkkäiden liikkumista käsittelevän kolmen seminaarin sarjan päätöspäivänä tiistaina 21.11. Helsingissä. Keskusteluja alustavat ovat muun muassa ITS Finlandin toiminnanjohtaja Marko Forsblom ja vanhempi tutkija Anu Sirén.
Seminaaria voi seurata myös etänä suoratoistona.
Seminaarit on suunnattu erityisesti iäkkäitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä iäkäsjärjestöjen ja -yhdistysten vastaaville henkilöille. Suoratoistoa voi omalta koneeltaan seurata kuka vain. Aikaisempien seminaarien annin voit käydä katsomassa tallenteena.
Ikänsä ratissa -sivustolta lisää vinkkejä auton valintaan. #tulevaisuudeniäkkäät
Aktiivinen turvatekniikka tukee kuljettajaa tien päällä, korjaa tämän virheitä ja varoittaa tarvittaessa. Parhaimmillaan se siis ehkäisee onnettomuuksia. Passiivinen turvatekniikka taas lieventää onnettomuuden seurauksia. Lue lisää www.liikenneturva.fi/turvatekniikka
*Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS internetpaneeli GallupForumissa. Itseohjautuvien autojen osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa.
Lähde: www.liikenneturva.fi